Jump to content

30-06 fabrikkammo til rådyr, gås etc.


Villmainn

Recommended Posts

Mausern i 30-06 skal i år forhåpentligvis prøve seg på elg, rådyr,gås og skogsfugl, og jeg trenger tips om ammo.

 

På elgen tenker jeg å bruke Norma Oryx 11,7g. Hva bruker folket på rådyr? Noen som har erfaring med Federal Fusion, 9,7g? Andre forslag?

 

Hva med gås og skogsfugl? Funker Norma Jaktmatch bra?

 

Vil en rype bli blåst til h...... av en Jaktmatch? :shock:

 

(To måneder igjen til bukkejakta :wink::!: )

Link to comment
Share on other sites

Oryx funker bra på både elg og rådyr, og det samme gjør Federal Fusion, Norma Nosler og mange flere. Ser ikke helt vitsen med å skifte kule mellom elg og rådyr. I hvert fall ikke når du bare bruker en rifle. Det eneste kunne jo være å kanskje bruke en tyngre kule på elgen... Har ikke prøvd det selv, men kanskje oryx 13gr? Skjønt den er jo fin til rådyr den også da.

 

En rype blir nok ikke blåst til hadeland av en jaktmatch, og den funker nok bra på annen skogsfugl også. Gås vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville også gått for mega i 13 gram til elgen,om ikke holda blir for lange.grei til rådyr også den,med lite kjøttødeleggelser.men du kan jo prøve f.eks 150gr fusion til rådyr,ikke sikkert det er no særlig treffpunktendring,pleier ikke være det i 3006.jaktmatch er utmerket til fuglevilt :!:

Link to comment
Share on other sites

Mausern i 30-06 skal i år forhåpentligvis prøve seg på elg, rådyr,gås og skogsfugl, og jeg trenger tips om ammo.

 

På elgen tenker jeg å bruke Norma Oryx 11,7g. Hva bruker folket på rådyr? Noen som har erfaring med Federal Fusion, 9,7g? Andre forslag?

 

Hva med gås og skogsfugl? Funker Norma Jaktmatch bra?

 

Vil en rype bli blåst til h...... av en Jaktmatch? :shock:

 

(To måneder igjen til bukkejakta :wink::!: )

 

Jeg har god erfaring med Federal Fusion, både den tyngste og letteste kula, til rådyr. Jeg ville holdt meg til den tyngste kula både til rådyr og elg, så slipper du å tenke mer på det.

 

Har og skutt flere ryper med Norma Jaktmatch i .30-06, og synes det gir mindre skader enn med salongrifla! Blir omtrentlig bare et 7,62 mm hull tvers gjennom og pene fall. Det samme med gås, og vil tro skogsfugl (har ikke skutt det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok mitt første rådyr i fjor, med en 180 grain Federal Fusion. Var redd for at det skulle bli store kjøtt-ødeleggelser, men det var forbausende lite som måtte kastes. Det meste av det som gikk i søpla var blod som hadde lagt seg mellom hinnene i bogen.

Ett bilde av utgangssåret :

normal_IMG_0002.JPG

Kula har truffet skrått bak venstre bogblad, og gått ut gjennom høyre bogblad. Dyret ble kastet rundt 180 grader, og klarte å løpe 5 meter før det gikk i bakken.

Skuddhold ca 35 meter, og på de sekundene det tok meg å komme fram til dyret, var det allerede blødd tomt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange har gode erfaringer med Federal og Lapua. Jeg lader ikke selv, men det kan bli aktuellt i nærmeste framtid. Har disse merkene like gode hylser som Norma?

Jeg veit ihvertfall at jeg ga bort en haug med Federalhylser i .223 for ei tid tilbake. De ga skremmende ujevne hastigheter, noe som tyder på store lotvariasjoner mhp. indre dimensjoner. Lapuahylser er generelt regnet for å være minst like gode som Normahylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men hvor stor er egentlig rekylforskjellen ved de forskjellige kulevektene? 150 grain vs. 162 grain vs. 180 grain for eksempel.

Har kun tilgang til fabrikkammunisjon, og vil helst ha en kule jeg kan bruke til det meste.(Elg, hjort, rådyr, storfugl). Har hørt mange si man finner både bedre og rimeligere ammunisjon enn Norma Elite, hvilken fabrikkammo er grei som allround?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...