Jump to content

borre opp lyd demper?


hoanka

Recommended Posts

Heisann!

 

Selv med anerkjent fagmann til jobben, gikk et slikt prosjekt skikkelig dårlig for min del.

Planen var å øke diam fra .30 til .338.

Hullene ble ikke sentrert, og kula subbet borti flere steder på vei ut. Katastrofal presisjon, men heldigvis skjedde det ikke noe alvorlig uhell.

Har spandert på meg en ny demper i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Selv med anerkjent fagmann til jobben, gikk et slikt prosjekt skikkelig dårlig for min del.

Planen var å øke diam fra .30 til .338.

Hullene ble ikke sentrert, og kula subbet borti flere steder på vei ut. Katastrofal presisjon, men heldigvis skjedde det ikke noe alvorlig uhell.

Har spandert på meg en ny demper i stedet.

 

Ble demperen spent opp i dreibenk da ? hvis ja er dette merkelig ! Hadde det hvert moduldemper har det hvert best og tatt en eller to moduler om gangen. Er det en lang frontdel kan jo borret hvere årsak eller borrkjoks ikke i senter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har borret opp hullet i min 6.5 demper. Brukte lang borr fra Biltema og en håndholdt borremaskin. Det gikk helt smertefritt, og jeg fikk bort mye kruttslagg som satt i hullene i skivene bakover i demperen. Tror jeg borra med en 7.5mm borr. Merka ingen presisjonsendring eller tap av effekt i forhold til lyd.

Iflg Hausken, kan man fint kjøpe en demper for cal 30, og bruke den på 6.5, slik at man kun har en demper til 2 børser. Effekten i demperen skal være like god i begge kaliber. Er kanskje en målbar forskjell, men ikke hørbar for oss dauhørte skyttere ;)

Link to comment
Share on other sites

Hver modul ble tatt hver for seg i dreiebenk, og riktignok frest og ikke borret opp.

Og her kan "feilen" ligge. En bor styrer mye bedre i folhold til det hullet som allerede er der, mens en fres bare skjærer (eller gnager hvis den er sløv.. :mrgreen: ) der den blir ført. Derfor kan hullene bli usentriske med en fres, i forhold til en bor...

Link to comment
Share on other sites

Bare grublerier fra min side her, jeg har ikke demper selv engang. (Foreløpig)

Det har jo vært mye skriverier om dempere som skytes av og enkelte tilfeller av dempere som eksploderer. Jeg regner jo med at dempere er konstruert til et visst kaliber og selv da så skjer det uhell av og til. Hva vil skje når man tar dempere laget for et bestemt kaliber, borrer dem opp og setter dem på ei rifle i grovere kaliber? I mitt hode burde dette kunne gi økt trykk i mange tilfeller(avhengig av kaliber før og etter borring). Mulig jeg tenker helt feil her?

Link to comment
Share on other sites

Hausken std, feks, er en og samme demper, med forskjell i hull til forskjellig kaliber. Skal man lage demper til forskjellige kaliber hadde det blitt en enorm jobb. Man skiller stort sett mellom aluminiums dempere, ståldempere, og dempere med titan ytterrør. Innmaten er lik, det er ytter røret som varierer. Dette gjelder iallefall Hausken, som jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Som en liten kommentar til de (dere) to siste; Det er vel også en del produsenter som skiller mellom det en kan kalle "standard" og "magnum" på sine dempere.

Men ellers tror jeg siste taler beskriver hovedbildet godt, samme innmat, men forskjellige høl...

Link to comment
Share on other sites

Som en liten kommentar til de (dere) to siste; Det er vel også en del produsenter som skiller mellom det en kan kalle "standard" og "magnum" på sine dempere.

Men ellers tror jeg siste taler beskriver hovedbildet godt, samme innmat, men forskjellige høl...

 

 

De fleste som skyter med magnum, bruker en demper med titan ytter rør. Er meget mulig at en ståldemper type BR Reflex oxo tåler magnum. Men så er det igjen litt forskjell på folk. Noen skal på død og liv kappe løpet på børsene sine, og da blir munningstrykket større, enn ved lange løp. Så det er faktisk mulig å benytte en standard demper på ei langløpa magnumbørse, kompisen min bruker det. Og det har funka bra i noen år nå.

 

For meg handler det om å dempe mest mulig, og nye Whisper til Hausken demper bra, og den kan benyttes til standard kaliber og magnum kaliber, uten noen form for titan rør eller stål. Det store volumet svelger gasstrykket fint og demperen fungerer bra. Har en sånn på ønskelista til 300 win mag og 338 Lapua Magnum, der en og samme demper kommer til å bli brukt på begge børsene.

Link to comment
Share on other sites

Selv med anerkjent fagmann til jobben, gikk et slikt prosjekt skikkelig dårlig for min del.

 

Kanskje denne fagmannen er litt oppskrytt (eller så traff du ham på en særdeles dårlig dag)? Å borre opp en demper fra .30 til .338 er ikke noen stor jobb, det er nesten innenfor hva som skal gå uten modding om alt er helt perfekt ellers.

 

La oss si at dette var en moduldemper, med en normalt rett chuck skal man kunne smelle modulene rett inn og borre/frese/dreie opp til 10mm uten problemer. Legger man 5 minutter ekstra i jobben så sjekker man med klokke/indikator først, da skal det ikke være praktisk mulig å rote det til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Å bore opp en lyddemper med bor går vanligvis greit i dreiebenk dersom bafflene, deflektorene eller hva man kaller de, er symmetriske slik på fks Hausken og BR reflex.

På A-tech derimot, er det ikke symmetri i prosjektilkanalen så derfor må hver modul, ikke bores opp ,men dreies innvendig. Da blir hullene runde og i linje etter montering

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...