Jump to content

Ammotest i Ruger 10/22


ThomasS

Recommended Posts

For ikke å forurense sandbergsem sin tråd, oppretter jeg en egen.

 

Ny Ruger 10/22 Target. Relativt tung børse, ikke mer enn OK avtrekk. Må kanskje gjøre noe med det. Eneste "ledige" kikkertsiktet er en Trijicon 1,25-4x24 med orange selvlysende trekant. Etter shopping i Trondheimsområdet, kom jeg hjem med en liten pose ammo. Det ble prøveskutt på 50m, liggende med tofot. Alle ammotyper ble skutt inn med 10-15 skudd, før testseriene med måling ble gjort. 10-skudd serier. Noen ammotyper hadde "fluer" og disse kunne jeg ikke uten videre ta på med skylden for. Så råtten skytter er jeg ikke. For å krympe innlegget litt, legger jeg ikke ut bilder her, uten at noen ønsker det. Testene ble forøvrig skutt på Gamo 10m luftgeværskiver.

 

CCI standard: 28-33mm, billig og bra

Eley sport: 30-32mm, halvdyr og bra

Lapua High Velocity HP: 26-36mm, dyr og bra

Eley Club: 39-59mm, halvdyr og under middels bra

Remington Thunderbolt: 52-61mm, billig og under middels bra.

Federal Champion: 54-mye (delvis av skiva på en serie), halvdyr og elendig

Fiocchi High Velocity: 71-73mm. billig og dårlig

Federal, økonomipakke 525stk "minimag" 36 gr hullspiss: 140mm+ Traff ikke engang skiva med samtlige 10 skudd. FANTASTISK!

 

Et par subsonic pakker samlet rimelig bra, men klarte ikke å drive mekanismen, så de blir droppet. Lyddemper er uansett ikke aktuelt.

 

Skaffet litt Remington Yellowjacket i kveld. De skal testes, men jeg er ikke overentusiastisk. Forventer i bestefall 50-60mm, men man vet jo aldri.

 

Hva med resultatene? Hvor mye har jeg lov til å forvente av en halvautomat? Selv synes jeg ikke dette siktet er optimalt for denne type skyting. Det kan godt være samlingene kan krympes 10-15mm med et bedre trådkors og litt mer forstørring. Andre erfaringer med halvauto-presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Det der hørtes elendig ut!!

min 10/22 ss med voldtatt løp og a-tec demper samler cci subsonic ca 40mm på 50m

før voldtekt så samlet den samme ammunisjon på 40mm på 100m.

eley subsonic hp samler best, men gidder ikke betale 1,4,- per smell til salongen!

Link to comment
Share on other sites

Min heldempede 10/22 ligger på 15-20mm på 50 meter. Bruker nå kun CCI HP SUB, da de går godt,virker godt i kråka,børsa lader om og de bryter ikke lydmuren. Ca 1kr stykket.

Sprekere skudd går også som oftest dårligere.

Har du omladningsproblemer, kan du prøve å plukke ut slutstykket og vaske det og motgående i bremserens. Smøre med Teflon olje etterpå. Vanlig olje kan bli for seig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve det med sluttstykket. Jeg ligger rundt 30mm nå med den beste ammoen, men som sagt, minst 10mm skal jeg hente inn med et mer nøyaktig sikte. Ingenting galt å si om trijiconsiktet, men det er nok ikke egnet for ekstrem nøyaktighet, da vil et tynt trådkors være bedre. Trijicon passer mye bedre på en elgbørse, hurtige skudd mot bevegelige mål.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det hørtes så ille ut jeg, 28 mm på 10 skudd med helt ny børse. Med det avtrekket rugeren har og det siktet er det også forbedringspotensial. Lurer på hva jeg klarer med min voldtatte 10/22.... Der er det som regel tomt i bananmagasinet etter noen sekunder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på sikte; Jeg kom til å tenke på at trijicon siktet har 100m parallakse. Spredningen på de beste patronene var hovedsakelig sidelengs. Kan det være at jeg med litt trasig liggestilling har blitt offer for parallakseforskyving her? Hvor mye utgjør det evt?

Link to comment
Share on other sites

Interesant - spesielt spennende synes jeg Federal Bulk ammoen som du kaller "minimag" var - skulle gjerne ha sett ett bilde av pakken, jeg har brukt Federal bulk 525 36 grain HP i min, med nogenlunde fornuftig resultat, men jeg skal innrømme at ammunisjonen ikke er kjøpt for presisjonspotensialet, men fordi den iht diverse US forum driver mekanismene i div halvautoer godt og har sånn nogenlunde presisjon. Dog har jeg sittende med anlegg på knærne, og med en 4MOA rødpunkt (dekker 2,5 cm av målet på 25 meter), skutt 23 skudd i tiern (50mm) på halvmeterskiva på 25 meter, to skudd havnet i Niern ringen, hårfint på utsiden av 10ern. Fort og gærnt gikk det også. Ikke spesielt strålende, men mer enn godt nok til det tiltenkte bruksområdet for ammoen.

 

Slik at jeg forsåvidt har kjøpt ammoen med funksjonen i tankene - for rimelig praktisk trening, ikke for frigeværskyting på 50 meter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok samme ammo vi snakker om ja. Disse ble skutt i en gammel Brno 2 i dag. 4cm spredning på 100m. 4 skudd. Det er jo godkjent, så ammoen i seg selv er nok grei. Testet forøvrig Remington Yellow Jacket i dag. Samme gyselige resultat. Ca 15 cm spredning på 50m. Det er ALT for mye. Selv for morroskyting. Nå ser det ut til at jeg er heldig. CCI standard ser ut til å gå greit, men ikke mer enn det. Eley Sport går bedre, men jeg vet ikke hva de koster. Lapua hullspiss går som vanlig meget bra, men koster jo 4-5 ganger mer enn CCI.

 

Gjorde en ny test på Eley sport i dag, Spesielt med tanke på ikke å flytte øyet i forhold til siktet (parallakse). Så det ble ti skudd i hurtig serie, uten bevegelse i skytteren. Det ble 24mm spredning. Det er godt nok til mitt bruk. Eneste som er synd er at børsa ser ut til å være usedvanlig kresen på ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny kikkert uten parallaxe feil er montert, og ny testrunde på innendørs 50m bane. Denne gangen med en lykkeligere utgang.

 

10 skudds serier.

 

Fiocchi maxac - ca 40mm

Fiocchi maxac soft - ca 25mm. Denne gikk overraskende bra. Men det er en relativt "slapp" patron. Ligger vel i navnet.

Fiocchi bitathlon - ca 60mm. Dette er jo latterlig med en patron til 2kr/stk.

Fiocchi rapid fire - ca 90mm ved normal "ordentlig" skyting. Ved hurtig skyting (rapid fire?) 10 skudd på ca 2,5 sekunder smalnet samlingen inn til under 35mm. Rare greier. Dyr patron som krever at magasinet tømmes nesten som en auto for at den skal gå. Aldri sett maken.

SK Standard pluss - 15mm. Best i min test. Stor leveranse blir bestilt. Fet og glatt kule. Blir klissete på fingrene av å lade dem.

SK High velocity HP - 19mm. Dette blir Kråkeammo'en min

Eley Sport - 20mm Også OK, men litt dyrere enn SK.

Remington Yellowjacket - Fremdeles over hele skiva. Gidder ikke måle engang. Skulle egentlig ikke skyte denne i dag, men det var nå med en pakke. Så da så.

CCI standard - 28mm. Ikke så dårlig til å være såpass billig, men SK samlingene var mye penere. Må si det.

 

Nevner ellers at avtrekket på ruger er betydelig dårligere enn middels latterlig. Til tross for det lå SK med samlinger konsistent mellom 13 og 22mm. Et par av testene med SK ødela jeg med dårlige avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Joda, ser den. Men hvordan forklares samlingene? Før alle tester skyter jeg 10 skudd i ei stor skive, bare for at ikke gammel "smøring" fra annen ammo skal påvirke så mye. Denne serien gikk også temmelig fort, og jeg så jo i kikkerten at den samlet riktig bra. Men når "stortesten" gjennomføres, så sprer den helt borti natta. Med ny hurtigrunde igjen så samler den etter forholdene rimelig bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...