Jump to content

.338 Federal. Noen med brukererfaring?


GeoRob

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har ei Remington 700 rifle i .243 Win som jeg egentlig kjøpte for å bygge om til .358 Win eller evt. få laget pipebytte system ala Heen's og bruke begge kaliber. Et par av mine jakt/skytter venner har .358 Win og skryter fælt av dette kaliberet. Jeg har ikke forkastet planen om 358 win på noen måte, men snuser litt på andre kalibere også, som kanskje har litt flatere kulebane, men likevel er et bra storviltkaliber (Elg, Villsvin).

 

Lurer derfor på om .338 Federal kunne være noe. Etter det jeg har lest er ytelsene bra (hastighet, anslagskraft), men lurer jo litt på hvordan kaliberet er å lade, tilgang på egnet kule i kaliberet, hvilke kulevekter som passer bra for kaliberet, om kanskje 358 Win likevel er et bedre valg osv. Kan jo tenkes at kuler som fungerer utmerket i f. eks. 338 Win Mag ikke egner seg i 338 Federal, ikke vet jeg... Kan jo også hende at 338 Federal blir litt for mye likt 300 win mag, som jeg ikke alltid ser de peneste slaktene etter.... Mye rart man blir sittende å lure på...

 

Håper noen har noen jakt og lade erfaringer med kaliberet og kunne komme med innspill?

 

Noen som vet om børsemakere som har kammerbrotsj til dette kaliberet?

 

Andre kaliber basert på 308 hylsa som lager større høl enn 308? (Har 6,5x55 så trenger ikke 308..)

 

Takker så mye for innspill!

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Har 338 Federal, men har minimalt med jakterfaring, har skutt kun en hjort med den. Det var med 225 grs Hornady Interbond i ca 700 m/s på 50 meters hold. Gjennomskudd på skrå bakfra, inn i bakkant av ribbeina på venstre side og ut forran høyre bog, knall og fall. Lite kjøttødeleggelse. Har senere satset på 200 grs kuler, Woodleigh lager en egen kule for 338 Federal/338-06, og Nosler lager Accubond i 200 grs. Har ikke fått testet disse enda, fordi det ikke ble noe storvilltjakt i Norge sist høst, og svartbjørnen i Canada ble skutt med en lånt 30-06. Hadde planlagt å bruke 338 Federalen, men det ble for mye styr å ta med egen rifle. Tror 200 grs kulene vil komme opp mot 800 m/s i 338 Federal, og kulebanen vil være som en 308 med 180 grs kuler, innafor 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket for morro skyld tilgangen på ny rifle i kaliberet. Er som kjent bare Sako og Tikka som har kaliberet på lista. Hos Schou hadde de faktisk en Sako 85 Varmint laminated SS på hylla i kaliberet, mens i Tikka var leveringstiden 9-12 mnd :shock:

 

Hadde sett for meg at ei Tikka T3 Lite i dette kaliberet hadde vært ei billig, lett og fin børse, men med den leveringstiden utgår det prosjektet.

 

Må vel bygge om ei børse likevel da... :?

Link to comment
Share on other sites

Sett i 338 fedralpipe og monter en High-Tec stokk. Da har du børse for all verdens jakt.

Selv bruker jeg storebror 358 win og dette kaliberet imponerer meg stadig vekk. Bygd på sakokasse med HT stokk. Med 180 grs kuler er kulebanen mer en god nok for meg ut til 200++, med 225 grs kuler er den svært fleksibel og med 250 grs kuler er dette en solid storviltvelter.

Med 250 grs kuler er det likevel enkelt å forholde seg til 200 meters avstander med rett overslag på 100 meter.

358 fremstilles ofte som krum potetkaster, men jeg aner at de fleste menige om dette ikke har prøvd kaliberet i praksis selv.

 

Lykke til, spennende tider i vente for deg.

 

Ps, dropp ny børse, bygg om den 243 du har, da får du tilpasset børse og stor eierglede. Du kan også skifte løpene selv.

Link to comment
Share on other sites

@pedrs: Ja blir nok ombygging av Rem. 700'en i så fall. Den har allerede en lett Mcmillan HTG stokk, tunet avtrekk, rettet kasse, gjenger og støtbunn. Et greit utgangspunkt, men er ikke til å komme i fra at utdrager, utkaster, magasinløsning/mating og mye annet ikke føles like bra som en Sako eller andre litt dyrere våpen og det hadde gitt meg mer ro i sjelen å bygget på et litt dyrere våpen. Var derfor jeg sjekket rundt en Tikka T3 Lite i kaliberet, da denne er lett å bære og har bedre byggekvalitet til nesten samme prisen som å bygge om Remington rifla. Ellers var planen min i utgangspunktet å bygge 358 Win, da jeg kjenner et par stykker som er veldig godt fornøyd med dette. Valget om det ene eller andre kaliberet er ikke tatt ennå.

 

@MADMADS: Har sett på den sakoen på finn.no noen dager, men gjennom min lokale forhandler som jeg kjenner godt får jeg kjøpe den nye Sako 85 Varmint laminated SS'en som ligger hos Schou til bare 3 tusenlapper mer enn den standard 85 Hunteren som ligger på finn.no. Synes uansett at Sako 85 Hunter/Varmint er litt tung og hadde gjerne kjøpt den 700 gram lettere Tikka T3 lite til det bruket jeg skal ha denne børsa til. Tror jeg kan klare å få min Remington ned i 2,7-2,8 kilo med litt kort flutet pipe. Ombygging av Remington vil komme på ca kr 7000,- med ei Lothar Walter SS pipe, ferdig kappet, gjenget for demper og flutet. Ikke så værst det heller, men ca like mye som jeg må betale for ei ny Tikka T3 Lite uten montasjer hos min lokale forhandler. Hadde bare ikke leveringstiden vært så latterlig lang... Har dessverre ikke samme "kompisforholdet" til noen børsemaker, så der må jeg betale full pris som alle andre....

Link to comment
Share on other sites

Fikk bygd ei rifle i 338 Federal for eit år sia, men ingen erfaring frå skutt dyr annet enn eit fangstskudd i nakken på ein elgkalv.

 

Blei bygd på ein Remington 700 med Lothar Walter løp.

Vekta på riggen er slik ca 3,5 kilo med kikkert.

Har fått bra presisjon med Nosler Partition 210 grain med 46 grain Norma 202. Farten låg på rundt 760-770 m/s.

Bruker ei Hornady 200 grain til trening.

 

Har tenkt prøve fleire kuler etterkort. har ei bestilling inne frå Alvestad på Nosler Accubond og Barnes Tsx.

Med den farten desse kulene får kan ein nok bruke det meste trur eg.

Eit spennande kaliber for ein som likar å lade sjøl.

 

Så du kan trygt bygge ei rifle på dette kaliberet, men som sagt har eg ingen erfaring kulemessig annet enn skyting på blink!

Link to comment
Share on other sites

Sjekket hjemmesiden til Kimber nå, 338 Federal står listet som kaliber i Montana modellen. Helt klart verdt å sjekke opp. Montana er ei lett og hendig rifle, jeg er dog ikke så glad i alt for mange av disse Mauserkopiene, men Kimber er nok verdt en sjekk.

 

Får sende Idar på Jaktdepotet en mail til uka...

 

Takker så mye for tipset! :D

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler det!

 

Er jo feil kaliber i forhold til hva du leter etter, men du kan gjerne få prøve min litt for å se om du liker modellen.

 

Kan sjekke vekta, men mener å huske at jeg den er på ganske nøyaktig 3 blank med varipoint 2,5-10x50.

 

Jeg har i hvertfall blitt bare mer og mer glad i den rifla!

 

Ps: eneste negative var at den opprinnelig spredte utover hele snusboksen.

Måtte en tur til børsemaker for å få den inn på klistrelappen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet! Men jeg kjenner da Kimber Montana litt fra før, da jeg har skutt et par serier på bane med en Montana i 223 Rem. Synes Montana er lett og fin. Kolben blir veldig lav for meg ved bruk at kikkert med 50 eller 56 mm objektiv, men slik er det med de fleste andre børser også. Ellers virker den helt ok. Det sier med at du måtte til børsemakeren for å få samling med den, er vel litt sånn jeg har hørt om også. Noen fungerer helt knall rett fra esken, mens andre må pusles litt med før de går som de skal. :?

 

Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en kimber, det burde man heller ikke være hvis man legger ut kr 12.500,- for et våpen, det bør fungere bra da.

 

Vi får høre med Idar hva leveringstiden kan være på en slik. Hadde liksom vært greit å få den før jakta til høsten i alle fall... :roll:

 

Georg.

 

Anbefaler det!

 

Er jo feil kaliber i forhold til hva du leter etter, men du kan gjerne få prøve min litt for å se om du liker modellen.

 

Kan sjekke vekta, men mener å huske at jeg den er på ganske nøyaktig 3 blank med varipoint 2,5-10x50.

 

Jeg har i hvertfall blitt bare mer og mer glad i den rifla!

 

Ps: eneste negative var at den opprinnelig spredte utover hele snusboksen.

Måtte en tur til børsemaker for å få den inn på klistrelappen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

GeoRob.

Angående Kimber Montana 84M, har jeg litt personlig erfaring med denne modellen.

Kjøpte min hos J&F i 308 Win (ønsket egentlig en 260 men de var utsolgt).

 

Til å begynne med slet jeg fælt med å finne gode ladninger, og var i ferd med å bytte løp.

Plutselig etter ca 100 skudd skjedde noe.

Samlingene krympet, og etter litt testing, viste det seg at den klart foretrakk 150 grn kuler.

Nosler PT og Woodleigh PP går hull i hull og gir supre samlinger.

 

Dette er en utrolig lekker liten "mini mauser" og stokken er så høy den kan bli uten at bolten kolliderer med skjeftet.

Absolutt behagelig å skyte med.

Min har en Zeiss V 2,5-10x50 og rifla har sett en del rådyrjakt her hjemme samt et par turer til England på muntjac, dåhjort og rådyrjakt.

 

Konklusjon; min erfaring er at 84M er nydelige, lette og velbygde våpen med ypperlig presisjon når en finner rette ladningen.

Forøvrig, lykke til med spennende prosjekt :thumbup:

 

Lightweightrifle001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...