Jump to content

Hvordan få treningsammoen og jaktammoen til å gå likt?


vwhotrod

Recommended Posts

Jeg tester litt for å finne en løsning der jeg får treningspatroner og jaktpatroner til å gå likt slik at jeg ikke behøver å stille på kikkerten når jeg trener/jakter. Har planer om å jakte fugl (bruker treningsammo til dette) og rådyr. Børsa er en remington 700 sps i kal .308.

 

Til trening bruker jeg sierra matchking 150 grs., 43 grs raufoss 11 med COL 71mm. Får ok samlinger (25mm og nedover).

Tenkte jeg skulle finne en lignende jaktkule, lade denne likt og forhåpentligvis få samme treffpunkt.

 

Kjøpte inn nosler accubond 150 grs. og ladet disse likt som treningsammoen. Eneste forskjellen var at COL ble 71,4 og kulene ble satt litt dypere ettersom de er litt lengre enn MK kulene.

 

Testet disse på banen i går, men de gikk i hytt og pine. Treffpunktet ble flyttet 20 cm til høyre og spredningen var stor (15cm+). Kulene er rimelig lik i utforming, likt ladet og derfor lurer jeg på hvorfor treffpunktet ble så forskjellig og presisjonen så dårlig med jaktkulene? Det kan virke som om børsa ikke liker accubond kulene.. Er det bare å prøve en annen kule? Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hva for hastighet er det på Raufoss 11? kjenner ikke til det kruttet, så hva tilsvarer dette i norma/vihta?

Etter å ha lett litt rundt på nett har jeg funnet ut at dine ladninger ligger midt mellom maks å min i norma tabellen så om det ikke er noe å se på hylsene dine ville jeg prøvd å lade noen skudd med et par grs mindre å noen med litt mer pulver i.

Så kan du jo prøveskyte å se om det er mindre eller mer fart som skal til for å få det til å gå bra. Om det skulle være at børsa ikke liker kulene så ville jeg uansett tippe at du burde klart å få de til å samle ganske mye bedre enn 15 cm alikevel.

 

Det er jo dette her som er noe av det artigste (syns jeg) med hjemmeladning. Lage litt div ladninger å få prøvd det på papp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Accubond gir ofte meget bra presisjon. Hvis du opplever 15cm spredning på disse er det bare å eksperimentere videre. I tillegg til krutttype og vekt er settedybden ofte avgjørende. Prøv å måle friflukt og sett kula lenger ut.

 

Ja har lest det at de skal være presise, det var en av grunnene til at jeg valgte å teste de.. Får prøve noen flere variasjoner på settedybde.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått Sierre MK 180 gr. til og gå likt med Nosler partition 180 gr. i 2 forskjellige våpen.

benyttet da samme krutt, samme mengde krutt, samme friflukt og samme hylser.

Om dette skyldes flaks eller ikke skal ikke jeg svare på.

Har ikke fått testet dette ordentlig i børse no. 3 enda, men der blir det Sierra MK og Oryks 180 gr.

På de to seriene som er testet der kan det se ut til og være ca. 5 cm forskjell i høyde.

Dette er i kal. 30 - 06 og 160 krutt. Lykke til.

 

GeSo

Link to comment
Share on other sites

Etter litt studering på siden til Nosler så ser det ut til at settedyper ditt er riktig. Jeg kom fram til at Accu. 150grs skal settes med en OAL. på 71,374mm. så det er nok bare å prøve litt på ladefronten.

Du sier du vil ha likt treffbilde på trenings ammo og jakt ammo siden du da slipper å justere kikkert. Men hvorfor det? Kikkerten er jo konstruert for å skrus på. Skyter du inn rifla med trenings ammo å nuller ut tårnene så er det jo bare å skrive opp knepp på kikkert i ladeloggen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte inn nosler accubond 150 grs. og ladet disse likt som treningsammoen. Eneste forskjellen var at COL ble 71,4 og kulene ble satt litt dypere ettersom de er litt lengre enn MK kulene.

Vill det si at de er satt til samme friflukt, eller samme totallengde?

 

Treningsammoen er 71mm total lengde, jaktammoen 71,4. Jaktkulene ble satt litt dypere enn MK kulene..

Link to comment
Share on other sites

Etter litt studering på siden til Nosler så ser det ut til at settedyper ditt er riktig. Jeg kom fram til at Accu. 150grs skal settes med en OAL. på 71,374mm. så det er nok bare å prøve litt på ladefronten.

Du sier du vil ha likt treffbilde på trenings ammo og jakt ammo siden du da slipper å justere kikkert. Men hvorfor det? Kikkerten er jo konstruert for å skrus på. Skyter du inn rifla med trenings ammo å nuller ut tårnene så er det jo bare å skrive opp knepp på kikkert i ladeloggen.

 

Skal lade noen nye skudd med litt mer og mindre krutt. Satser på at det hjelper..

Jeg tenkte at når man lader selv så bør det være fullt mulig å få treningsammo og jaktammo til å få likt treffpunkt, egentlig ikke noen annen grunn til at jeg ikke vil skru på kikkerten.

 

Ble egentlig mest overrasket over at to så like kuler får så forskjellig treffpunkt når det er ladet såpass likt. På den andre siden så har jeg nettopp begynt å lade, så det meste er i grunnen en overraskelse;-)

Link to comment
Share on other sites

Siden du har satt accu kulene litt dypere så får du litt høyere trykk grunnet volumet er mindre i hylsa. prøv i første omgang å redusere ladningen litt.

Med fare for å ta feil så mener jeg selv etter å ha brukt sierra 190grn i 300wm så har jeg inntrykk av at den ikke er så kresen på ladningene som muligens Accuen er. så det kan være en ide å finne gulladningen til den først så tilpasse Sierraen etterpå. Bare et tips.

Men siden du er ny med hjemmeladning, lurer jeg på om du fører ladelogg? Det gjore ikke jeg når jeg startet med dette å nå angrer jeg på det når jeg kjøper kuler/krutt jeg ikke har brukt på lang til.

I loggen min skriver jeg opp:

Type hylse

Trimme lengde

Settedyp.Tot lengde

Type krutt

Mengde krutt

Type tennhette

Hastighet(der jeg har fått målt) samt tempratur.

Type kule

Antall Knepp i henhold til min referanse ladning

Så skriver jeg anmerkninger f.eks. samlet 15 cm på 100 meter.

 

Dette bare som et lite tips.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har den erfaringa at 308W er veldig grei å lade, så dette hørest nesten litt rart ut...

 

Prøvde du matchking samtidig? Det kan jo hende det har vorte noko gale med børse, kikkert eller elektronikkskive sidan sist du skaut?

 

Det er sjølvsagt eit kjent faktum at somme børser er veldig "sære i kosten", og det kan hende di er nettopp det? Vanlegvis er det jo ei grei løysing å lade jakt- og treningsammo med same kulevekt, kruttype og kruttmengde, men det passa visst ikkje her...

Link to comment
Share on other sites

Du sier du vil ha likt treffbilde på trenings ammo og jakt ammo siden du da slipper å justere kikkert. Men hvorfor det? Kikkerten er jo konstruert for å skrus på. Skyter du inn rifla med trenings ammo å nuller ut tårnene så er det jo bare å skrive opp knepp på kikkert i ladeloggen.

Den store fordelen med likt treffpunkt er jo at ein kan skyte litt treningsammo i jaktsesongen utan å bekymre seg over om kikkerten er stilt tilbake til "jaktinnstilling". Utanfor jakttida er det jo nesten ein fordel å bruke litt forskjellig for å lære seg å kjenne kikkerten...

Link to comment
Share on other sites

Har den erfaringa at 308W er veldig grei å lade, så dette hørest nesten litt rart ut...

 

Prøvde du matchking samtidig? Det kan jo hende det har vorte noko gale med børse, kikkert eller elektronikkskive sidan sist du skaut?

 

Det er sjølvsagt eit kjent faktum at somme børser er veldig "sære i kosten", og det kan hende di er nettopp det? Vanlegvis er det jo ei grei løysing å lade jakt- og treningsammo med same kulevekt, kruttype og kruttmengde, men det passa visst ikkje her...

 

Skjøt MK med COL 71mm og 71,5 mm. Begge gikk som vanlig, altså bra.. Så det var ikke noe galt med utstyret. Tror jeg må teste litt mer med den accubond`en, evt finne en annen kule.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt MK med COL 71mm og 71,5 mm. Begge gikk som vanlig, altså bra..

Eg rekna med det, men eg har erfaring frå at ein iblant kan oversjå/gløyme heilt elementære feilkjelder :wink: Det er nok berre å prøve seg fram med ladevekt, kruttype, settedjubde etc. Men det kan jo hende børsa di ikkje vil ha denne kula i det heile...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...