Jump to content

kappe løp på salongrifle!! Hvor mye???


pirkaa

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis, en. 22lr inneholder så lite krutt at når kula har beveget seg et stykke gjennom løpet er det ikke mere trykk igjen og kula mister fart videre mot munningen. Dette var litt forenklet, men omtrent rett. Eksakt hvor langt løp som er ideelt for maksimal hastighet vil variere mellom forskjellige typer patroner, men blir ofte oppgitt til 16 tommer.

 

Edit: jeg var ikke rask nok, så du har fått svar allerede.

Link to comment
Share on other sites

Du får fart nok med korteste tillatte løpslengde. Presisjon er generelt sagt mer avhengig av hvor godt utført kroning av munningen blir gjort enn av hvor langt løpet er.( Så lenge du snakker om samme løpet som kortes ned og det er av noenlunde anstendig kvalitet).

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld II.

Jeg har kappet og gjenget på ny rundt de 40 cm som er lovlig. Jeg har også tøyset til presisjon med å ødelegge kroning og fått tilbake finfin presisjon ved å krone på ny. Jeg skyter bare std hastighets ammunisjon i 22lr og merker ingenting på for krum kulebane på ut til og med 100m med kortere løp. Siden jeg ikke har følt behovet for å måle hastighet så vet jeg ikke hvor mye hastigheten har endret seg ved kappingen. Noe std velocity ammo går subsonic, og noe går supersonic i det korte løpet. Det gir jo en viss indikasjon om hva man oppnår i aktuell løpslengde.

I min Sauer STR 22lr (langt løp)går CCI std supersonic halvparten av skuddene, i det korte løpet i den andre rifla er den stort sett subsonic.

Gammel lot av Fiocchi soft gikk subsonic i kort løp. Ny lot er noe dritt som gir masse uforbrendt krutt i det korte løpet med dårlig presisjon i tillegg.

Eley skytterlagsammo går så vidt jeg husker subsonic i det korte løpet med den loten jeg brukte frem til nå.

Jeg har for mye å holde styr på til å teste alle våpen og ammunisjons kombinasjoner jeg bruker, og så liker egentlig bedre å skyte enn å teste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...