Jump to content

Nye klubbvåpen.


Lindy

Recommended Posts

Klubben eg er medlem i jobbar med å skaffe nye klubbvåpen. Eg har leita litt, og ikkje funne ein tråd som omhandlar dette. Set pris på link om eg ikkje har søkt godt nok.

 

Så langt vi har sett må ein stille følgande krav :

- robust, tåle mykje og like flest typar ammo

- unngå anatomisk skjefte, men likevel eit godt skjefte

- .22 er mest aktuelt for oss

- presis nok til standardpistol mm

- stillbare sikter

- tåle tørravtrekk til trening mm

 

Eg tenkte at browning buckmark og hammerli e-xesse er aktuelle, men så langt er det vel ein ruger mk III som er den som fyller krava best (den som tåler tørravtrekk best). Vi trur vi ønskar ein type pistol i første omgang, får tenke på fleire seinare. Er det andre moment vi må tenke på ? Andre pistolar som er aktuelle ?

 

Set stor pris på tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Er selv nybegynner og skyter klubbvåpen siden oktober. Buckmarken funker helt greit til denne bruken, har i tilegg prøvd Ruger mk3 som også var helt ok. Likte avtrekket noe bedre på denne men trur ikke det var helt "original".

S&W modell 41 (trur jeg) har jeg brukt på noen feltskytninger og er vel egentligen det våpen jeg har likt best. Noe som er litt rart da det er det 22lr våpen jeg har prøvd med skjefte som passer meg dårligst då jeg er venstreskytter.

 

Alle disse våpnene funker helt fint for meg som bruker av klubbvåpen. Problemet er der uansett merke på våpnet og det er att alltfor mange skrur på siktene og att vedlikeholdet ikke alltid er det beste..

 

Jeg ville ha prioritert ett våpen som er enkelt og skyte med, enkelt og bruke på en sikker måte og enkelt og vedlikeholde. Våpnene bør helst ha ( i hvert fall noen av dem) skjefter så dem kan brukes av venstreskyttere.

 

Du får ta dette innlegget for det det er, jeg er som sagt nybegynner innen sivil pistolskyting men har drevet med ulike andre typer av kruttvåpen i over 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Se også på Hi-Standard. Solide våpen,ikke kresen på ammo, lett og ta sund, bra avtrekk og greie sikter.

 

Ser at de har endel brukte hos HH, Danmark. Går sikkert å få en fin pris hvis dere skal ha noen.

 

 

http://huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side1839-Kal.-22-Sportspistoler-og-vekselsæt.html

 

 

RoarN

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter RoarN.. Vi har kun kjøpt brukte kvalitetsvåpen til klubben, og styrt unna nye billigvåpen..

 

Vi har bla. et par High-Standard i klubben og disse er populære klubbvåpen. Men vi har også noen gamle GSP og Uniqe samt et par revolvere så de nye har nulighet til å prøve litt forskjellige våpen..

 

High-Standard har perfekte avtrekk og veldig bra presisjon (har testa dem i skrustikke) Anbefales på det varmeste

Link to comment
Share on other sites

Selv om det koster endel, hvorfor ikke satse på å la de få prøve seg på "ordentlige" matchvåpen....? Begynte selv med Ruger mkII, vel være seg at dette våpen virkelig ikke passet for meg(funnet ut i ettertid) men det var ikke mye oppløftende å aldri skyte svart med den, folk er forskjelllig, likeså våpen, så ville vel satset på en jevn fordeling av alt fra billigvåpen til matchvåpen. Skyter selv bedre med min 300,- Margolin som jeg gjør med min venninnes Pardini.

 

Min oppfatning er ihvertfall at mange klarer å skyte bedre med matchpistol enn med "vanlig" pistol da man bedrer skjeftevinkling, bedre balansering i våpenet samt mer justeringer i grepet slik at den sitter der den skal.

 

just my 2¢....

Link to comment
Share on other sites

Mener at Hammerli x-esse burde være et brukbart klubbvåpen, min har vært som et urverk funksjonsmessig, aldri forkilinger eller feil med unntak av klikk som skyldes ammunisjon.

Har pusset etter mellom 500 og 1000 skudd, men kunne sikkert skutt mange mange fler skudd.

Avtrekket og grepet er også godt.

Presisjon er god, selvom jeg ikke akkurat er noen ransom rest :D har skutt 50serier med min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke magasinene på x-esse vil tåle å bli brukt om klubbvåpen (hvis det er en aktiv klubb). Hullet i magasinet som holder det på plass blir fort slitt, slik at magasinet lett ramler ut. I tillegg så er magasinene dyre, slik at de som har slitt ut et, fort lærer seg å presse inn magasinutløseren også når magasinet settes inn.

Brukte selv Ruger MKII, tåler mye, men vanskelig å demontere for rens.

Walther SP22 burde være et rimelig alternativ for klubber? I følge Walther så er også pistolen utviklet med dette i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbakemeldingar.

 

Det er ein del å tenke på. Å søke på nett og sjekke forum er alltid litt vanskeleg , dette då ein kan risikere å få tilbakemelding frå berre den som har fått ein "måndagsutgåve" av ein ellers perfekt pistol. Dersom dette berre er den som svarer får ein inntrykk av at denne pistolen er uaktuell. Ikkje det at eg seier det gjeld her. EG har fått mykje god info tilbake.

 

Eg trur at anatomiske skjefter er uaktuelle. Dette då dei nok er det beste for den einskilde skyttar, men må jo tilpassast kvar enkelt. I tillegg vil vi måtte tenke på evt links mm. Ellers bør det helst vere ein pistol som er under produksjon mop reservedelar mm. (Men linken til FWB AW93 gjorde at eg sjølv fekk lyst å bytte :-) )

 

VI får jobbe litt med finansiering, så får vi sjå. Skal prøve å sende melding på kva valet vart.

Link to comment
Share on other sites

Vi har kjøpt X-esse som klubbvåpen og angrar vel egentlig litt på det. Min (produsert i Sveits) har fungert bra i alle år, men klubben sine (produsert i Tyskland) har hatt mykje problem med fjører (på slide-stopp) som knekker. Vi har også eit baksikte som løsna fordi ein liten bolt knakk.

 

For klubbvåpen er det viktigaste at våpenet er dønn solid og tåler mykje mishandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...