Jump to content

Beskyttelse ved pussing av våpen


Tjuagutt

Recommended Posts

Etter dagens haglepuss fikk jeg en kjedelig hodepine, og noen påfølgende tanker:

Ville det være mulig å bruke åndedrettsvernemasker ved pussing av våpen, og isåfall hvilke spesifikasjoner til filter o.l vil være nødvendig?

Ser det selges diverse produkter fra nettbutikker til rundt en 500kr (http://www.norbond.no/halvmaske-sundstrom-sr100-p-802-c-164.aspx), og lurer på om disse er tilstrekkelige.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å få til et godt ventilert rom når jeg jobber med våpnene, men ofte (og spesielt nå på vinterstid) er det vanskelig å få det optimalt. Skulle gjerne ha sittet ute, men tror det ville fungert dårlig med alle naboene jeg har rundt meg. Samtidig er det tilnærmet umulig å ikke få i seg noen av avgassene når en sitter der, og sunt finnes det ikke.

 

Er det noen som innehar noe kunnskap om emnet, og eventuelt hva som egner seg til beskyttelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at du får kjøpt noe "miljø" olje spray, jeg kjøpte en box for noen år siden men jeg kommer ikke på hva den het desverre, mener jeg kjøpte den på http://www.jaktfall.no den luktet ganske godt og om jeg ikke husket feil. Jeg har flørtet litt med tanken på å montere en kjøkken ventilator over våpen benken.

Men om du vill ha noe som hjelper umidelbart er forsvarest vernemaske til å anbefale. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd dette før, men ta deg en tlf til wurth de har masker og filtre til det meste, vi bruker maske når vi jobber med limming, funker sånn ok. Men til pussing av våpen vil funke bedre vil eg tro, la være å bruke spray er også en ide. Maske med filter er ikkje billig.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje denne kan brukes?

 

2-protective-suit.jpg

 

Sorry, klarte ikke dy meg! :mrgreen:

 

Vil nok tro at å pusse et sted der det er relativt godt ventilert er det greieste. Lukk opp et vindu så er igrunn

problemet løst.

Om du likevel kjenner det lukter olje og lurium så tviler jeg på at noen har daua av det hittil.

Og som en annen sier her, ikke bruk spray inne.

Link to comment
Share on other sites

Forrest Bore Foam (lukter ingenting,funker som fy) og 5-56.(lukter godt :) ) Annet er unødvendig,etter min mening.Kanskje en litt tykkere olje i tillegg. Brukte div "kraftig kost" før i tida, men etter jeg oppdaga Forrest gikk alt det andre svineriet rett i søpla.

Link to comment
Share on other sites

Etter dagens haglepuss fikk jeg en kjedelig hodepine, og noen påfølgende tanker:

Ville det være mulig å bruke åndedrettsvernemasker ved pussing av våpen, og isåfall hvilke spesifikasjoner til filter o.l vil være nødvendig?

Ser det selges diverse produkter fra nettbutikker til rundt en 500kr (http://www.norbond.no/halvmaske-sundstrom-sr100-p-802-c-164.aspx), og lurer på om disse er tilstrekkelige.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å få til et godt ventilert rom når jeg jobber med våpnene, men ofte (og spesielt nå på vinterstid) er det vanskelig å få det optimalt. Skulle gjerne ha sittet ute, men tror det ville fungert dårlig med alle naboene jeg har rundt meg. Samtidig er det tilnærmet umulig å ikke få i seg noen av avgassene når en sitter der, og sunt finnes det ikke.

 

Er det noen som innehar noe kunnskap om emnet, og eventuelt hva som egner seg til beskyttelse?

 

Maska er meget bra, og jeg vil anbefale A1B1E1 - 315 samt forfilter til denne. Det beskytter deg mot det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...