Jump to content

Max kulevekt for .222 med 1:14 twist ? ?


Norseman220

Recommended Posts

Hei.

 

Som noen av dere kanskje husker fikk jeg tak i ei billig Tikka M55 i cal. .222 her for en stund siden. :mrgreen: Kjøpte en eske Norma Jaktmatch med 55grain kuler for å teste litt. Det ser ut for meg som om presisjonen er ok på 100m ihvertfall, men har ikke fått testet mere enn grovinnskyting...

Det jeg lurer på er om dette kan være i meste laget vekt på kula for et løp med 1:14 twist. ? ? Tar gjerne imot forslag på ammunisjon som dere VET går godt i denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

55 grs kan nok variere endel. Partizan går i hytt og pine i min Brno, mens feks Lapua sin går bedre.

 

Ellers har jeg prøvd 62 grs Norma Rådyr i en Zoli kombi jeg hadde. Den gikk utrolig bra. Begge disse to børsene har 1:14.

 

Mener å ha hørt at lengden har endel å si og at boat tailkuler kan være ustabile når de blir lange, som de blir når vekta går opp.

 

Vet ikke hva som går godt i Tikka .222, men vet at Vmax 40 grs går utrolig godt i det meste. Men den har ikke heeeelt de samme egenskapene ved treff i småviltet som helmantel, om det er kule til feks matfugl du lurte på!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tusen takk.

 

Det er MINST 10 år siden forrige eier brukte den, så når han ikke husket hvilket merke det var og NESTEN ikke husket kaliberet til å begynne med, tror jeg det er små sjanser for at han husker hvilken kulevekt han brukte. :lol::lol:

Men da vet jeg at det normalt ikke skal være noe problem mer 55grs. :P

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

55 grs kan nok variere endel. Partizan går i hytt og pine i min Brno, mens feks Lapua sin går bedre.

 

De går elendig i min .223 med 1:9 stigning og i min gamle .223 med 1:12, så jeg mistenker at denne kulen er vanskelig å få til.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har hatt en gammel Tikka kombi med 222 og en Tikka T3 i samme kaliber.

Ingen av dem hadde problemer med å gi god presisjon med 55grain kuler, 62grain Norma Rådyr gikk også svert godt.

62 graineren til Norma er jo konstruert for å brukes i 222Rem, så den går nok bra i de fleste rifler.

Jeg har selv ladet fra 30 grain til 55grain kuler i T3'en alle var greie å få presisjon med.

Eneste jeg har hatt problemer med er 43grain Win HP, men den var så butt at det var matinga som var problemet.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...