Jump to content

Enkle tips for og bli en god skyter?


ersa

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til noen konkrete "snarveier" en kan praktisere for å bli en god rifleskytter. Det er nok i bunn og grunn timene på banen og ute i terrenget med skyting som avgjør...

Skal du kjøpe brukt rifle, så sørg i hvertfall på at den "stemmer" til deg og din kroppsbygning. (faller fort og godt til skulderen)

Link to comment
Share on other sites

Klart mengdetrening er det ingen vei utenom, men det er noen grunnprinsipper som må ligge til grunn.

 

1. Pusten er en faktor som har stor påvirkning på skuddet. Hold ikke pusten men pust rolig å få pulsen ned(ikke alltid lett med lav puls i en stresset jakt situasjon, men roligst mulig)

 

2. Avtrekk er også super viktig, ikke trykk av skuddet men klem rolig å bestemt på avtrekkeren slik at skuddet kommer litt overaskende(dårlig fortalt)

 

3. Skytestillingen er også avgjørende. står man anstrengt og ubehagelig er det ikke enkelt å få skutt godt.

 

4. Finn det våpenet som passer deg best. et våpen som ligger godt i hendene og som du får god kinnkontakt på stokken da du ser i sikter. Som nevt i en tråd lenger opp er det en ide å ikke kjøpe seg en 30-378wm om man ikke er vant med rekyl, man behøver ikke en kanon for å jakte i norge, så er nok et fornuftig valg du har gjort med en 308. Flott kaliber med godt utvalg i ammo.

 

5. Det beste er nok å dra på en bane der det er dyktige skyttere som kan gi deg noen hint underveis.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

sånn sett liger jeg veldig godt an, bor på gård og det er 3 minutt og gå til nermest jorde. bruker heller det en og sitte 30 min i bil for og komme til en skytebane hvor det smeller i alle mulige retninger :)

 

men er bare 15 år og da er jeg avhengi av og ha med meg min far for og skyte og han har ikke alt for mye tid for og si det sånn ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har et ekkelt tips! Skriv mindre, les mer, og ta det hele fra begynnelsen av! :wink:

 

Slike innlegg gir meg frysninger :evil: Hvis du mener nye brukere/jegere kun skal forholde seg til søkefunksjonen så vil snart Kammeret bestå av linker til gamle utsagn, skildringer og erfaringer.

Du snakker her til den yngre garde jegere og fremtidens forvaltere villdyret. Et forum kan kun leve med masse tråder av ulike betydninger og på tvers av dine/mine interesser, men sånn "lever" ett forum...

Link to comment
Share on other sites

Har to rifler i 22lr men den ene er gammel og slitt og ikke kikkert på og da pappa gikk til anskafelse av en ny valgte han en billig remington halvauto og den gidder jeg rett og slett ikke skyte med for da er det 15 - 30 minutt med pussing av bare den børsa etterpå:(

Så får håpe vi selger begge de to og kjøper no skikkelig :)

Link to comment
Share on other sites

Neineineinei hva er det du sier.....Pussinga er jo halve moroa med skyting....Det å sitte å plukke og gnukke gjør at du blir kjent med våpenet og du får ett forhold til børsa :wink:

 

Når det gjelder Winchestern min som er min kjæreste børse så fikk jeg høre av dama en dag jeg satt å pusset at jeg passet bedre på den enn hu :oops: Men hu lo når hun sa det så jeg tror hu bare mente nå var det på tide å bruke tid på hu :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Se om det ikke er mulig å få lånt en annen .22lr, helst en "gammel og god". Ditt lokale skytterlag har garantert en slags ungdomsgruppe,- gjennom dem får du sikkert tilgang til supre utlånsvåpen på trening i deres regi. Hør på alt de kan lære deg!

Selv en 308 blir uoverkommelig dyr for en 15-åring når det kommer til den mengdetreningen som trengs fremover.

Link to comment
Share on other sites

Neineineinei hva er det du sier.....Pussinga er jo halve moroa med skyting....Det å sitte å plukke og gnukke gjør at du blir kjent med våpenet og du får ett forhold til børsa :wink::mrgreen:

 

 

ja pussing er kjempeviktig det og jeg kjøpte meg en remington 870 i somer og har jeg pusset MYE på så den kan jeg inn og ut u blinne;)

 

men det og plukke en halvauto HELT ned hvor nesten alt er svart av kruttslam og fusker pga det og så måte sitte og gnikke i en evighet på hver enkelt del for og få frem den opprinelig farge, det gidder jeg ikke. så får håpe pappa skaffer seg en skikkelig boltrifle i 22lr :) (vist ikke jeg gjør det)

Link to comment
Share on other sites

Ta vare på øynene og synet, bruk skytebriller

Ha litt morsomme mål som selvanvisere, blikkbokser og dyrefigurer

Skyt liggende, knestående, sittende, stående.

Ha flere mål med ulik avstand og vinkel fra samme skytestilling

Tren på å holde øynene på målet mellom skuddene, ladegrep og magasinbytte

Finn støtte i trestammer, vegetasjon, stubber osv.

Husk pust

Tren avtrekk

Lær avstandsbedømmelse

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen doge tips til og bli en god skyter.......

Mitt beste tips er faktisk å møte opp på skytterbanen å snakke med en habil DFS-skytter. Så spør du om han kan lære deg de grunnleggende prinsippene. Lærer en dette går resten som en lek. :wink: De aller fleste gode skyttere er hjelpsomme i slike tilfeller. Lærer en seg unoter må en som regel jobbe lenge for å bli en habil skytter. Når en så har lært det grunnleggende er tørrtrening på pusteteteknikk, liggeteknikk, ladeteknikk og avtrekk en enkel og gratis trening.

Og så har du muligens fått deg en kompis i DFS som hjelper deg videre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøt DFS skyting i 6-7 år, det er absolutt å anbefale! Jeg ga meg når det kom dit at det ble forventa, egentlig et krav om at en måtte skyte/ trene 3 ganger i uka plus konkuranser i helgene, ikke alltid det passer for en ungdom. Kunne egentlig godt tenkt meg å begynne igjen nå.. Det har i alle fall gitt meg en uvurderlig ballast i forhold til mine skyteferdeigheter. Så dette er et supert tips! moro er det også!

 

"Møt opp på skytebanen og treff nye venner" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...