Jump to content

Valp som spiser lite.


KnutH

Recommended Posts

Hei, har lest de trådene som omhandler valper og spising, men har noen spørsmål som jeg gjerne skulle ha hatt svar på.

Jeg har en neg valp på snart 14 uker. De siste dagene har han kun tatt inn ca 100 gram for om dagen. I helga fikk han litt div middags rester som falt i smak. Etter det har ikke matlysten vært på topp.

Har forstått det slik at dette er noe som kan hende når de har fått smaken på "menneskemat".

 

Men hvor lenge skal jeg la det gå for man tar noen grep?

 

Og hvilke grep kan man ta?

 

Hunden virker frisk.

Link to comment
Share on other sites

Slik er vell de fleste valper en gang.

Han prøver nok bare å sulte til seg annen mat enn samme gamle tørrforet.

 

Viktig og ikke gi etter når han prøver deg på en slik måte.

Og en frisk hund sulter ikke ihjel når den har tilgang på mat.

 

 

Selv vorstehn min prøvde på det samme som valp. Og selv om jeg hadde allverdens med vom og fisk den kunne få så lot jeg være å gi det til han før han begynte å spise tørrforet sitt igjenn.

 

Når jeg mater så lar jeg forskålen stå fremme i 4-5min og spiser han ikke innen da så tar jeg den bort igjenn, på denne måten spiser han nå bedre og enda mer. Samtidig som man som eier har litt mer kontroll på at han faktisk får i seg mat før man drar ut osv..

Link to comment
Share on other sites

foxhound tispa mi, på 5 måner prøver seg på det samme, hun sparer seg til de måltidene der hun får vom.. men når jeg skulle gi henne igår, fikk hun bare en pitteliten posjon, og da innså hun at det var bare og hive innpå med NP som til all forundring ikke står øverst på lista hennes..

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Mat skålen står nede kun i 5-10 min.

Får håpe at det er kun trass som driver han. Ser han blir meget skuffet når matskålen blir satt ned etter at vi har spist middag. Å prøve en annen fortype, eller ha noe anna i foret er vel å gi etter for viljen hans?

Link to comment
Share on other sites

Du kan være trygg på at en valp ikke vil sulte seg selv ihjel, så det er bare å fortsette i den stimen du gjør. Ikke gi menneskemat, bikkjer skal ha hundemat. 100 gram om dagen berger den jo fint på, og så vil nok apetitten øke etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ukjent problemstilling her i huset, her får nemlig valpen konkurranse i matfatet fra gammelhunden. :mrgreen:

 

Ulempen var at jeg måtte fore begge to på valpefor en stund, ellers byttet de bare matskål...

Valpeforet var mest interessant for gammelhunden, mens voksenfor falt i smak hos valpen.

Resultatet var at gammelhunden begynte å legge på seg en stund, men nå er vi tilbake på normalen og de spiser sin egen mat med god apetitt. :)

 

Kan være en tanke å variere litt med vann i foret noen dager, og tørt for andre dager.

I nødsfall har jeg hatt litt tynn buljong på foret, det hjelper også på matlysten.

Link to comment
Share on other sites

I de første uken hadde vi vann i foret. Men da merket vi at han mistet lysten på det, begynte da med tørt han spiste godt. Prøvde å bløte foret litt i går, men han så bare dumt på meg. Har egentlig sett det fra dag en at matlysten blir bedre utover dagen, og mot kvelden.

Vi har vel oss selv å takke :oops: . Må vel innse at han har fått litt middags rester, og har hatt litt forskjellige fortyper. (reklamepakker og gavepakker fra div)

Link to comment
Share on other sites

Fikk vite at Beagler er 'matvrak' da jeg fikk min valp i fjor våres, men den var småspist de første månedene. Men hun fikk bare det samme foret, og fjernet det etter ca 20 minutt hvis hun ikke spiste. Det lærte hun ganske raskt av og skjønte at det gjaldt å få i seg maten :wink: . Nå går det ned på 'høykant' og hu er 11 mnd. Har brukt Royal Canin hele tiden, og syns det virker bra. Blank fin pels og lite bærsj.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Som sakt prøver vi og overholde div regler om foring. Har egentlig ikke hatt faste tider han har fått mat. Men prøver å la maten stå nede kun 10 min. Ser han har en tedens til å først kun se i matskålen, så leker han litt før han går og spiser. Men som sakt så har det vel sklidd litt ut :oops:. han har no fått litt middags rester noen dager.

Jeg bruker Eukanuba. Og ser at det kommer seg, spiste litt bedre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problemet selv, men prøver å være litt hard, og han eter foret til slutt.

 

Hos meg får guttungen (bretonvalp på snart 7 måneder) Hill's tørrfor for valp til stort sett hvert måltid. Bløter det i vann. Har falt for fristelsen å kjøpe boksemat og blande inn littegrann, og det hjelper bra, men det sitter ofte langt inne. Han skal ha ca 300 gram om dagen, men det blir ofte bare halvparten. Uansett, han dør ikke av sult. Det går ned når han er sulten nok. Og det matvraket (alltid på hvileløs leting etter noe å spise, enten det er mat, sokker, luer, votter, whatever, bare det kan puttes i kjeften!)

 

Menneh, av og til får han en kotelett eller biff og da. Det spiser han ikke, det innhaleres! Svupp - borte!

 

Djevelen fikk faktisk litt rå røy her for en tid siden og. Først fikk han snuse litt på røyblod mens jeg flådde fuglen. Litt snusing og *GLEFS*, så satt han fast omtrent opp til albuen! Det var visst interessant... :lol: Også så lett å prøve litt dressur med små terninger av røy som belønning a gitt! :D

 

Å skjemme bort dyret litt i blant gjør vel ikke så mye, men en gjør seg jo selv fort en bjørnetjeneste og da...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du skal bare ta det med ro. Ikke noe farlig med at den ikke spiser godt - når sulten blir stor nok - eter den. Men du kan legge en ting på minnet - hunder lærer raskt, også hvordan den kan "manipulere" seg til goder. En valp suger til seg alt som skjer og spesielt med hensyn til mat. Men som en annen sa - eter den ikke etter en 5 til 10 minutter - ta bort maten...sett den så frem etter en time eller så, så vil du se at den eter etter hvert :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...