Jump to content

Inndragning av våpen.


spetsen

Recommended Posts

Hei! har en bekjent som fikk inndratt sine våpen for en tid tilbake, har noen spørsmål i den forbindelse.

 

På rifla var det kkc stokk, lyddemper og ett leupold sikte til ca 13000, kan han kreve og få tilbehøret til våpnet tilbake? sikte var lånt av en kar som gjerne vil ha det igjen.

 

Kan han kreve og få selge våpnene sine?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

- og så må vi skille på forvaltningsmessig inndragning og inndragning til fordel for staten. Er våpenkortet tilbakekalt, er inndragningen av forvaltningsmessig karakter - og din kamerat bør normalt få muligheten til å selge våpenet innen 3 måneder.

 

Er våpenet inndratt til fordel for staten - gjerne i forbindelse med dom i strafesak, har toget gått.

 

Beslag i straffesak, er beslag i straffesak og da er det hele over. Den eneste som får igjen ett våpen da, er den som eventuelt har blitt fratatt/frastjålet dette - under forutsetning av at denne hadde våpenet oppbevart etter forskriften, les våpenskap. Dersom ikke - over og ut!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke dreier seg om et beslag av økonomisk karakter(namsmannen), kan jeg ikke se at noen har anledning til å inndra annet en det man må søke kjøpetillatelse på. Dvs. kun våpnedelene. Kikkertsikter, stokk etc kan kjøpes av hvem som helst uten tillatelser, er litt mer usikker på lyddemperen. Våpenene burde det være mulig å avhende via en våpenhandler eller finn.no, etter avtale med politiet. Dette forutsetter at det ikke dreier seg om bevis i en straffesak, men inndragning av våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

her er det inndragelse i forrbindelse med en straffesak ja. (skøyt i været med hagla i beruset tillstand)

Men kan liksom ikke skjønne hvorfor han ikke kan få tilbake opptikk, tofot og demperen. dette er jo ting hvilken som helst domfelt drapsmann kan gå og kjøpe dagen etter han slipper ut av fengsel.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

625 har rett! Hva angår namsmannen/namsfogden tar han utlegg i gjenstander av en viss verdi. Namsmannen beslaglegger ikke. Namsmannen er heller ikke nevneverdig interessert i "alminnelige" våpen, all den tid utlegget er ment for å kunne dekke utestående heftelser fra kreditor. Dog finnes det eksempler på at namsmannen har tatt utlegg i eksklusive våpen. Når utlegg er tatt kan innehaver/våpeneier ikke avhende våpenet på egen hånd, dette fordi pengene ved et eventuelt salg skal gå til kreditor, eller selger dersom det er denne som begjærer utegget, f.eks. på grunn av manglende oppgjør.

 

Til spetsen: her slår våpenlovens § 10 til for fullt - ikke edrulig! Spørsmålet er da om våpenet er inndratt i straffesaken (til fordel for staten) eller om våpentillatelsen tilbakekalles. Ved det siste burde det være mulig å få tillatelse til å selge hagla, og eventuelt andre våpen som måtte gå i dragsuget - for skyting i været under påvirkning av alkohol står ikke på noe program og fører fort til at våpenskapet brått er tomt :(

 

En god tone og høflig dialog med våpenkontoret kan fort være løsningen på retur av løsøre! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

(skøyt i været med hagla i beruset tillstand)

Men kan liksom ikke skjønne hvorfor han ikke kan få tilbake opptikk, tofot og demperen

 

Nå kommer en av mine fleiper.... Opptikk, tofot og demper.... På ei HAGLE? :lol: Selvsagt helt uegnet med tofot når du skal skyte i lufta? Opptikk er vel uegnet når du skyter i fylla? :mrgreen: Men demperen er jo grei da! Ikke alle skal jo høre skytinga!

Link to comment
Share on other sites

(skøyt i været med hagla i beruset tillstand)

Men kan liksom ikke skjønne hvorfor han ikke kan få tilbake opptikk, tofot og demperen

 

Nå kommer en av mine fleiper.... Opptikk, tofot og demper.... På ei HAGLE? :lol: Selvsagt helt uegnet med tofot når du skal skyte i lufta? Opptikk er vel uegnet når du skyter i fylla? :mrgreen: Men demperen er jo grei da! Ikke alle skal jo høre skytinga!

 

:lol::lol::lol: Fikk morsomme bilder inni hodet og ler meg i filler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hm, han har vel forbrutt seg med hagla, så den kan vel antagelig inndraes, men de andre våpna, som er beslaglagt, bør vel i hvertfall verdien av, tilfalle han, evt, bør eier av det lånte utstyret møte hos politiet med dokumentasjon på eierskap og håpe å kunne få utlevet sine eiendeler.

 

Høres litt jul, eller Nytt År salutt ut, men det som var helt normalt for en 30 år siden, er ikke gangbart i dag (husker en nabo (som var i HV), som hvert årskifte kjørte noen belter med MGen under 100 m fra der jeg bodde)

Link to comment
Share on other sites

Er det våpenkortet som ble tilbakekallet (uavhengig av om politiet tok med seg alle våpen), eier vedkommende fortsatt våpna, og kan gjøre hva han vill med de (gi de bort selge de, hva som helst, bare de blir overført på noen som har løyve på de).

Har han kompiser, kan det være snakk om at de tar de over for videre salg for ham (helt lovlig), eller for å holde på de til han får vandelen i orden (5 år?).

 

Det er vel uansett gitt frister for avhendelse etc?

 

Kommer politiet og vill ha mine våpen (eller jeg får mistanke om det grunnet egne tåplige handlinger), kommer jeg til å fjerne alt som er løst på våpna, slik at kun løp, ramme/låskasse, samt sluttstykke/sleide på 1/2auto våpen blir med politiet ut døra. Sikter, sluttstykker, stokker, dempere etc. blir hjemme (hurtig fester av optikk kan tydeligvis være lønsomt). :twisted:

 

Forutsatt at de ikke kommer for å legge meg i jern da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...