Jump to content

Halvauto jaktrifle + demper, utfordringer?


Ole_Netland

Recommended Posts

Genrelt om halv auto og dempere.

 

Jeg forsøkte å legge dette i tråden for sauer 303 og demper, men ble ikke noe respons, så prøver egen tråd nå i håp om at det var overskriften som gjorde at jeg ikke fikk noe svar sist.

 

Så, til saken....

 

Slikt jeg har forstått det så om enn ser bort fra salongrifle så er alle halvautoer som er "normale" i norge gassdrevet, dvs at enn tar noe av gasstrykket fra løpet og fører dette bak til mekanismen, ikke sant? Det er vel ingen som er rekyldrevet borsett fra noe hagler?

 

Det jeg ønsker forklaring på da er hvorfor ikke en halv auto med demper fungerer? gasstrykket i løpet blir jo det samme, er jo bare at gassen bremses opp forran munningen ( i demperen). så noe skurrer for meg her.

 

i forbindelse med noe langholdskyting har der vært div praktisk rifler til stede jeg har fått prøvd, blandt annet en gang med demper, med brems og "orginal" uten noe form for justeringer.

 

hvis vi nå tar utgangspunkt i kaliber 30-06 som ikke er helt unormalt i halv autoer, kan noen da forklare meg generell virkemåte og hva som blir endret i virkemåte ved bruk av demper og rekylbrems ( vet ikke om den virker dårlig med brems da). Og, vil endret løpslengde på en slik halvauto ha noe å si for virkemåten?

 

Jeg føler at i min kunskapt om dette tema så mangler jeg ett par avsnitt i hodet da min befatning med halv (og hel) automater stammer fra forsvaret + halge og salong...

 

håper på noen gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Gasstrykket øker vel pga meir motstand ved munning. Har sjølv ein mini-14 med demper og den er direkte ubehagelig å bruke umodifisert pga gassblåst i trynet. Botemiddelet er vel å enten montere regulerbar gassblokk eller å strupe den for denne type rifle. Tingen er vel at når trykket øker så kortes opplåsningstiden ned, dermed så er det fortsatt ein viss gassmengde igjen i løpet som tar lettaste veg.

 

Men så er det vel automater som både har sjølvregulerande gass system (?) og som er stillbare uten modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du blander gassdrevne konstruksjoner med våpen med piperekyl (typisk pistoler).

 

For et gassdrevet våpen vil en demper gi hardere veksling. Demperen fungerer som en trykkbuffer, den sprer munningssmellet ut i tid. Dette betyr at trykket i pipa/gassystemet også blir værende høyt lenger. Dette gir mer kraft til veksling. For våpen med piperekyl beveger løp og sluttstykke seg sammen et lite stykke, da vil den rekylreduserende effekten til demperen også redusere hastigheten på disse. Resultatet er dårlig funksjonering med mindre man lader opp eller bruker en "impulsforsterker".

 

En rekylbrems gir samme effekt som en demper for piperekyl, men har liten effekt på gassdrevne konstruksjoner. Grunnen er enkel, en munningsbrems er åpen så gassen slipper ut omtrent umiddelbart, den gir altså en motstand forover men ikke til siden.

Link to comment
Share on other sites

disse forklaringene fra Fulmen stemmer mer med mine "teorier" ja...

 

Årsaken til disse undringene var at jeg i kontakt med en forhandler og vi kom inn på dette tema med demper på halvauto storviltrifler, han sa da at det var ikke noe problem å sette på demper på ei slik rifle, var bare at enn måtte justere noe på gassblokka for at den skulle veksle, og at farlige her var at om enn så tok av demperen og skjøt så kunne enn ødelegge noe på våpenet pga denne endringen i blokka.

 

Men om enn nå gjør en endring i gassblokka for at den skal veksle greit med det økte trykket en demper da gir i løpet (okay, kanskje ikke økt trykk, men forlenget trykk), hvordan vil den da fungere om enn tar av demperen?

Link to comment
Share on other sites

Man må alltid inngå kompromiss med slike mekanismer, ser man på det som er tilgjengelig av fabrikkammo sier det seg selv at man enten må tåle litt ekstra banking eller at den ikke veksler med en del. Tviler på at utvalgt ammo med/uten demper er noe større kompromiss enn det produsenten har inngått mtp fabrikkammo. Men skal du skyte hard ammo med demper og slappe ladninger uten ber du nok om problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Har lenget skummet kammeret uten å være "medlem", men er nå på... Til min store glede kan jeg si at Remington 7400 i 30-06 faktisk fungerer helt utmerket med BR Reflex T8. Vet at mange sier dette er kun et drivanker av ei børse, men nei, den banker hull i skivene og går jaggu godt i kjøtt også... Er ingen olympisk sniperrifle, men samler helt greit for jakt, dvs 25- 50mm på 100metern. Noe variasjon på ammotyper seff.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...