Jump to content

Hvilket kikkertsikte bør jeg velge?


ersa

Recommended Posts

Testen bør tas med ei klype salt. Det var bare en rask test under rådende forhold med gitt pupill. Burde ventet ei stund til i mørkret før jeg begynte. Det ble kanskje 10-15 min tilvenning før jeg såg i de. Det man kanskje kan dra ut av dette er at forstørrelse teller når målet er smått og lyset er dårlig. Der mener jeg 6x blir for lite. Helst over 10x.

PF`n skal brukes på hjort. Der skyter jeg ikke på dyr som står over 70-80 m unna om natta. Da holder 8x mer enn nok. På rev ønsker jeg enda mer forstørrelse.

 

Motlys får bli en annen dag.

 

Kvantesprang var vel det vi lærte mest om i denne testen..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstørrelse er absolutt bra, men kan du ikke teste i så dårlig lys at du opplever at du får et bedre bilde på mindre forstørring enn maks? Du er ikke gammel nok til at du bare skal ha 4,2mm pupille på maks.

 

 

Jeg er ikke enig i det som er skrevet på wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Sett på en leopold Q-R skinne på rifla di. Så kjøper du deg en kahles helia kxi 3.5-10 "50 (er med lys) å i samme slengen får du deg en aimpoint. Så har du værktøy til villsvin, hjort, rådyr, elg, rype og ellers det som måtte by seg.

Da skulle du være innfor prisen din også.

Har brukt kahles helia 3-12"56 med lys i mange år. Har enda ikke mistet vilt pga at det var for mørkt.

Kjøper du tysk eller østerisk optikk blir du uansett fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Testen av Meopta R1 slipper gjenom 98% lys Zeiss og swarovski slipper gjenom 97% lys

dette er gjort hos Leika Test Lab (LTL) Når man bikker 20 år har man ikke glede av dette!!

 

Hum. Noen slik test på Sightron? Tydelig bedre skumringsegenskaper på Sightron i forhold til Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...