Jump to content

hvilken kobberkule i 6,5x55


Hjorte Brøl

Recommended Posts

Du skal ha veldig lant løp for å holde anslagskravet med 140 grs kule, lengre enn de fleste jaktvåpen. Derfor bør du nok se etter ei kule over 10 gram, som da trolig har blykjerne, siden anslagskravet til den er lavere. Skulle du tenke på å jakte i utlandet hvor reglene kan være annerledes, så tror jeg ikke antilopen, den skotske hjorten eller hva det måtte være, merker forskjell på 130 og 140 grain...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at du må bruke en ren kobber kule? Det finnes tross alt en mengde velprøvde kuler i 6.5 med blykjerne for br

uket du nevner.

 

Mye jazzing i media, sist i Jakt og Fiske, om farer ved å spise viltkjøtt som kan inneholde bly.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det er forskjell i anslagskravet for kuler over og under 10 gram (156 grs). Og for å få ei cal 264 kule til komme opp i 156 grs så blir den jævlig lang, så jeg har bare min tvil for at det fins... Barnes MRX, som har wolframkjerne, ville vært fin om en skal opp i den vekta med et blyfritt alternativ, men den leveres ikke i så små kalibre.

Link to comment
Share on other sites

grunn til at jeg vil bruke kobber kuler er at jeg var veldig fornøyd med di i 30 06.

dumt ikke mrx finnes i 6,5x55. kobber kuler på 140 grs blir veldig lange, ser jo problemet

med å få nok hastighet.

 

har ladet oryx og andre lodede kuler i 6,5x55 før, så det er vel det at det er interesant å prøve noe nytt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...