Jump to content

110grs kuler i 308w


høggern

Recommended Posts

Tja, om ikke med RN, så er det litt i den tråden her: viewtopic.php?f=17&t=1484&hilit=110+gr+308

Fra et annet forum husker jeg det var en del som mente 49gr N-140 fungerte bra, men da var det snakk om Sierra Varminter. Er det lapua helmaltelen du har?

Link to comment
Share on other sites

så du fikk ranier til å samle brukbart med den ladninga?

 

er det noen som vet om man får tak i billige rainier eller frontier 110 grs kal 30 noenplass?

 

Jada den samler rundt 30mm...Godt nok til trening.

 

Kjøpte mine hos midwaynorge...Tror jeg ga ca 1kr stykke når jeg kjøpte 500pakke for 2 år siden. Kjøpte de egentlig til en 30-30win børse men de går bra i 308win også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ca 3000 skudd med 100 gr Lapua CE i min Sako. Jeg bruker 37gr N-120 noe som gir 960m/s. Jeg ville lagt meg på 35 gr til 110 gr kule. Dette gir sikkert rundt 900 m/s. Å bruke 140 til så lett kule synes jeg ikke er noen vits i.

Link to comment
Share on other sites

så du fikk ranier til å samle brukbart med den ladninga?

 

er det noen som vet om man får tak i billige rainier eller frontier 110 grs kal 30 noenplass?

 

Jada den samler rundt 30mm...Godt nok til trening.

 

Kjøpte mine hos midwaynorge...Tror jeg ga ca 1kr stykke når jeg kjøpte 500pakke for 2 år siden. Kjøpte de egentlig til en 30-30win børse men de går bra i 308win også.

det var jo ikke billig. scanarms hadde i sin tid 110 grs frontier til 33øre/stk på lista si. så man burde vel klart finne slike belagte kuler til under 1/stk.....

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Jeg bruker magtech sine 110 grains fmj (rn).. som er beregnet på carabin. Veldig god presisjon, samler 5 skudd på femmeren, 100 meter. Billig er de også. :)

 

Ladningen ligger på 45 grains N-130, samme som jeg bruker på v-max. OBS!! Maksladning.....! Denne gir hastigheter over 1000 m/s....

 

Lykke til med ladingen. :D

Link to comment
Share on other sites

har noen få 110 grs kuler(RN) i 308, hadde tenkt prøve de i 308win som lett treningsladning. noen som har forslag til krutt og ladevekt for slike kuler?

 

Om det er lett treningsladning du er ute etter, har jeg ladet 110 gr RN som både Hornady og Speer leverer i FMJ og blyspiss, til en meget rekylsky nabo. Og ja, disse er til US Carabin.

 

Ladningen ble til slutt som følger:

 

Fedral-hylser, Federal 210-hetter

N150 - 46,3 grs

C.O.L 61,5mm ( lett Komprimert ladning )

 

Dette ga en meget akseptabel presisjon ( 19mm/100m) i hans Remington 700.

Har ikke målt hastighet, men disse fungerte med utmerket resultat i 3 rådyr, sålangt.

Disse kulene er imidlertid veldig utsatt for treffpunktavvik, selv i ganske moderat vind.

Link to comment
Share on other sites

har noen få 110 grs kuler(RN) i 308, hadde tenkt prøve de i 308win som lett treningsladning. noen som har forslag til krutt og ladevekt for slike kuler?

 

Om det er lett treningsladning du er ute etter, har jeg ladet 110 gr RN som både Hornady og Speer leverer i FMJ og blyspiss, til en meget rekylsky nabo. Og ja, disse er til US Carabin.

 

Ladningen ble til slutt som følger:

 

Fedral-hylser, Federal 210-hetter

N150 - 46,3 grs

C.O.L 61,5mm ( lett Komprimert ladning )

 

Dette ga en meget akseptabel presisjon ( 19mm/100m) i hans Remington 700.

Har ikke målt hastighet, men disse fungerte med utmerket resultat i 3 rådyr, sålangt.

Disse kulene er imidlertid veldig utsatt for treffpunktavvik, selv i ganske moderat vind.

46,5 grs N150 bruker jeg faktisk til 155grs scenar og 155grs sierra palma.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...