Jump to content

475 No2 Nitro Ekspress


flanged

Recommended Posts

Kjøp Graeme Wrights bok "Shooting the British double rifle" 3rd edition. Bestilte min fra doublegunshop.com. Ble ca 80 USD med frakt.

 

I denne finnes ladedata for flere krutt og mye om hvordan man utvikler ladninger for dobbeltrifler. Det er ikke like rett fram å lade for de store nitroekspressene som for mindre patroner, spesielt i dobbeltrifler som også skal regulere rett.

 

Trykktestet av Kynamco:

105 gr Reloader 15 (som er det samme som Norma 203B) med Woodleigh 500 gr .483 kule og dacron filler (polyesterfiber/putefyll), Federal 215 magnum hetter, 2180 fps i 28" løp

.475 No2 kom i minst 2 forskjellige kulediametre, mål innvendig løpsdiameter før du bestiller kuler eller ammunisjon. Er visst ganske stor forskjell på hylsene også, ladningen over var med Bertram hylser.

 

Har en artikkel av Ross Seyfried om ladning av Nitroexpress patroner som jeg kan sende deg hvis du vil, send PM med mailadresse

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke basere deg på fabrikkammo i nitro kalibre. Det er og blir kalibre for hjemmelading, om du ikke vil bli ruinert eller bare ende opp med en skapvarmer..

 

Gjør som Bisley sier og kjøp boka til Graeme FØR DU GJØR NOE SOM HELST!

 

Spesielt om du tenker på å kjøpe doblingen som står hos Beveren...

Den er et veldig flott våpen. Den vil holde verdien mer enn diverse nyproduserte moderne greier, i .470 el .500.

Haken med dette geværet er tilgangen til komponenter. Ingen vet hvor lenge Woodleigh lager kuler til den. Du kan selvfølgelig støpe kuler, men da er det ikke lenger noe B5 gevær.

Viktig at du finner ut om denne utgaven skal ha .483 eller .488" kuler. Det ble laget våpen med begge. Jeg vil anta at det er mest brukte løpsdim som er brukt av herr Hauptmann, så kuler bør du ha i overskuelig fremtid.

 

Kunne faktisk tenkt meg børsa selv jeg..!

 

Insister på å få slugge pipa før du kjøper. Så du SELV VET hva den er, og hva slags kuler du kan bruke.

 

Skyt største kula i trangeste løpet, og jeg garanterer seg overtrykk med påfølgende slakk mekanisme.. På et våpen til 69.000,- Auch...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I boka til a-square står det data for både 475 #2 NE med .483 kule og 475#2 Jeffery med .488 kule.

I den førstnevnte oppgir de med 480 gr kule:

RL 22 (tilsvarer Norma MRP) 107 gr-2142fps

RL 22 110gr - 2184fps

RL22 112gr - 2262fps

 

I jefferyversjonen oppgir de

500 gr kule

RL22 105gr - 2096fps

RL22 112gr - 2198fps

 

Disse ladningene er trykkmålt og trykkene er oppgitt i PSI

Burde gi en pekepinn om hva man kan forvente i disse kaliberene.

A-square har brukt sine egne kuler som ikke akkurat er lette å få tak i men Woodleigh lager kuler gode som gull og tror heller ikke de kommer til å slutte med det første.

Link to comment
Share on other sites

A-Square lader nok litt i friskeste laget er den erfaringen jeg har gjort meg med .470..

 

Legg deg i nedre leie på det Bisley skriver, så er du på den trygge siden.

 

En ting til: kjøp deg kronograf først som sist om du ikke har det allerede! Man er hjelpeløs uten..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

http://www.kynochammunition.co.uk/475%20No2.html

 

Såvidt jeg kan tolke dette så leverer de både Eley sin variant (.483) og Jeffery sin variant (.488)

 

Jeg har dobbelrifle i den tredje .475 varianten (.475 3 1/4 straight ), den bruker .483 kuler..

 

Min erfaring med Kynochs ammo er god...men prisen er høy.

 

Woodleigh lever begge kulediametre...og diesett til alle varianter kan skaffes.

 

Aner ikke hvilke variant Beveren Sport selger, med det må han da kunne finne ut via Hauptmann..??

Link to comment
Share on other sites

Trur "Bever'n" har noen tomhylser og kuler liggende etter forrige eier. Mener å huske han sa det for noen år siden!

Dobbelrifla samt noen Oberndorf Mausere etc, ble kjøpt inn samtidig fra en eldre fastboende farmer i Afrika. For håpe det foreligger ladedata til reguleringen av denne rifla ellers kan du plusse på de 15k til pondoro med en pen slump riksdaler :roll:

Link to comment
Share on other sites

Slike rifler må man lade til selv.

Sannsynligheten for at den skyter riktig med fabrikkammo valgt etter innfallsmetoden er omtrent lik null. Den omtalte rifla er av nyere dato, men det er ikke gitt at nettopp den patronen den ble regulert med eksisterer i samme utførelse..

 

Man trenger ikke så avansert utstyr for å lade disse, messingen er tynn og krever ikke så mye kraft. Du må imidlertid ha ei presse som godtar lengden på patronene!

Det er nok heller ikke noe kaliber der utstyret betaler seg inn igjen så fort som på en slik nitroexpress patron!

 

Halve gleden ved et slikt våpen er å lade disse sigarene. 20 slike patroner ruver på bordet! 8)

Link to comment
Share on other sites

Det "går nok over" og ender sikkert med noe mer "fornuftig". Skal ikke til Afrika!

 

Dette er det mest fornuftige valget når det gjelder dobbelrifler i Norge per dags dato!! Skal du ha et slikt våpen så ville iallfall jeg valgt denne istedenfor 500 eller 470. Prisen er også etter mitt syn helt grei, men lade komponentene for dyre. Diesettet alene koster over 4k og usikker på om du for ladet disse i ei vanlig presse (pga lengden til patronen) eller at du må kjøpe en spesialpresse !?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...