Jump to content

Links compound bue til jakt, hva finnes??


articwinter

Recommended Posts

Eg kjøpte komplett compound links sett hjå WWW.huntersfriend.com

Her kan ein bestille ønsket dralengde osv. Hurtig levering. Eg vart godt fornøyd med både oppsett og bue. Har oppgradert pakken med ny pilhylle.

Dette var min første bue. Her finst ein del pakker å velge i for linkskyttere.

Ellers vil eg tru att norske forhandlere skaffer links buer.

Vis du går inn på hjemmesidene til buejegerforbundet finn du linker til norske forhandlere.

Her finn du også linker til buejegerklubber der du kan få klå litt på forskjellige buer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Allr forhandlere her til lands skaffer linksbuer, skal bestille en selv om en ukes tid :)

 

Ellers kjøpte jeg meg en Hoyt Alphamax 32 fra statene via ett forum: http://www.archerytalk.com

 

Kan virkelig anbefale deg Alphamax! Knallgod bue og skyte med, den er lett og grei :)

 

Jeg kjøpte en 60-70 punds bue til dette formålet jakt/jakfelt/3D, og det holder i haugevis :)

 

PS: Det er IKKE lurt og begynne med for kraftig bue, da er det greit å ha en litt kjipere bue til å begynne med til man har opparbeidet seg bra teknikk på å trekke opp buen. Skulder og ryggskader er de mest vanlige innenfor buesporten. Derfor bestiller jeg nå en egen bane bue på 40-50 pund.

 

Skal jeg anbefale buer må det bli Hoyt, uansett hva du kjøper der er det bra, men det lønner seg til jakt og ha en bue med min. 320 fps.

 

Ellers er det mange bra buer der ute, men ikke alle er like gode på presisjon og heller ikke like lette og skyte med.

 

PSE X-force er en utrolig kjapp og kraftig bue, det er vel en av verdens mest effektive jaktbuer, men den er mer tungskytt om man skal kalle det det, og det er lite du skal gjøre feil under ett skudd før det drar ett stykke ut av 10'er.

 

Matthews har jeg ikke prøvd selv, men har vel aldri hørt noe negativt om dem :D Det skal være gode kvalitetsbuer med god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Problemet for oss Links skyttere er somregel att vi ikke får prøve noe.

Vi må bestille usett og uprøvet viss vi skal ha bue.

Eg var sjølv innom alle stander på Hamar og ingen hadde links bue til prøveskyting.

Ikke engang buejeger forbundet.

Og mitt intrykk er att med bue er det omtrennt som å kjøpe klær, du må ha en som passer viss ikke er det heilt vekkasta.

Ser fram til å få prøve links compond bue en dag for å teste om dette er noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det du nevner der kjenner jeg godt til, det blir prøving og feiling.. til uka bestiller jeg min 3. bue for året... :P denne gangen ny, så jeg går på ett sabla tap om dette er feilkjøp også...

 

Når vi handlet inn utstyr til klubben fikk jeg trumfet gjennom at vi skulle ha 1 linksbue, og etterhvert om økonomien tillater det så håper jeg vi får en linksbue for juniorene også (10-13 år).

 

Edit: 3. buen, men den ene jeg kjøpte passer fint for meg, så det er bare 1 bommkjøp hittil i år.

Link to comment
Share on other sites

60-70 pund holder lenge! kraftigere bue er bare tull egentlig, så sant ikke du skal skyte elefant da..

 

for og endre pund styrken på buen må du bytte lemmene, du kan være heldig og finne noen bruke på ebay eller noe slikt. å kjøpe nye lemmer her til lands koster så mye at du likegjerne kan kjøpe ny bue.. :P

 

Gratulerer med nykjøpt bue! :)

Link to comment
Share on other sites

Å justere den ned gjør du med og skru på lemmene, der er 1 skrue på hver lemm, og på noen buer er det også en låseskrue som må løsnes, vet ikke om det er det på X-force, men det vet vel en av de som har en slik :)

 

Det pleier å stå på lemmene hvor mange runder du kan skru skruene ut, men husk å skru dem helt til bunns først!

 

Selv om buen er 60-70 vil du sannsynligvis kunne skru den ned litt under 60, hvis du går inn på archerytalk.com f.eks vil du sikkert finne utav hvor mange runder du trygt kan skru ut.

 

F.eks på Hoyt sine buer står der 6 runder, men man kan skru ut 8 om man vil det på dem, men dette er individuellt på de forskjellige merkene.

 

Har du noen klubb i nærheten vil jeg anbefale deg og gå dit for hjelp :) de kan sikkert lære dge teknikker osv osv også :)

Link to comment
Share on other sites

Litt forsiktig no. Dei X-force modellane som har damper Limbpockets (ikkje heilt sikker på rettskrivinga her), skal IKKJE skruast heilt i bånn. Anbefalar at du sender ein pm til karen som kallar seg x-force på kammeret og får han til å gi råd. Han kan x-force .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hvor var det du bestile den i fra? Eller kjøpte du brukt?

 

Grattulere i hvertfall, men du må prøve en mathews om du får mulighet for det også =) 53f204a2-49b9-827d.jpg

 

Her er min Mathews Z7, stabilisatoren og quiveret kom sammen med buen;)

Er ekstremt fornøyd, er tilnærmet lydløs;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte buen brukt komplett, det er en PSE X-force HF 2008 modell ...komplett med utstyr..60-70 pund, 29 tommers dralengde venstrehand, har prøvd nyere utgaver ov PSE og Mathews z7, likte denne best og kjøpte denne...noe med balansen og spennet i buen passer meg perfekt...synes den er lett å skyte med..kan ikke skryte på meg å være så veldig erfaren med compound-buer da..

026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...