Jump to content

hvilken drilling er best av disse to


202 outback

Recommended Posts

jeg valgte Blaser fordi jeg bruker den til fuglejakt og toppjakt, dermed ønsket jeg ett våpen uten endring i treffpunktet.

 

Alternativet mitt var en Merkel 96 ett penere våpen, men Merkel`en til en kompis, setter skudd nummer 2, 10cm høyere og skudd nummer 3, 17cm høyere enn første skuddet. Derfor ble det Blaser på meg.

 

Men min far kjøpte seg nå en Krighof med lodda løp og den samler 5 skudd pent innenfor 30mm, uten pause mellom hvert skudd :D så ja takk begge deler :D

Link to comment
Share on other sites

Blaser moderne tysk ingenørkunst. Fungerer bra men hverken ser eller er klasisk drilling.

Merkel tradisjonell drilling med sine svakheter. Hvor ofte trenger man 2 raske rifleskudd på jakt?

Ser du titter på cal.20. Godt valg da børsa blir mye smekrere :)

Har hatt min 96k i 13år og er veldig fornøyd.

Merkel har vel også ganske billig svingmontasje til de nye børsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også merkelen er finest.

Men hvis jeg kun tenker praktisk, er jeg litt mer usikker på hvilken som er best.

Jeg tenker på hvilken som har best balanse og er best til fluktskyting med hagleløpene.

Hvilken har best presisjon med rifleløpet.

En ting er at våpenet er pent, men en skal helst komme hjem med et knippe ryper og en rein i sekken etter en tur i fjellheimen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går også med tanker om å anskaffe drilling til høsten. Ett av kravene jeg setter er at den ikke skal ha oppspenner men vanlig sikring. Bruksområde mitt vil bli hovedsakelig storvilt og vilsvinjakt, og da er samskytingen mellom pipene viktig.

Jeg hadde en Husqvarna drilling tidligere i kal 12/70 og 7x57R og den satte to Brenneke og ei riflekule innenfor 20cm på 70M.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke hevde noe om hva som er best men har en Merkel 7x57R kal 12 og kan si litt om erfaringen. Kaliberet er strålende, men våpenet er enda penere i kal 20, men kal 12 er i hvertfall mer kurant og noen mener også mer effektivt. Det var avgjørende for meg å ikke ha oppspenner på hagla da jeg går støkk og det angrer jeg ikke på. Oppspenner på rifla er ikke noe problem. Når det gjelder presissjon og samling så er det som andre har nevnt ikke noe praktisk problem under jakt med endring av treffpunkt når våpenet blir varmt. Mulig jeg er spesiell, men jeg har aldri opplevd å skyte både rifle og hagle på samme dyr det blir gjerne enten eller så det er i hvertfall for meg ganske teoretisk. Når det gjelder samling så er de to første rifleskuddene godt samlet hvis det er litt kaldt i været, men hvis det er midt på sommeren klatrer også andreskuddet noe. Største problem er egentlig prøven. Jeg skyter vanligvis de to første rett på og sikter ca. 15 cm under og litt venstre på tredje. Mitt råd er kjøp den drillingen du har mest lyst på. Disse detaljene med treffpunktforandring venner du deg til, men skal du kjøpe en drilling med oppspenner på hagla så vær sikker på at du er komfortabel med den i den jaktformen du utøver. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg ikke.

Jeg synes kriegen virket forlokkende, men jeg tror kansje sikringen på merkelen passer best til mitt bruk.

Poenget blir at den må bli mest mulig lik i bruk en vanlig hagle med en avtrekker.

Jeg skal kjøpe meg en drilling, men jeg skal gjøre grundig forarbeid før jeg bestemmer meg.

Merkelig at alle koster 39 900, skulle tro det var asfaltpriser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merkelen er solgt :mrgreen:

 

Var også å så på Blaseren som står i Kongsberg, og var veldig i tvil hvilken jeg skulle velge.

Utrolig fin ved i den, og flott børse.

Forhandleren fremstod som en skikkelig ryddig og serviceinnstil kar, så jeg vil anbefale deg å ta en tur hvis denne børsa frister!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Steike ta, du kjøpte den du. Gratulerer..

Uten å ha holdt i noen av de, tror jeg også jeg hadde valgt merkelen.

Det er veldig få som har drillinger stående i butikker i bergensommråde så jeg har samme mulighet til å kjenne/prøve forskjellige drillinger som dere har østpå.

Det blir spendene å se om det kommer noen messetilbud på drillinger utover våren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...