Jump to content

Forslag til midlertidig "reveglugge"? Posteringstelt?


Mads

Recommended Posts

Sliter veldig med å få jaktet på åtet nå. Er måneskinn, men hva hjelper det når det er -23 ute og jeg må ligge under åpen himmel oppå noen gamle potetkasser.

 

Har dere noen forslag til ei midlertidig "glugge" jeg kunne ha brukt på åta mi imens.(har planer om jakttårn i sommer, men noe midlertidig.)

 

Evt. et slik et posteringstelt? Men blir det egentlig noe "lunt" inne i et slikt telt på vinteren når det er så kaldt? Med pledd osv, over meg og om det er vindtett, så skulle man jo tro det ble litt "lunt" inni der.

Har ikke mulighet til å få satt opp noe der akkurat nå, derfor leter jeg etter en løsning som kanskje kan fungere sålenge, slik at jeg ihvertfall får jakta der.

 

Alle forslag mottas med stor takk, en link til forslaget deres, eller bilder, hadde vært knall!

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jervens fjellduk extreme, og fyr med ei gravlykt inni. har du attpåtil littegrann klær inni der, så fryser du ikke med det første! Rigger du deg til under ei gran eller med et camonett over det, sånn at du visker ut skyggen din, så er du i mål.

 

Litt dyr syntes jeg, men. 2,600,-

 

Syntes disse ameristep doghouse teltene ser jævli geniale ut, men veit ikke om de er vindtette? Med ei gravlykt og litt klær inni der og noen tepper mår da det holde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et telt som du nevner og har en gammel lenestol fra IKEA og et reinsdyrskinn der inne. Fungerer greitt - det blir litt lunere enn å sitte ubeskyttet. I tillegg gir det en bonus å sitte inne i skyggen og kikke ut i måneskinnet. Har også med et par tjukke pledd fra forsvaret. Bekledning; ullnett+ullfrottè både oppe og nede, fleece oppe og nede og en termodress ytterst. Høres kanskje mye ut, men det skal MYE klær til for å holde varmen når du sitter stille i temp under -10C. Til slutt et godtips vedr fottøy; dobbel ullsokk, en tynn+ en tjukk, CROCS (laget av "isopor" - isolerer jo som bare det!!) og fotposer ytterst. Fungerer gull sålenge du ikke trenger å gå lange avstander.

 

Det er etter min mening få naturopplevelser som kan måle seg med å sitte ute en stille, kald vinternatt med måneskinn. Hører du reven bjeffe i nærheten og det toppes med observasjon og fall er natta fullkommen! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei mads!

 

Har samme problemstilling som deg. Kansje ikke like mange minusgrader her, men det er likevell kaldt. og når det en gang i blandt bikker over frysepunktet blir det vått også når en ikke har en ordentlig glugge.

 

Løsningen min ble derfor å bestille et kamo-telt fra jaktfall.no

du kan se på det her: http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case ... &startrow=

 

fant ingen spesifikasjoner på det så jeg aner ikke hvordan kvaliteten er, om det er innertelt i det,

vannsøyle, og om det i det heletatt er bunn i det (selv om jeg regner med at det er det. Men jeg tok sjangsen på å bestille det da det ikke var spesiellt dyrt. 390,-

 

tror ikke de leverer det i vinterkamo, men det trenger heller ikke jeg her på vestlandet (men det gjør kansje du). Løsnigen kan kansje være å legge et løvkamo-nett over og hive mest mulig snø oppå dette igjen?

 

regner med at det kommer i løpet av uken (bestillte det på fredag kveld)

kan komme tilbake med en kvalitetsvurdering etter jeg har mottatt og testet det hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

cult@

 

Ja høres fint ut. Jepp her må jeg ha vintercamo. Men jeg tenker også på at jeg kanskje skal postere ei natt eller 2 ved noen møkkhauger rundt omkring, derfor mår det være genialt med et slik posteringstelt.

 

Få til noe med de potetkassene? Hmmm.... Har som "vår/sommerprosjekt" da og prøve å få til ei lita bu et par meter over bakken, så jeg har muligheter igjen til høsten/vinteren og har planlagt å starte og legge ut åte tidlig i høst. Men nok om det

 

Tjaa ligger for tiden med kragebeinsbrudd, men når jeg blir bra igjen kan jeg tenke meg at det snart begynner å ligne vår, og da kan jeg sjekke etter muligheter med potetkassene, tror ikke det er noe spesielt med muligheter for å få til noe av de, siden de er veldig veldig gamle, men skal se etter.

 

Det likeste hadde jo såklart vært å fått opp ei bu der tidlig i vår, men vi får se.

Link to comment
Share on other sites

will do that ;)

 

ja tenker at en liten feltstol/tripod inni der blir helt suverent. og med en termos med kaffe og en liten flaske sinnasaft og kansje en liten nistepakke kan det bli en riktig så hyggelig liten "glugge" :) Gleder meg til å få testet det :)

 

har tenkt å sende en mail til forhandler å spørre om det er mulig å få oppgitt konkrete spesifikasjoner, da hovedsaklig på vannsøyle som jeg personlig syns er veldig viktig på telt (bor/jakter i bergensområdet hehe)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...