Jump to content

Kamerat har arvet hagle. Trenger hjelp til id av kammerater.


kongle

Recommended Posts

En kamerat har arvet en hagle. Vi trenger litt hjelp til id av hagla, håper dere kammerater kan hjelpe oss.

 

Info som vi har funnet ut:

 

Hagla er en sideligger:

 

Ovenpå løpene står følgende:

 

Made in Czechoslovakia

Special poldi elektro

 

Under står det

 

18,3 choke 17,6

18,3 choke 17,8

 

Kaliber 12/70 2 3/4

 

N91

 

M501

 

Ellers står det:

 

Zebojvka BRNO

Link to comment
Share on other sites

Ei slik hagle hadde jeg på ønskelista - men så ble det registreringsplikt - !

 

Hagla har paneler som ser ut som sidelåser - "falske" sidelåser, ble det visst sagt i sin tid. Håper noen kan forklare dette nærmere.

 

"18,3 choke 17,6 - 18,3 choke 17,8", betyr at pipene har innvendig dia 18,3 mm, og at chokene har dia 17,6 og 17,8 mm. Dvs., 1/1 og (minst) 1/2 choke. Du må nok prøve diverse ammo, for å finne noe som sprer litt.

 

Hagla kan nok skyte stålammo, dersom du får åpnet chokene.

Link to comment
Share on other sites

 

Hagla har paneler som ser ut som sidelåser - "falske" sidelåser, ble det visst sagt i sin tid. Håper noen kan forklare dette nærmere.

 

Jeg har hatt en slik i over 25 år, og det er "ekte" sidelåser på min iallafall.

Har hatt den i beter for "inspeksjon".

Ikke allverdens finish på innsiden, men det funker.

Jeg har brosjet min opp til sylinder og 1/4.

Flott fuggle hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Dette er en brno, sideligger med ekte sidelås. Den fantes med ejektor (zp49) og uten ejektor (zp47) eller noe sånt. Fikk min til konfirmasjonen det var i 87. Skjøt mine første ryper med denne. Kostet i 1987 ca 3000 nokk..

 

Mange gode minner og noen få dårlige med denne hagla. Rypene datt med hadde en tendes til å gi langfingeren bank etter noen skudd. Kom ofte hjem med blødende langfinger etter en dags jakt. Dette var på slutten av nitti tallet i troms. Å skyte mellom 50 og 100 skudd på en dag var ikke uvanlig. Med rypemengdene i dag tror jeg ikke problemet er uttalt.

 

Det ser ut til at hagla di er i svært god stand. Jeg ville funnet ammo som passer og brukt den til jakt. Det er det den er lagd for. Byggekvaliteten er det ingenting å utsette på og sideliggere med engelsk skjefte ser du ikke mange av i dag. Kun noen få til en pris de fleste ikke har råd til. Noen verdi på bruktmarkedet tror jeg ikke denne hagla har desverre. Å selge denne for å kjøpe noe "sydøst" sr jeg ikke mening i.

 

Bruk WD40 før du går ut i dårlig vær.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lest litt rundt på nettet og funnet ut litt om hagla. Hagla er en BRNO ZP49 (med ejektor, 47 hadde ekstraktor).

Ellers virker det som det er solide og gode brukshagler etter det jeg har lest meg opp om.

Skal videreformidle infoen jeg har fått av dere kammerater til kameraten min.

 

Bare lurer på alder og produksjonsdato... Litt usikker når denne ble laget. ZP haglene ble vel lagd fra 50-60 tallet fram til 80-90-tallet etter hva jeg har forstått. Er to ting som kan indikere produksjonsdato:

 

N (N for Nitro/røyksvaktkrutt?) med stempelet 91. 91 er stemplet på både alle tre delene av hagla.

 

M med med 501 stemplet under. Noe ala Buhag Suhl system for merking?

 

Om det hadde vært noen som hadde peiling så bare si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...