Jump to content

Kobberkuler vs blykuler


johan

Recommended Posts

Skal kjøpe inn ny ladning med jaktpatroner til .30-06 nå, og tenkte jeg skulle sjekke litt angående kuler. Jeg vurdere å kjøpe kobberkuler som for eksempel Lapua Naturalis og Barnes TSX. Kobberkuler har ~100% restvekt, men gir noe mindre ekspansjon. Det er lettere å få gjennomskyting. Gjennomskyting gjør evnt. ettersøk lettere, men siden kula da går igjennom dyret kan det legge mindre engeri igjen i skuddtreffet. Høy restvekt skal gi penere slakt, men gode blykuler ãla Oryx har vel også nesten 100% restvekt.

Blykuler gir kraftigere ekspansjon, og da kanskje kraftigere sjokkvirkning.

 

Jeg vet ikke helt om jeg heller mot kobber eller bly, jeg... Det er mest hjort og rein jeg skal jakte.

Noen tanker om dette? PS! Jeg skal kjøpe ferdige patroner, ikke lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, allverdens superkuler lager bare rikosjetter på villreinfjellet.

Det du sier om gjenomskyting og energi, er det mange som går rundt å tror på. Men når kula forlater dyret på andre siden er det jo bare "overskuddsenergi" som forsvinner. Hadde kula hatt mindre fart så hadde den kansje ikke gått gjennom, og en større prosent av energien hadde riktignok blitt igjen i dyret, men den totale energimengden i dyret hadde blitt mye mindre. Uansett en helt unødvendig ting å diskutere, då det er sårkanal og mekaniske skader som dreper dyret.

 

Syne fokuset på superkuler er blitt vel høyt de siste åra, folk går rundt å tror at de må ha ei superkule for å legge ned ett rådyrkje. Jeg mener at elg er det eneste norske viltet som det er hensiktsmessig å bruke superkuler på. Og jeg hadde heller ikke vært bekymra for å bruke ei konvensjonel blyspiss av anerkjent type på elg. Selvom mange av superkulene er fine til elg, så høres det av enkelte ut som det er en forbrytelse å jakte med noe annet. Og ammoprodusentene gnir seg i hendene...

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, allverdens superkuler lager bare rikosjetter på villreinfjellet.

Det du sier om gjenomskyting og energi, er det mange som går rundt å tror på. Men når kula forlater dyret på andre siden er det jo bare "overskuddsenergi" som forsvinner. Hadde kula hatt mindre fart så hadde den kansje ikke gått gjennom, og en større prosent av energien hadde riktignok blitt igjen i dyret, men den totale energimengden i dyret hadde blitt mye mindre. Uansett en helt unødvendig ting å diskutere, då det er sårkanal og mekaniske skader som dreper dyret.

 

Syne fokuset på superkuler er blitt vel høyt de siste åra, folk går rundt å tror at de må ha ei superkule for å legge ned ett rådyrkje. Jeg mener at elg er det eneste norske viltet som det er hensiktsmessig å bruke superkuler på. Og jeg hadde heller ikke vært bekymra for å bruke ei konvensjonel blyspiss av anerkjent type på elg. Selvom mange av superkulene er fine til elg, så høres det av enkelte ut som det er en forbrytelse å jakte med noe annet. Og ammoprodusentene gnir seg i hendene...

 

Støtter argumentasjonen din her, det som også kan sies er at dagens kuler med blykjerner er vesentlig bedre en tidligere, holder bedre i hop og ekspanderer bra i tillegg.

 

Superkuler eller ikke, matvilt kommer ikke og tar deg ved en evt. skadeskyting, bjørnen derimot med tykt fettlag og kraftige bein ville jeg tenkt meg om 2 ganger om hvilke kule jeg ville sendt avgårde som 1 skudd, og spesiellt hvis man bruker "små kaliber", med "små kaliber" mener jeg kaliber mener jeg kaliber med forholdsvis lette kuler og liten mm på kula.

 

Og for ordens skyld, er ikke ute etter en diskusjon om hvilke cal som bør brukes osv...(som den evinnelige debatten om 6,5 duger? på SL) alt detter bare du treffer der du skal!

Link to comment
Share on other sites

Gode råd som allerede har kommet her i forhold til om det egentlig er behov og i forhold til på hva/hvor det jaktes.

 

Hvis du skal teste homogene kuler kan jeg nevne at jeg har veldig sansen for de senere utgavene av Tonheim sine PBP-kuler. Til det aktuelle kaliberet har jeg bla brukt 165 grs step bt, med positiv erfaring. Spesielt i forhold til at jeg oppnådde veldig bra presisjon, og jeg har forløpig bare opplevd ønsket skuddeffekt og stort sett hyggelige slakt å jobbe med.

 

Mye interessant lesing og disse kulene i det Alf Martin Bråten har skrevet i JHV.

 

TSX som du nevner har jeg ikke brukt så mye, men har også opplevd fin presisjon med disse. Mantling skal visstnok begrenses pga avlastningsrillene og kula er jo kjent i tester for å oppføre seg med ønsket ekspansjon fra kloss hold til alt for langt hold :wink:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det du sier om gjenomskyting og energi, er det mange som går rundt å tror på. Men når kula forlater dyret på andre siden er det jo bare "overskuddsenergi" som forsvinner. Hadde kula hatt mindre fart så hadde den kansje ikke gått gjennom, og en større prosent av energien hadde riktignok blitt igjen i dyret, men den totale energimengden i dyret hadde blitt mye mindre.

Vill nå tro at om en kula lager større soppform (alså blykule) og dermed bremses mer igjennom dyret, så vil denne legge igjen mer energi i dyret enn en kule med mindre soppform som går igjennom (kobberkule). Gitt at kulevekt og hastighet er sammenlignbare.

 

Synes fokuset på superkuler er blitt vel høyt de siste åra, folk går rundt å tror at de må ha ei superkule for å legge ned ett rådyrkje. Jeg mener at elg er det eneste norske viltet som det er hensiktsmessig å bruke superkuler på. Og jeg hadde heller ikke vært bekymra for å bruke ei konvensjonel blyspiss av anerkjent type på elg. Selvom mange av superkulene er fine til elg, så høres det av enkelte ut som det er en forbrytelse å jakte med noe annet. Og ammoprodusentene gnir seg i hendene...

Ja, du er nok inne på noe her. Hvis en går for en blykule i patronen, så kan en jo lure på hvor mye bedre en Oryx fungerer i praksis enn Fusion. Prisforskjellen er ihvertfall merkbar... 8)

Link to comment
Share on other sites

Selvom mange av superkulene er fine til elg, så høres det av enkelte ut som det er en forbrytelse å jakte med noe annet. Og ammoprodusentene gnir seg i hendene...

ja superkulene er kansje 5,- dyrere pr stk enn gode konvensjonelle blyspisser. å med et forbruk på 30 jaktpatroner pr år, så tilsvarer det faktisk like mye som 2 halvlitere på byen.....

 

så prisen på skikkelige kuler kontra kansje ikke så gode kuler, kan umulig være et argument for å ikke bruke de beste kulene....

Link to comment
Share on other sites

Selvom mange av superkulene er fine til elg, så høres det av enkelte ut som det er en forbrytelse å jakte med noe annet. Og ammoprodusentene gnir seg i hendene...

ja superkulene er kansje 5,- dyrere pr stk enn gode konvensjonelle blyspisser. å med et forbruk på 30 jaktpatroner pr år, så tilsvarer det faktisk like mye som 2 halvlitere på byen.....

 

så prisen på skikkelige kuler kontra kansje ikke så gode kuler, kan umulig være et argument for å ikke bruke de beste kulene....

 

Har da heller ikke brukt pris som ett argument. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er om superkuler er ett bedre valg enn vanlig blyspiss. Og min mening er at det er de i noen tilfeller, på elgjakt. På hjort (voksne dyr) er det vel hipp som happ hva du bruker, div superkuler eller gode blyspiss som feks lapua mega, og på mindre dyr som rein vil jeg si superkuler er ett dårlig valg. Og hvis du har ett forbruk på 30 jaktpatroner i året så vil jeg råde deg til å skyte mer med den ammo du bruker på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal gå for patroner med gode blykuler, hva kommer seilende opp som alternaltivene da?

Norma Oryx, Swift A-frame, Nossler kulene etc. ???

Ser at Nossler Ballitic Tip kommer i 150gr til 30-06. Det kunne vært artig å prøve. Litt flatere kulebane sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har da heller ikke brukt pris som ett argument. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er om superkuler er ett bedre valg enn vanlig blyspiss. Og min mening er at det er de i noen tilfeller, på elgjakt. På hjort (voksne dyr) er det vel hipp som happ hva du bruker, div superkuler eller gode blyspiss som feks lapua mega, og på mindre dyr som rein vil jeg si superkuler er ett dårlig valg. Og hvis du har ett forbruk på 30 jaktpatroner i året så vil jeg råde deg til å skyte mer med den ammo du bruker på jakt.

jeg har 2 spørsmål....

 

hvorfor skal jeg skyte mer med den ammoen jeg bruker på jakt?

du mener altså at vanlige blyspisskuler er bedre enn oryx, swift, barnes, woodleigh osv?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at det kommer ann på bruksområdet. Jeg har selv brukt de kulene du nevner på elg, men det jeg vil fram til er at det krever ikke allverdens for å frese gjennom en skrott på under 100 kilo. Og da er ofte de sprøere, vanlige kulene bedre, ei solid kule rekker knappt ekspandere før den er gjennom ei simle på 35 kilo og plystrer videre i steinrøysa.

Og hvis du trener litt på forskjellige hold for å bli kjent med patronene du bruker så er det en fordel å skyte mer enn 30 skudd ja.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale ferdigladede patroner med gode blykuler på under 180gr? Kaliberet er .30-06.

Jeg ser at Nossler Ballitic Tip kommer i 150gr. Det kunne vært artig å prøve. Kulebanen burde jo strekke seg litt ut. Vet ikke egentlig om jeg har så mye bruk for flatere bane til hjortevilt, kanskje heller til toppjakt...

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale ferdigladede patroner med gode blykuler på under 180gr? Kaliberet er .30-06.

Jeg ser at Nossler Ballitic Tip kommer i 150gr. Det kunne vært artig å prøve. Kulebanen burde jo strekke seg litt ut. Vet ikke egentlig om jeg har så mye bruk for flatere bane til hjortevilt, kanskje heller til toppjakt...

 

Remingtons core lockt ultra får du vel i 140, 150 og/eller 165 grains ferdiglada. Presis ammo med god kule.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at det kommer ann på bruksområdet. Jeg har selv brukt de kulene du nevner på elg, men det jeg vil fram til er at det krever ikke allverdens for å frese gjennom en skrott på under 100 kilo. Og da er ofte de sprøere, vanlige kulene bedre, ei solid kule rekker knappt ekspandere før den er gjennom ei simle på 35 kilo og plystrer videre i steinrøysa. .

ja helt enig med deg i det at på rein feks er det ikke vits med superkuler. på elg derimot kan det være greit med så gode kuler du finner.

Og hvis du trener litt på forskjellige hold for å bli kjent med patronene du bruker så er det en fordel å skyte mer enn 30 skudd ja.

å de skudda mener du jeg må bruke de jaktskudda jeg skyter på jakt med?

så jeg kan ikke trene med annen ammo?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...