Jump to content

Demper med usymmetriske baffler, fungerer det ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg funderer på om det kan ha noe for seg å lage en demper med usymmetriske baffler/kammere.

Som dere ser, er de noe forskjøvet i forhold til hverandre.

Tanken bak, er å prøve å skape gassvirvel i vært kammer, som da vil bremse kruttgassene ettervert som de kommer.

baffler.jpg

 

Jeg ble inspirert da jeg så dette her ( fig 1 og 2):

1329559-1.gif

Det er da Nikolay Teslas enveisventil uten noen bevegelige deler.

Gass/væskestrømmen vil kun kunne ferdes en vei i denne, da den ellers vil "stenge" for seg selv.

 

Har dette noe for seg, og kan det implementeres i en ny og bedre demper ?

Link to comment
Share on other sites

Den godeste Nicola Tesla var ingen dumming, og ettertiden har vist at flere av hans ideer og patenter har funnet bruksområde i vår hverdag. Det er også en del av hans arbeide som ikke har sluppet ut til allmen nytte enda, men det kommer nok...

Men, man skal huske på at mange av hans oppfinnelser måtte tunes pinlig nøyaktig for at de i det hele tatt skulle fungere, og det tror jeg er tilfellet også her.

Hans arbeide med Teslaturbinen gav også fra seg slike ideer som du tenker på her med den nevnte enveisventilen som du viser bilde av, men den hadde et snevert virkningsområde, med tanke på trykk, hastighet og fludiumets (ja, gass er også et fludium...) viskositet.

 

Så, det kan nok ha noe for seg, hvis du klarer å finne den perfekte geometrien og klarer å tune den til den ladningen du bruker.

Hvis ikke har du en fancy greie til å sette i bokhylla, og kanskje få bilde av den i neste Ladebok... :D

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sikkert ha blitt sjekka med CFD :

http://en.wikipedia.org/wiki/Computatio ... d_dynamics" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jeg viste om Vaimes patent, men den er ikke lik den ideen jeg fikk..

( Dårlig nattesøvn med grublisering kan være positivt :lol: )

 

Men det er noe jeg ikke kan, samt at de programmene som finnes for linux ikke akkurat er enkle å bruke.

Dessuten så koster det nok ganske mye å få analysert seg fram til noe sånt.

Jeg har iallefall tenkt meg en diameter på rundt 60mm, med ett teleskopisk framstykke på ca 150mm lengde.

Det er så klart best at dette kammeret er så langt som mulig.

 

Tesla var ett geni, det er det ingen tvil om!

Jeg har sett påstander som sier at han hadde en IQ på over 230.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lært etter mange timer med lesing og grubling (samt en del mer eller mindre fungerende prototyper) er at det er veldig få absolutte svar. Kommersielle design er basert på veldig mye mer enn et (potensielt) godt konsept, så med mindre du er villig til å ta det du får eller legge veldig mange timer i prøving og feiling så er det bedre å se på eksisterende design.

Man må gjerne forske om en liker det, men uten en god forståelse av fysikken famler man for det meste i blinde.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, men det er teoretisk mulig. Men problemet vil ikke være stort til vanlig, selve demperen vil jo alltid ende opp i samme posisjon. Men evt innmat kan alltids roteres ved demontering...

 

Hvis jeg skulle tippe så er dette kun et problem om man har asymmetri rett foran munningen, gassene bremses ganske fort i forhold til kula så den unnslipper fort påvirkningen av gassene. Men om den er asymmetrisk langs borringen og har trange toleranser kan muligens reflekterte sjokkbølger påvirke på vei gjennom demperen?

Link to comment
Share on other sites

En god løsning med tanke på å lage usymetrisk strømning for gassen, er nok å konsentrere seg om selve hullene i baflene.

Jeg tror ikke det er så mye å hente ut av å lage selve kamrene usymetriske, men at det er mer å hente på å lage det som kommer i mest kontakt med gassen , hullet, usymetrisk.

Noen demperprodusenter har løst dette med skråstilte bafler, som i tillegg "vrir" seg enkeltvis rundt senteraksen (dårlig beskrevet, men dere skjønner hva jeg mener..).

Andre igjen har en løsning med en liten utsparring i kanten på hvert hull, og disse utsparringene er vridd i forhold til hverandre på de forskjellige baflene.

 

Alle disse løsningene er tenkt å lage så mye usymetrisk turbulens som mulig, for derfor å senke gasshastigheten (det er jo det som demper ekspansjonssmellet...).

Så for å lage "totalt" kaos for gassen der inne, er det mange måter man kan gjøre det på, det er stort sett tilvirkningemåten som setter begrensningene.

 

For de som har stått og dreid litt, vet hva jeg mener når jeg snakker om "spiralspon" man får ved grove kutt og hard mating i stål.

En slik konstruksjon av en eneste lang "spiralbaffel" med passe åpning i senter har kanskje vært en god løsning, og særlig hvis spiralen hadde hatt varierende stigning bortover.

Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Grundregel om forudsigelig trefpunkt og precicion: RETHED OG SYMETRI

 

Jeg testede en hel del omkring asymetri i dempere for et par år siden, og konklutionen var overbevisende. Asymetri giver træfpunktsforflytning, og potentielt reduceret precicion.

Første test jeg udførte var at montere et halvsidet rørstykke i første bafferelement, og teste træfpunkt. Her kunne man specielt ved boattailkugler forudsigeligt flytte træfpunktet op til 15 cm i den ønskede retning, ved at rotere det asymetriske rør.

Hvis jeg monterede tilsvarende asymetrisk rør i 2 bafferelementer, kunne jeg reducere eller forstærke fenomenet, alt afhængigt af om asymetrien i de 2 bafferelementer vendte modsat vej, eller samme vej.

 

Hvis demperen var med symetrisk indmad, og ellers korrekt monteret, var trefpunktsafvigelsen med og uden demper, reduceret til en højdeforskel, afhængig af demperens vægt, og pibens tykkelse.

 

Min personlige opfattelse er at jeg hellere vil undvære den sidste dB dempning, og til gengæld have en forudsigelighed i trefpunktet, også selv om demperen løsner sig under brug, eller måske ikke er fuldstændigt ens monteret hver gang.

 

Der vil på visse rifler med ekstreme asymetrier og indbyggede skævheder kunne forekomme afvigelser også i sideleds retning. Denne afvigelse vil ved anvendelse af symetrisk og korrekt monteret og ret demper, altid være mindre end sideleds afvigelse mellem forskellige typer af ammo.(demperen vil altid virke som en vibrationsdempende foranstaltning, og derfor give mindre uforusdigelig trefpunktsafvigelse.)

Link to comment
Share on other sites

Det kan du teste neste gang du er på banen, legg imellom ei skive når du skrur på demperen så du får en annen rotasjon på demperen i forhold til løpet etter den er strammet til (NB! sjekk at den går på sentrert før første skudd :D )

 

Det du opplever kan vel vel like gjerne være knyttet til bevegelsen til løpet med eller uten et lodd (dvs demper) på enden? Eller har du testet symmetrisk demper og fått annet resultat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...