Jump to content

Ladeteknisk problem- løst


358 Win

Recommended Posts

Vil først bare si at jeg har ladet riflepatroner i over 20 år men er tydligvis langt fra utlært.

Satt i kveld og skulle lade 8x57IS patroner til jaktfeltstevne i morra . Fikk pakka med Redding necksizer og Lee RGP vanlig diesett om fredag og rigget til Dillion 550 pressa med ny 8mm "powder baffle" i kruttfyllingsdien. Justerte denne dien så sleiden gikk akkurat til endes når hylsa var helt oppe . Ladet noen skudd i går og skjøt de i dag med 51 gr N-140 bak 150 gr Hornady og fikk presisjon på mellom 18 og 22 mm på 100 meter. Synes riktignok at hylsene gikk litt trangt i kammeret men regnet med at det var for at de var halspresset. Kikket på noen patroner etterpå og kunne greit se at de var skjeve og når jeg rullet de på et plant underlag så var det et tydelig kulekast.

Skulle lade flere i kveld og så at etter pressing i necksizeren at hylsene var tydelig skjeve . Satt neckeren over i en vanlig Redding presse men fikk samme resultat da. Prøvde litt forskjellige høyder på dien i pressa men med samme skjeve hylsene som resultat. Ga deretter opp og fant helpressingdien fra Lee og fikk helt rette hylser som resultat.

Presset alle hylsene i enstasjonspressa og satt de inn i 550 pressa for å lade de videre der. For det første så blir smurte hylser noe gris i 550 pressa fordi at det alltid henger litt krutt igjen oppi som kommer ut når hylsa kommer ned igjen.

Men det som var et større problem var at når jeg satt kulene i krymperilla kunne jeg lett vri rundt kula i den ferdige patronen. Jeg satt kulene ørlite lenger inn enn krymperilla og da satt de fast. Dette problemet hadde jeg ikke når jeg presset hylsene i Redding neck dien.

Så mine spørsmål :er Redding dien skjev eller kan det være noe annet jeg overser?

Er det bare den øverste millimeteren av halsen som blir presset til riktig diameter i en Lee dien?(Jeg målte kulene og de var nøyaktig 8,20 både foran og bak krymperilla.)

Har aldri hatt lignende problemer før og brukte vel halvannen tiime i kveld med forskjellig prøving og feiling for å få bare 30 skudd. Dette tar normalt 10 min. i 550`en

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke løs bøssing i den dien jeg har fått . Har brukt necksizer i både 223, 6,5x55,308Win, 35 Whelen og 9,3x74R men aldri opplevd dette før , eller dvs de har aldri blitt så skjeve at jeg har lagt merke til det før så de kan godt ha vært litt skjeve. :oops:

Men en ting jeg stusser litt på er hvordan børsa samler 150 gr Hornady på rundt 20 mm på 100 meter må så skjeve patroner. Har riktignok bare prøvd denne kula men den samler i snitt faktisk bedre enn Norma jaktmatch og de er snor-rette

Link to comment
Share on other sites

Du bør også sørge for at kula sitter skikkelig fast, du har uansett komponenter en drittpatron ellers. Mange kal.dier har vel stor ekspander knapp, de jeg har målt har vært ca. 0,025mm. under kuledia. Jeg sliper de ned iallefall 0.08mm. under k.dia. På Lee Collet har det av og til vært nødvendig å polere ned noe på stanga som hylsehalsen blir klemt mot.

Link to comment
Share on other sites

Bytt Redding dien, den kan ikke være god. En tid til bake kjøpte jeg et Lee sett med sizer isett og krymp i 338WM, hadde ingen motstand da hylsen gled over expander knappen. Målte den til å være ca 8,2mm, sendte mail til Lee og fikk riktig dim, gikk ganske raskt også. Collet necken til Lie er fin i 550 pressa, ingen smøring nødvendig. Men har funnet at noen av kalibrerings sterngene er litt over mål og må pusses litt for at kulene skal sitte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også skjeve patroner med en necksizer. Det var en RCBS. Gikk over til Lee collet-die og det ble ok.

Jeg trodde det var ekspanderknappen som dro skjev halsen på tur ut, men vet ikke sikkert.

 

Opplevde det samme som deg, med trang kamring pga. mye kulekast.

 

:lol::lol:

Ingen fare, 358 Win!

Du er bare i ferd med å entre "fase II" erfaring med hjemmelading!

Jeg har ingen "automat-presse" men opplevde akkurat det samme som du, for noen år tilbake. Og jeg skal "tell you" at jeg ble frustrert over å ikke finne feilen. Jeg var da også "erfaren"........ mente jeg! :wink:

Ikke misforstå, erfaren kan en godt være, men det er ikke dermed sikkert at man har vært borti akkurat DET problemet før...

Jeg fattet ikke hva som var problemet heller. Målte og sjekket pressa, om den var skeiv, hylseholdere, die-sett...osv. Lånte et die-sett til og det var like gæli.......Så fikk jeg lånt en kuleisetterdie fra et Forrest Benchrest die-sett, med styrt kuleisetter, og da var problemet løst.

Jeg kjøpte meg et slikt die-sett selv, og har ikke hatt problemer siden.

Vømmøl er inne på problemet! Jeg fant ut dette etterhvert, at det var ekspanderen som dro hylsehalsen skeiv på tur ut igjen. Om det skyldtes dårlig smøring (mest sannsynlig), eller det faktum at ekspanderen og den stanga som den sitter på (tennhette-utstøteren) ikke har noen støtte når hylsa er på tur ut igjen, kan gjøre at hylsa utvider seg "letteste vei" eller kan vri seg pga dårlig og ujevn smøring av innvendig hylsehals.

Har snakket med andre erfarne ladere som har støtt på samme problem, og har blitt frustrerte! :lol:

Velkommen i klubben! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror du seriøst at en stor del av hjemmeladerne her inne er oppsatt med utstyr for å slipe av 8/100 mm? :lol:

Personlig, så er jeg utstyrt med vinkelsliper. :mrgreen:

 

Næi bættere! Vess utstyre har feil diameter, så sendes det i retur. :wink:

Tja, som sagt over trengs det kun en drill, og fint slipepapir. Greier du ikke å skaffe dette er det ikke synd på deg. Å sende i retur hjelper lite hvis det samme målene på det du får tilbake. Bortsett fra som låsemutter til utstøternålen, og å rette bulkete h.halser har ekspanderen lite for seg. Dette forutsetter at selve dien kalibrerer halsen godt nok, ikke alle gjør det, da er retur løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde som foreslått her . Satt ekspanderknappen i drillen og brukte 400 papir med olje på. Målte den før jeg begynte og den var 8,18mm. Slipte den ned til 8,12 og den ble i tillegg så blank at jeg kunne skimte den for tiden røde nasa mi i den :D

Smurte hylsehalsene innvendig som jeg pleier , forsiktig med en ullete polerings pinne som er mettet med hylsefett etter flere års bruk.

I tillegg til lettere pressing ble nå patronene mye rettere og kula satt skikkelig fast i hylsa så jeg vil påstå at problemet er løst.

Ps. måtte prøve å necke noen 6,5 patroner også og jammen var de ikke litt skjeve de også . Har aldri tenkt over at patronene mine har vært skjeve før men det har de altså :oops:

Så altså nok en gang har jeg fått hjelp til et problem her på kammeret, det er dette som gjør forumet så fantastisk , alltid noen som kan hjelpe!

Link to comment
Share on other sites

Tror du seriøst at en stor del av hjemmeladerne her inne er oppsatt med utstyr for å slipe av 8/100 mm? :lol:

Personlig, så er jeg utstyrt med vinkelsliper. :mrgreen:

 

Næi bættere! Vess utstyre har feil diameter, så sendes det i retur. :wink:

Tja, som sagt over trengs det kun en drill, og fint slipepapir. Greier du ikke å skaffe dette er det ikke synd på deg. Å sende i retur hjelper lite hvis det samme målene på det du får tilbake. Bortsett fra som låsemutter til utstøternålen, og å rette bulkete h.halser har ekspanderen lite for seg. Dette forutsetter at selve dien kalibrerer halsen godt nok, ikke alle gjør det, da er retur løsningen.

At det var så enkelt hadde ikke slått meg. Jeg så for meg utstyr i hundretusenkronersklassen. Artig å lære noe nytt!

Håper at du forsto at inlegget mitt var forsøkt skrevet i litt selvironisk tone. :wink: Var tidligere murer i 15 år vettu, og da blir man vant til litt større marginer enn 8/100mm. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...