Jump to content

Innspill på valg av classic diavari ønskes.


haugmaister

Recommended Posts

Hei!

 

Bursdagen ligger rett rundt hjørnet, og i den anledning håper jeg å hope inn en del gavekort på XXL. Jeg har en Winchester m70 306 og tenker å gå til innkjøp av nettopp da optikk.

 

Pdd er jeg litt usikker på hva jeg skal gå for, men etter div lesing her inne tror jeg valget faller og står mellom

 

Carl Zeiss Classic Diavari modellene, enten

- 2,5-10x50 uten lys

- ^ med lys

- eller 3-12x56.

 

Problemet mitt er strengt tatt at jeg ikke greier å bestemme meg. Jeg er jomfru i jaktterrenget, men skal ut i mars og lete etter burre :)

 

I lys av oven nevnte ønsker jeg noen innspill / erfaringer angående modellene. Håper å få jaktet både det ene og det andre, så av den grunn lurer jeg på om jeg ikke skal gå for et med lys. På den annen side, vil det være 2000 ekstra bare for "lyset". For øvrig er jeg ikke helt klar på hvor stor forskjellene er mellom 2,5-10x50 og 3-12x56. Det er mye penger det er snakk om, og jeg ønsker å få mye kikkert for pengene, dvs. gjøre et godt kjøp og få et sikte jeg kan ha i mange, mange, mange år.

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt nevnte kikkert i x50 uten lys.Fin kikkert som virket fint til mitt bruk som allround kikkert,etter både bever og hjort i skumring.I ettertid angret jeg på at jeg ikke kjøpte kikkert med lys i med engang.Ikke nødvendig med opplyst retikkel,men jeg synes det er lettere å fokusere på målet i skumring med lys..Og det er i grunnen god nok grunn for meg 8)

 

Evt kan du kikke på brukt,der kan du gjøre bra kupp hvis du følger med på nett,og har cash liggende!

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode sikter til en fornuftig pris. Du vil finne mye informasjon om det du lurer på dersom du tar noen søk på forumet. Jeg anbefaler spesielt å lese hva brukeren 'amatør' skriver.

 

Ut over dette vil jeg anbefale å teste/låne de ulike variantene dersom du har anledning til dette. Det er ganske kjipt å legge ned såpass mye penger, og deretter oppdage at en ikke er helt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode sikter til en fornuftig pris. Du vil finne mye informasjon om det du lurer på dersom du tar noen søk på forumet. Jeg anbefaler spesielt å lese hva brukeren 'amatør' skriver.

 

Tror jeg har slukt det meste av de trådene, men jeg er rett og slett for uerfaren til å gjøre meg opp en mening :) Derfor jeg legger meg paddeflat og søker innspill til denne konkrete vurderingen. Ønsker som nevnt å gjøre et "best mulig" kjøp, og få et sikte som er godt nok allround til både skumring, måneskinn, toppjakt og ja... det meste! Var innom XXL i dag og fikk holde den uten lys. Flotte saker for en som bare har en simmons 3-9 x 40 :P

 

Ser det er folk som angrer på å ikke ha kjøpt lys i ettertid, og at ettermontasje koster 5000. Kan dog eliminere x 56'en, og valget står mellom x 50 med eller uten lys.

 

Kritiske spørsmål som går igjen i hodet mitt er ala

 

- trenger jeg egentlig det?

- hva om jeg angrer på at jeg ikke kjøper lys?

- er lyset synbart nok i dagslys.

 

Evt kan du kikke på brukt,der kan du gjøre bra kupp hvis du følger med på nett,og har cash liggende!

 

Akkurat det er ikke aktuelt. Jeg ønsker å kjøpe splitter nytt så jeg kan hamre i bordet med forbrukerkjøpsloven om noe skulle svikte. Men setter pris på innspillet, heller nå i retning av å kjøpe med lys. 8000 er jo ikke akkurat småpenger for en student, så av naturlige årsaker liker jeg å gjøre litt research og høre på erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er folk som angrer på å ikke ha kjøpt lys i ettertid, og at ettermontasje koster 5000. Kan dog eliminere x 56'en, og valget står mellom x 50 med eller uten lys.

 

Kritiske spørsmål som går igjen i hodet mitt er ala

 

- trenger jeg egentlig det?

- hva om jeg angrer på at jeg ikke kjøper lys?

- er lyset synbart nok i dagslys.

Jeg har en 2,5-10x50 uten lys somjeg er MEGET godt fornøyd med. Jeg angrer ikke på at jeg ikke kjøpte med lys, føler ikke jeg savner det (ble en del bukkejakt i såpass mørke at jeg ikke så noe uten kikkert). Dersom jeg hadde hatt 2000,- mer tilgjengelig den gang og ikke skulle bære/snike mye med riflen ville jeg helt klart heller ha kjøpt 3-12x56 enn 2,5-10x50 med lys. Jeg opplever å miste selve dyret av syne før jeg mister korset. Klart, best er vel begge deler men det får man jo ikke i Classic for 8000,-

 

Noe helt annet er at garantien på f.eks. en Zeiss Victory vel gjelder også selv om du kjøpte den brukt (dersom du får med original kvittering eller kan grave frem den hos selger på bakgrunn av serienummer eller noe). For 8000,- finnes det noen veldig gode kjøp av og til.

Link to comment
Share on other sites

Det går utmerket an å jakte i skumring uten lysprikk i optikken, spesielt når kikkerten har grove stolper (ret. 4).

 

Men dersom du reformulerer problemstillingen noe, ved å spørre de som har lysprikk i dag om de kommer til å velge lys også ved neste gangs kjøp av kikkert..... Jeg tror du da vil få en klar overvekt av ja-svar. Altså er min påstand at lysprikk gir en ekstra verdi. Men om de er verdt de ekstra tusenlappene ? Det finnes det dessverre ingen fasit på :cry: Her får du og din lommebok ta en diskusjon.

 

(Ingen skal si at optikk er enkelt, har selv brukt myyye tid på tilsvarende vurdering)

Link to comment
Share on other sites

Classic 2,5-10x50'en har medforstørrende retikkel. Dvs at stolpene blir grovere jo mer du justerer opp forstørrelsen. Kjekt i mørket, og behovet for lysprikk blir litt mindre. Noen liker det ikke da de synes stolpene blir for grove på lang avstand og at de dekker for mye av målet. Smakssak har jeg inntrykk av.

 

Har ikke fått prøvd mitt enda da jeg ENDA IKKE har fått på plass ringer på børsa, men har jo glant litt gjennom røret, og jeg vil ikke si jeg ville hatt problemer med spurv på 100 meter i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 2,5-10x50 og 3-12x56 er i praksis kun at du har 2x mer fostørrelse på en siste. Siden du er i tvil, og nevner forskjellig jakt ville jeg helt klart gått for 2,5-10x50 siden den er mye mer kompakt, og all-around. Lys ville jeg tynt lommeboka for med en gang, ikke minst for andrehåndsverdi/kurranthet ved ev. salg. Får nok pepper av en viss amatør hvis jeg surrer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en 2,5 - 10 på xxl for et års tid siden og synes det er et kjempesikte. Ikke for stort og klumpete, men med nok forstørrelse og skumringsegenskaper til det jeg jakter.

Tror ikke du finner et bedre (nytt) sikte til den prisen.

 

- trenger jeg egentlig det?

Tja, si det? Jeg synes det er kjekt i skumringen, lettere å vite, ikke bare mene og tro, hvor senter av trådkorset er.

- hva om jeg angrer på at jeg ikke kjøper lys?

Hvis du prøver et sikte med lys en kveld, så tror jeg du kommer til å angre...

- er lyset synbart nok i dagslys.

Lyset på denne modellen er "kveldslys" dvs. ikke nyttig synlig i dagslys, men trenger du lys på dagtid? I så fall har zeiss også dyrere modeller som gir deg det.

 

 

Mitt råd: Løp og kjøp, med lys!

Link to comment
Share on other sites

Har en 2.5-10*50 med lys selv. Mitt lys kan ikke ses i dagslys, men det trengs ikke heller. Når det derimot blir mørkt ute kan denne reguleres trinnløst til den er perfekt. Stolpene er grove nok til at siktet fungerer uten lys, men har man først prøvd med lys er man solgt. Utrolig raskt å finne målet med en liten lysende prikk. Mitt råd er med lys!

Link to comment
Share on other sites

Heller mot en med lys ja :) Takker for inspill, dette betyr mye. Skal for øvrig bytte montasje også, og har fått tips om noen som uttales "våren", men jeg er jaggu ikke sikker på hvordan det skrives. Stål er visstnok materialet.

 

Vil det være mindre smart å montere sånt selv? Har svææært lite lyst til å sende skytern til børsemakern en gang til :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ble det kikkert på deg?

Fikk min 2,5-10x50 uten lys idag, og er stoooorfornøyd!

hadde kikkert med lys før, å angrer ikke på at jeg kjøpte uten lys denne gangen.

har ennå til gode å få prøvd den, men satser på at det blir jaktfelt i helga ;)

 

Er så mange forskjellige meninger om med og uten lys tbh, måtte gå i meg selv sikkert 178 ganger før jeg bestemte meg.

Men mitt syn på saken er at om det virkelig er såpass mørkt at du må ha lys i kikkerten for å sette skuddet så er det

litt for mørkt :) men det er MITT syn på saken =) men at det er lettere med lys ja, det skal sant sies. men føler også

at man blir for fokusert på den prikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...