Jump to content

doctor eller aimpoint


cita

Recommended Posts

Har 1-4*22på drillingen i sving,men bruker den egentlig mest uten blir bedere å bere da ,og raske skudd på

kort hold,

har jaktet med aimpoint i mange år før det og det savner jeg på drillingen også.

Men hva skal jeg velge av aimpoint micro eller doctor?????

Erfaringer eller meninger tas imot med sto takk...

Link to comment
Share on other sites

Dette lurte jeg på også, da jeg skulle bestemme meg for siktemiddel på en kombi. Det ble til at jeg gikk for Docters holo-sikte. Det neste må jo omtrent bli å klistre et lysende rødt punkt på viltet. Det eneste jeg er ørlite kritisk til, er å se hvordan holosiktet fikser vann, snø og dugg.

Link to comment
Share on other sites

Hei cita & Truls :D

Vedrørende holosiktet og om det fikser vann, snø og dugg, kan jeg si så mye at dette er et ikke eksisterende problem etter min erfaring.

 

Undertegnede jaktet ca 800 timer med slike sikter (Aimpoint/Docter/Eotech) i sesongen 2006/2007 og har faktisk ingen dårlige erfaringer med disse bortsett fra at de ikke einer seg til skudd på litt lengre hold.

 

Med vennlig hilsen

 

Jan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, har ikke docter-sight noe holografisk element, så det blir ikke riktig å kalle det holo.

 

Det er Bushnell som har holosight:

51-0023_th.jpg

 

Det er det holografiske elementet som lager et trådkors-liknende siktepunkt. På en docter-sight er det bare et speilbilde av et lysende punkt, man ser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper da virkelig at Docters rødpunkt-dings ikke er dårligere egnet til lengre hold enn et fast sikte.

Eller hva sier du, winge?

 

Jeg tenkte kanskje å bruke det samme på en hundeførerbørse jeg venter på, men etter råd fra folk som åpenbart har bedre peiling :wink: fikk jeg tak i et Meopta Artemis 3100 1-4x22 med k-dot (?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett i en slik Bushnell. men aldri brukt det på jakt. Er ikke noe jeg vil ha valgt selv.

 

L3_Eotech_LOGO.jpg

 

Logoen over indikerer at man ikke bare får et lysende punkt, men mer som et retikkel, på eotech-siktene. Stemmer det?

 

Uten å ha sett disse tviler jeg ikke på at dette er ekte holografiske sikter. Noe som er karakteristisk, er at lyskilden er foran "glasset", på disse, men på docter-sight er den bak. På samme måte har aimpoint lyskilden sin bak:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper da virkelig at Docters rødpunkt-dings ikke er dårligere egnet til lengre hold enn et fast sikte.

Eller hva sier du, winge?

 

Jeg tenkte kanskje å bruke det samme på en hundeførerbørse jeg venter på, men etter råd fra folk som åpenbart har bedre peiling :wink: fikk jeg tak i et Meopta Artemis 3100 1-4x22 med k-dot (?)

 

Hei igjen.

Jeg skal ikke gå for langt her, med mine erfaringer osv.

Men rene ”rødpunktsikter”, dvs de som ikke har variabel forstørrelse, er ikke det beste man kan bruke på hold over 100 – 120 meter etter min erfaring.( Jakterfaring 2006/2007)

 

MVH

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett i en slik Bushnell. men aldri brukt det på jakt. Er ikke noe jeg vil ha valgt selv.

L3_Eotech_LOGO.jpg

 

Logoen over indikerer at man ikke bare får et lysende punkt, men mer som et retikkel, på eotech-siktene. Stemmer det?

 

Hei igjen

Jeg tenkte vel det samme som deg da jeg så dette ”sikte” første gangen selv, men etter test på bane og i praktisk jakt, er jeg ikke så i tvil lenger.

Det har helt klart sine begrensninger, men sånn er det vel med mye!

 

obstruct.gif

A65Back-NV.jpg

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Doctor :D Har jakta med den på drillingen siden 99 og aldri hatt noe tull. Gidder ikke drasse på kikkerten lenger. Synsfeltet på doctoren er 100% men på Aimpointen er det ikke bedre enn en kikkert. Fungerer greit å skyte ut til 100m på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

En ting man skal husek på med Aimpoint ol. og det er mangelen på kontrast.

Måtte la rådyr gå i fjor høst pga at når de stoppet på ca 100m, så var de så godt kamuflert mot myr/lyng at jeg ikke klarte å finne noe siktepunkt.

Dette hadde jeg unngått med ett kikkertsikte...

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jan.

Hva er det bildet med mud, snow og window shattered illustrerer? At siktepunktet forandrer seg dersom linsa er skitten eller knust, eller at man kan skyte selv når deler av linsa er dekket/knust?

 

Edit: Fant svaret på Eotech sin hjemmeside. "If the window is obstructed by mud, snow, rain, etc., the HWS remains fully operational , with point of aim/impact being maintained."

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med aimpoint i mang år har også prøvd forskjellige kikkerter men ender alltid tilbake

til rødpunkten,syntes den er bedere til den slags jakt jeg driver med skyter fint på rev på 100m

i dagslys å det holder.

Men det jeg lurt på var erfaringer/hvem som er best av de to,fordeler ulemper mm

skal ha en av de men hvem :?:

men det er også fint med andre erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jan.

Hva er det bildet med mud, snow og window shattered illustrerer? At siktepunktet forandrer seg dersom linsa er skitten eller knust, eller at man kan skyte selv når deler av linsa er dekket/knust?

 

Edit: Fant svaret på Eotech sin hjemmeside. "If the window is obstructed by mud, snow, rain, etc., the HWS remains fully operational , with point of aim/impact being maintained."

Hei Nova :D

Bra jobbet....

 

MVH

JAN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...