Jump to content

sauer202jaktmatch(6,5-55)(6xc-løp) salgbart?


kurt

Recommended Posts

har en nokså lite brukt(357skudd)jaktmatch-som jeg også ha et uskutt løp i 6xc, liggende til. det er montert picatinnyskinne på, med 20moa. leker litt med tanken på et salg av dette våpenet, da jeg tror at min"kjære"sako er nok for mitt vedkommende :? noen meninger om hva jeg kan forvente for dette? riflen er meget pent behandlet-pusset regelmessig etter all skyting, innskutt, og fått all den pleie og omsorg, et kjært"familiemedlem"fortjener :D

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, men dersom dette er av den gamle typen jaktmatch, kanskje 12-14000 for rifla og det ubrukte løpet en 4000 i tillegg. Jeg betalte 9000 for en brukt links 202 med EAW faste montasjer. Bare montasjen koster over 2000. Dette er noen få år siden, men etter det har Sauer våpen steget en god del i pris.

Link to comment
Share on other sites

såvidt meg bekjent-er dette den siste jaktmatchen solgt ny over disk-etter den gikk ut av produksjon. jeg ringt iallefall norge rundt for å sjekke, men fant bare dette eksemplaret :D planen var opprinnelig å prøve Br med dette Xc-løpet, men blir nok heller å kamre sakoen i det kaliberet-da den er bedre og skyte i benk O.lign med. har ført logg hele veien med denne rifla-så antall skudd stemmer.

Link to comment
Share on other sites

202 Jaktmatch kostet vel hvis ikke jeg husker feil ca 17000kr ny, og da kan du ikke forvente å få igjen mer enn som nevnt 12-14000kr for den. Ikke voldsomt tap det... Men som du sier, alternativet er å kaste den på havet, og da håper jeg den lander i kajakken min :-)

Link to comment
Share on other sites

Jaktmatch var en utgave som ble produsert hovedsaklig for norge og sverige. Wolverine ble produsert den gangen også, men kom med flutet pipe og lettere avtrekk. Så fant Sauer ut at de kunne tjene litt mer, og begynte med Ilaflow behandling på alle våpen, og oppgraderte treverket til klasse II. Dermed hadde de laget en "ny" 202, og kunne med "god" samvittighet sette opp pirsen med 40 %.....

Eneste fordel med at de oppgraderte 202 er at de som har en gammel utgave fikk økt 2. hånds prisen på sine våpen. De får gjerne igjen det samme de ga for rifla.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen tror Jaktmatch koster 17000, men sauerprisen har faktisk steget mye siste årene på lik linje med alt annet. Landrø har vel ingen Sauer 202 under 20000 nå og jaktmatch ligger vel fra 25-29000. Slår vi av 10000 så ligger vi jo på 15-19000,-. Mener derfor at en reell pris er rundt 15' alt etter tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen tror Jaktmatch koster 17000, men sauerprisen har faktisk steget mye siste årene på lik linje med alt annet. Landrø har vel ingen Sauer 202 under 20000 nå og jaktmatch ligger vel fra 25-29000. Slår vi av 10000 så ligger vi jo på 15-19000,-. Mener derfor at en reell pris er rundt 15' alt etter tilstand.

 

Sauer 202 og Sauer 202 er ikke lenger identiske våpen. Den nye utgaven kommer som jeg skrev over med standard Ilaflow coting, og oppgradert treverk, derfor steg prisen på en Sauer 202 fra 14000 til 21000kr for to år siden.

Den gamle 202`n hadde ikke denne cotingen, eller oppgraderte treverket med mindre du bestilte det. Så vidt jeg husker hadde den gamle Forest utgaven Ilaflo på pipa, og kostet derfor noen tusen mer.

Du må sammenligne og prise gammel mot gammel, og ny mot ny. Du kan ikke ta en forrige generasjon WV Golf å prise som siste generasjon WV Golf bare fordi de har samme navn og merke i grillen....

Men det er jo tydlig at de som har en gammel 202 tjener på at den nye utgaven har blitt uforholdsmessig dyr i forhold til den marginale oppgraderingen Sauer gjorde. De får jo igjen det samme som de ga for rifla for fem år siden når de selger den i dag......

Link to comment
Share on other sites

Da betalte du nok veiledende pris for ho ny,17000kr var gjerne tilbud. Samme som 13990 var tilbud for std 202.

Jeg mener fortsatt at får du 14000kr for ei rifle du ga 19000 for selv, er et greit salg. Du får legge den ut på Finn å se hva du får, det er nå en gang slik at det er hva du får for den som er intr. Ikke hva du eller jeg tror og mener....

Link to comment
Share on other sites

skutt ut? javel? hvis ikke et sauerløp tåler mere enn snaue 3-400skudd-kansje det beste ville vært og hivd den på havet :lol: rifla er ikke mye brukt, en sommer med jaktfelt/oppskyting, og resten ladetesting-i jakten på gromladningen.

Link to comment
Share on other sites

ser det skrives at jeg sikkert har skutt noen skudd i det andre også, men nei-hakke det. siden jeg fikk 6xc-løpet tilsendt, har det vel ikke vært forhold til noe skyting heller:stengte baner pga elgjakt, som deretter ble avløst med 1meter snø :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kurt:

Jeg kjøpte en børse til 55 000,- for noen år siden. Jeg var inneforstått med at verdien var sunket til ca 35 000,- samme dagen, siden jeg svingte innom skytebanen påvei hjem...

Litt snodig følelse å dra i avtrekkeren første gangen :roll:

Hjelper lite at jeg mener den er verdt mer...

Link to comment
Share on other sites

På de 10 stk sauerene som vi kjøpte på slutten av 90 tallet, så mener jeg at finnish er bedre enn de jeg har sett de senere årene (dvs bedre polering/mindre rust i stedet for coating). I tillegg så er treverket betydelig bedre på eldre modeller enn dagens standard modeller, uten at vi bestilte noe ekstra. Avtrekket har også standard snellert. Tror ikke en coating kan 100% dekke prisøkningen, men bare slå oss til ro med at prisene generelt i Norge på ALT har steget betraktelig.

 

Ser at noen tror Jaktmatch koster 17000, men sauerprisen har faktisk steget mye siste årene på lik linje med alt annet. Landrø har vel ingen Sauer 202 under 20000 nå og jaktmatch ligger vel fra 25-29000. Slår vi av 10000 så ligger vi jo på 15-19000,-. Mener derfor at en reell pris er rundt 15' alt etter tilstand.

 

Sauer 202 og Sauer 202 er ikke lenger identiske våpen. Den nye utgaven kommer som jeg skrev over med standard Ilaflow coting, og oppgradert treverk, derfor steg prisen på en Sauer 202 fra 14000 til 21000kr for to år siden.

Den gamle 202`n hadde ikke denne cotingen, eller oppgraderte treverket med mindre du bestilte det. Så vidt jeg husker hadde den gamle Forest utgaven Ilaflo på pipa, og kostet derfor noen tusen mer.

Du må sammenligne og prise gammel mot gammel, og ny mot ny. Du kan ikke ta en forrige generasjon WV Golf å prise som siste generasjon WV Golf bare fordi de har samme navn og merke i grillen....

Men det er jo tydlig at de som har en gammel 202 tjener på at den nye utgaven har blitt uforholdsmessig dyr i forhold til den marginale oppgraderingen Sauer gjorde. De får jo igjen det samme som de ga for rifla for fem år siden når de selger den i dag......

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hva jeg mener, jeg synes ikke den "nye" 202`n er noe bedre enn den gamle. Ingen ting der som forsvarer pris stigningen på 40 %.

Jeg har den "orginale" 202, nemmelig en Sauer 200, den har sett det meste av vær og terreng norge har å by på, ikke bare av meg, men av forrige eier som jakter hardere enn noen annen jeger jeg kjenner. Rifla er like fin, bruneringa er slitt, men ho ruster ikke.

Jeg tror Sauer så hva folk var villige til å betale for en Blaser, og "oppgraderte" sitt produkt for så å skru opp prisen så det holdt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...