Jump to content

Finnes polert hardforkromming?


National Match

Recommended Posts

Heia! Vet det er diskutert mye om dette i det siste nå - har selv tatt en surfe-runde i forskjellige finisher på våpen for å se hva jeg ønsker på Colt'en min. Kommer 2-3 konkrete spørsmål som ville vært flott og fått svar på til slutt her. Fins mye forskjellige finisher - til og med såkalt Svart Fornikling (som jeg ikke synes er noe pent - og som jeg tror ikke er så vanlig lenger). Fins noe som heter Roguard-finish, som virker litt dybdeløs av de bildene jeg har sett. Speilpolert finish er spesielt blankt (!) Finnes både som blånert og stainless/forniklet.

 

Spørsmålene:

1: Kan man polere hardforkrommet finish? Eller er polering noe man gjør FØR finish-valget? Dersom det går an: Ligger dette i så fall mellom speilpolert og hardforkrommet utseendemessig? (I så fall ville en hardforkrommet OG polert sleide vært fint sammen med en bare hardforkrommet ramme, synes jeg..)

2: Når man sier at en ramme er silkematt - er dette det samme som å ha børstet den??

3: Her trenger jeg bare personlig mening: Hva ville du syntes om blånert sleide, og en anelse mørkegrå/matt ramme - men med grå sleide-stopper, sikring og beavertail? (Gjerne putt på hvilken finish på våpen du liker aller best - det er et stort, vanskelig valg dette her...) Mvh NM!

Link to comment
Share on other sites

1. polerer først, så forkrommer.

2. sand/glass blåser eller børster før forkromming

3. smak og behang kan ikke diskuteres. Personlig valg, polerte sider, børstet round, forkrommet sleide, ramme, sleidstopp og beavertail. Sort magutløser, hammer og avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

2. Silkematt er vel strengt tatt blåst av noe slag, børstet gir retningsbestemte børstespor.

 

3 Jeg ville vel heller valgt noe med større kontrast på delene. blånert/coated mot polert/børstet/matt.

 

Som f.eks denne, som kombinerer bart metall med mørkere farge på samme delen....

p9192100qi1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Delikat den du postet, Razorback - ser nesten ut som gull-aktig den ramma. Men dette synes jeg er maximum av hva jeg kunne tålt ift. forskjell sleide og ramme imellom. O.I.H sin er vel ren dual-farga, noe jeg aldri helt har klart og like - men disse fargene med perleskjefte eller hvitt er til gjengjeld veldig fint, synes jeg. Måtte være medlem på linken din ja, Think! - men takk også til deg. Jeg nærmer meg valget på Colt'en - kan bare ikke noe for det, men speilpolert sleide synes jeg er vanvittig tøft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet i en verktøymakerbedrift som bl.a. hadde som spesialområde å slipe til ekstremt fine toleranser på div deler. Noen av oppdragene var å slipe hardforkrommede deler til toleranse. Det ble brukt diamantslipestifter i den ene maskinen. Jeg husker ikke hvilken "slipestein" det ble brukt i rundsliperen, men det var sannsynligvis noe mer enn de som står i vanlige benkeslipere.

På en pistol ser jeg for meg at det er enklest å få slipt rette flater i en plansliper etter hardforkromming. Vet ikke om hvilket medie en kunne bruke for eventuelt å blåse buede flater men det kunne kanskje bli en pen blanding med blåste og slipte flater i fin harmoni?

Link to comment
Share on other sites

Følger den absolutt, ATK, og takk for bidrag. Nå har jeg fått en nokså bred forståelse for at med en i utgangspunktet blånert Colt, vil det være kun fornikling som ville beskyttet våpenet mot rust. Hadde en lang prat med Børselars om dette, og ved fornikling ville det bli nødvendig med flere omganger med nikkel, og med pussing mellom rundene - slik at prisen og postgangen ville bli nokså dyrt. Og ikke minst fordi det ville bli mange timer. Jeg har spurt og spurt her på Kammeret om alle mulige finisher, og har fått kjempehjelp til å forstå finish bedre - derfor er jeg nervøs (vet at oppsynsmann og SUPERKVERULANT Highpower lurer i buskene her :mrgreen::mrgreen::mrgreen: ) når jeg nå tror/vet nesten sikkert( :shock: ) at hardforkromming kan man bare gjøre vellykket på en i utgangspunktet stainless steel-pistol. Må bare legge til at Highpower har kunnskap som er gledelig for meg som er litt ferskere i gamet - bare kjør på, Highp.! Et spørsmål til slutt her: Beskytter malingen Duracoat mot rust?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
nervøs (vet at oppsynsmann og SUPERKVERULANT Highpower lurer i buskene her :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) når jeg nå tror/vet nesten sikkert( :shock: ) at hardforkromming kan man bare gjøre vellykket på en i utgangspunktet stainless steel-pistol.
Tja, som superkverulant og oppsynsmann har jeg ikke annet å tilføye enn at dette var nytt for meg, og at av alle de meget pent og vellykket forkrommede 1911-rammene jeg har sett og klådd på tror jeg ikke så mye som én har vært stainless i utgangspunktet. De fleste har vært Series 70-rammer, og de ble vel ikke levert i stainless en gang.

Er forøvrig ening med OIH når det kommer til estetikk, men det skyldes vel kanskje at jeg ikke er av den ngste garden lenger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...