Jump to content

Prosjekt kruttmålstativ


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har fått tak i ei gammel ladepresse og et RCBS uniflow kruttmål til en overkommelig penge, så nå har jeg alt i boks for å rigge opp egen ladekrok.

 

Eller - jeg mangler stativ til kruttmålet, men dette er nevøen min satt i sving med på mek.verkstedet på skola ;-) Det gjengestykket som går er under målekammeret, hvor man skrur på muttrene for å feste målet. Hvilken gjengedimensjon er det på disse? Mangler ei mutter, så må få tak i ei til for å få det fast.

 

EDIT:

Har endret trådtittel for å matche dit dette tar veien...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det er samme gjengene som på diene og du kan montere kruttmålet på toppen av pressa men ikke en god løsning synes nå jeg. De har sikkert en tykk jernplate som det går ann og gjenge opp og skru fast i ladebenken til å ha målet på. Som låsemutter enten få lagd en eller kjøpe en til ett diesett, de har det som regel der de seger ladeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

180826_10150130078262387_665832386_8447571_5501075_n.jpg

 

Sånn tenkte jeg å få det gjort. 3 mm stålplate i toppen, 1,5 mm i resten. Så låse fast målet med to muttre, evt med o-ringer mellom plate og mutter.

 

Men jeg har lekt med en tanke. Om jeg får åpnet hullet het ut i fronten, får jeg stabilt nok hold på muttrene til at målet står der det skal da tro? Såfall tenkte jeg å få sveist på en liten stav på ene muttra, og låse den andre med locktite, så går det veldig mye fortere å ta det løs for å tømme krutt tilbake i kanna...

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke være noe problem å få kruttmålet til å stå stabilt nok med den løsningen du nevner. Tror imidlertid at jeg hadde valgt litt kraftigere dimensjoner på alt. Ikke fordi noe kan ryke, men for å få det stødig nok. Irriterende med ting som vingler.

 

Litt viktig er det også å passe på at kruttmålet kommer langt nok fram til at hylsebrettet ikke stanger borti. Irriterende å måtte snu på dette for å få fylt i alle hylsene.

 

Ellers synes jeg vel at det er mye arbeid for å spare 3-400 kroner, selv om det er gøy å lage ting selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

180826_10150130078262387_665832386_8447571_5501075_n.jpg

 

Sånn tenkte jeg å få det gjort. 3 mm stålplate i toppen, 1,5 mm i resten. Så låse fast målet med to muttre, evt med o-ringer mellom plate og mutter.

 

Men jeg har lekt med en tanke. Om jeg får åpnet hullet het ut i fronten, får jeg stabilt nok hold på muttrene til at målet står der det skal da tro? Såfall tenkte jeg å få sveist på en liten stav på ene muttra, og låse den andre med locktite, så går det veldig mye fortere å ta det løs for å tømme krutt tilbake i kanna...

 

 

Som gammel mekaniker(og like gammel hjemmelader) har jeg noen synspunkter på prosjektet:

 

1) ser greit ut, men pass på å få kruttmålet "langt nok ut fra foten" til at du kan manøvrere minst halve bredden av hylsebrettet ditt under. Dette for å kunne lade rett i hylser som står i hylsebrettet. (fint ved mengdeladning med fint krutt feks.) dvs senter av hullet må ca 10+ cm ut fra foten.

 

2) behold hullet slik du har tegna det, ikke lag en U løsning hvor det kan være at noe blir slingrete pga "bankinga fra kruttmålet, (det tar etter mine beregninger 5 sekund å skru ut en slik mutter 4-5 turn slik at du kan løfte ut kruttmålet. Du klarer stramme nok med fingra til at det står støtt i et hull.

 

3) Jeg ville lagd stivere (tykkere) vegger på foten. feks et 30mm rør med ok rørvegger (3-4mm) sveist fast i plata, hatt plata oppe minst 5 mm og samme med sokkelen. Eventuelt hatt 5mm plater på foten og.

 

4) På sokkelen ville jeg ha hatt alle skruer bak eller på siden av foten. Dette for å kunne skyve hylsebrettet helt inntil foten.

 

5) Mens han lager den, be han lage 2 så kan jeg teste den andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålstativ ja.. :)

Her er det brukt rustfritt 25x25mm vinkeljern med påsveist fot og 5mm plate med frihull på topp. Gjenger i toppplata er helt unødvendig, og låsemutter må en ha uansett. Festes til bordet med små snekkertvinger.

kruttmlstativ3.jpg

Med dette stativet og droptube får jeg fyllt direkte ned i alle hylsene på hylsebrettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...