Jump to content

Gis bort: Russisk 7x50 håndkikkert


Skarvekongen

Recommended Posts

Har en gammel russisk håndkikkert i 7x50. Den er anskaffet av min bestefar en gang i årene 1950-1980. Jeg har aldri brukt den noe særlig fordi den er litt klumpete. I det siste har jeg tatt den med på åtejakt etter rev. Må si at den har overrasket meg stort. Har sammenlignet med diverse rimelig optikk, og de når ikke russeren til knærne.

 

Er det noen som har noen informasjon rundt slike kikkerter? Produsent, kvalitet på linser etc..

 

Kikkert001.jpg

Kikkert003.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da jeg har for mange kikkerter gir jeg bort denne til ung jeger med begrensede midler.

 

Om kikkerten kan sies at den er av metall og litt klumpete. Til dens fordel kan sies at den optisk sett er av god kvalitet, og kan også brukes under dårlige lysforhold. Dog ingen Zeiss. Utseendemessig er den nesten som ny.

 

Gis bort til en som lover å ta godt vare på den. Klumpete original lærfutteral medfølger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 16 år, har en elendig kikkert av merket ''Fun'' som jeg fikk av bestefar for 4 år siden, hvor den ene gummiringen til det ene øyet er borte. Jeg hadde hatt god bruk for en kikkert til bruk under åtejakt og andre jaktformer, samt båtbruk!

 

Kunne gjerne hatt en slik :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er en fersk jeger som nettopp har fylt 17 år, uten kikkert. Det eneste jeg har er en liten 8x21 (billig firmagavekikkert) som lider av misaligninment/skjevhet (forskjellig bilde for hvert øye, umulig å bruke). Skulle gjerne hatt meg en kikkert, men har ikke budsjett til det.

 

En slik hadde vært super :) .

Link to comment
Share on other sites

Dog ingen Zeiss. :D

 

 

Tja..er du nå så sikker på det? :wink: ..Da Russerne hadde fått installert seg i Tyskland etter WW2, gikk det mangt et fullasta tog østover. Tog lasta med tegninger, produksjonsutstyr og delelager fra bl.a. Sauer, Opel og...Zeiss..

 

Okkesom..et meget prisverdig tiltak dette her... :D

Link to comment
Share on other sites

Tja..er du nå så sikker på det? :wink:

Sikker er man aldri. Det er forbausende god optikk mtp alderen. Men den er ikke på høyde med moderne Zeiss kikkerter. Men i sammenlikning med diverse rimelige håndkikkerter i prisklasse 1000-2000 er russeren overlegen.

 

Uansett, nå er den gitt bort til MathiasH. Må den tjene han lenge og vel...

Link to comment
Share on other sites

Dog ingen Zeiss.

Bror min har en gammel 10x40 (tror jeg) - den har han brukt flittig i over 30 år. Den ble etter hvert lekk, og deler av det innvendige belegget falt av, la seg på prismene, og skapte svarte punkter i synsfeltet. Da han skulle kjøpe ny kikkert, tok han den gamle med til optikeren. Han sa at det lages ikke bedre optikk i dag, og pusset opp kikkerten, så den ble "god som ny". Den er imidlertid ikke tett, så den er pensjonert til "hyttebruk".

 

Jeg har to 7x50-russere - den ene arvet jeg fra min onkel, den andre var om bord i fiskefartøyet jeg var medeier i en gang i tida. Den siste har diverse skader etter turer i dørken etc., den andre er helt strøken. Jeg kaller den "Kosygin", og bruker den til nattjakt. Når jeg ikke ser dyra i den, har det ingen hensikt å prøve riflekikkerter som Zeiss og Meopta 6x42.

 

Jeg har også en liten 6x24 håndkikkert, "Bresjnev". Den har etter hvert også blitt lekk, så den er "finværskikkert". Den har sin faste plass i bikkjekløven (bl.a. pga. en fornuftig bæreveske).

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel russisk håndkikkert i 7x50.

Frabrikkmerkingen og design er lik den russiske "olympia-kikkerten", som jeg tror kom ca 1980.

Har en slik en stående på hytta. Den er grei nok, den lave prisen tatt i betraktning. Mye slark i fokusjusteringen. Den kom med gule "tåkehetter" og "foderall". Den litt lavere kvalitet kommer til uttrykk ved forvrengninger og dårligere fokus ut mot kanten av synsfeltet.

Mener at Olympiakikkerten var 6 x 30, uten å være helt sikker. Ellers er disse to som tvillinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenker jeg skal bumpe opp denne tråden litt ;)

 

Har fått brukt denne kikkerten en del til revejakt og div ''kikking'' rundt om på store jorder, og den viser seg å være helt genial! Masse lys, hadde ingen problemer med å se ganske klart under måneskinnsjakt av rev, og det er fantastisk :wink:

Er utrolig fornøyd med denne kikkerten! Det er den desidert beste kikkerten jeg har eid hittil, og den kommer til å bli brukt mye.

 

Alle jeg har vist den til er også imponerte over den, og jeg er selv utrolig imponert og utrolig fornøyd!

 

Tusen takk, Skarvekongen! Jeg setter veldig stor pris på denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...