Jump to content

Heimelaga svinesnitzel


Mauser68

Recommended Posts

Nokon som har prøv å lage det sjølv ?

 

Vel då er det berre å sette igang, det er enkelt og veldig godt. Her er det du trenger. Et par egg, ei pakke griljermel, salt, pepper, og kniv, skjærefjøl og ei kjøttklubbe.

Snitzel1.jpg

 

Du tar å kjøper nakkekoteletter av svin. Desse beiner du ut, og fjerner fettranda, hvis ikkje du er overbegeistra for fett.

Snitzel2.jpg

 

Personlig så likar eg fettet godt, det smører maskineriet til ein velbygd kar veldig bra, men desverre så kan det bli for mykje sånt og kjerringaog ungene er mindre begeistra for det. Så eg fjerner fettranda.

Snitzel3.jpg

 

Kotelettene tar du og banker svineflate med ei skikkelig kjøttklubbe. Først den grove sida på klubba, og når du har banka dei bra flat, så tar du den fine sida etterpå, slik at det ikkje er for mange opne hull i den flatbanka koteletten. Anbefalt tjukkelse på koteletten etterpå er vel ca 5 -7 mm.

Snitzel4.jpg

 

Så tar du og drysser du et passelig lag med salt på den og kverner svart pepper over etterpå. Gni salt og pepper skikkelig i kjøttet.

 

Ta 2 egg ( 1 egg hvis det er berre et par koteletter du skal lage til ) og visp i ein ltt brei bolle eller skål.

Så tar du ei pakke med griljermel, og drysser et godt lag ut på ein tallerk.

Dynk koteletten i eggerøra slik at den har egg over alt.

Snitzel8.jpg

 

Så vender du den på ein tallerk med griljermel. Dekk godt med melet, det er snaskens.

Snitzel5.jpg

 

Så tar du ei steikepanne, hell ein god dose solsikke olje i og varm den godt opp. Du kan også bruke margaring eller smør hvis du heller vil ha den smaken.

Ha i den ferdige snitzel`en og steik den godt på begge sider, slik som du steiker ein vanlig kjøpe snitzel.

Snitzel6.jpg

Snitzel7.jpg

 

Så har du plutselig ein haug med sånne, etter kort tids kokkelering på kjøkkenet.

Snitzel9.jpg

 

Tilbehør, kan du ha poteter, bernaise saus, og evnt. kokt sommerkål med litt smør/margarin i vatnet.

Snitzel10.jpg

 

 

Dette er kosemat for voksne folk. Og etterpå, så kjenner du at stort sett alt av kjøpe snitzler smaker søppel. Det gjorde eg iallefall....

Du kan jo gjerne lage ein heil del slike snitzler på ein kveld. Frys ned med matpapit mellom, så kan du ta dei opp når du vil...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oppdaterte denne tråden idag med bilder, og bygde om teksten til bildene. Då eg kom på den oppskrifta her, så hadde eg ikkje laga dette samme dagen, og forrige gongen eg laga dette, så glømte eg å ta bilder av det.

 

Men i dag, så laga eg det på nytt igjen, og då var kameraet med... Dette er kosemat !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får du paneringen til å sitte skikkelig på den måten? Jeg har banna mye over skorpe som drysser av maten når jeg brødpanerer kjøtt eller fisk. Sjøl liker jeg å vende kjøttet i litt mel før egget, og å piske opp egget med litt vann før jeg bruker det til panering. Da synes jeg at skorpa sitter bedre fast. Åsså foretrekker jeg klassisk tilbehør til snitzelen: Pommes frites, ei sitronskive og litt kapers og ikke noe mer. Eventuelt kokte poteter, kokte erter, sitronskive, kapers, en ansjosfilet og litt remulade

 

Tips: En gang du har lyst på en litt eksotisk variant av snitzelen, bør du prøve den japanske retten katsudon. "Mirin" som oppskrifta krever er en veldig søt sake-type som brukes enormt mye i japansk mat, den kan fåes fra Japan-torget på Majorstua i Oslo. De sender over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp Sako den sitter ok, men du har rett i at den sitt mykje betre med mel, men har aldri testa det sjølv på snitzel, men derimot på fisken så bruker eg det.. Men eg ser at hvis ein steiker den litt hardt så har det fort for at et lite flak ligg igjen i panna.

Det som er faktisk godt inntil denne snitzelen, er løkringer, bruker ei pannekakerøre med ein liten dæsj pils i, og sjølvsagt uten sukker, så kjører du den i ein panne med frityr olje, eller solsikkeolje, men med ikkje for høg temperatur.

 

Skal sjekke ut dei linkene dine, og artig med Sake`en, den må eg smake ein dag. Har tenkt på sake mange gonger, men glømmer det alltid av. :)

Link to comment
Share on other sites

Som 50% tysk og oppvokst med tysk bondekost ser jeg det som min plikt å påpeke at snitzelen skal serveres med en sardin filet dandert i en sirkel på toppen, denne fylles så med kapers.

 

(Mora mi har de siste 15 åra gått bort fra de tyske godsakene til fordel for voket kylling, magert kjøtt, soya, fravær av saus og annet sunt svineri, sørger hver gang jeg er på besøk)

Link to comment
Share on other sites

Lipitor skreiv :

Som 50% tysk og oppvokst med tysk bondekost ser jeg det som min plikt å påpeke at snitzelen skal serveres med en sardin filet dandert i en sirkel på toppen, denne fylles så med kapers.

 

Jawohl !! Er ikkje så særlig fan av kapers desverre, men var litt greitt å få vite korleis denne skal serveres. :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder max effekt av kapers er det en greie jeg pleier å lage som får de fleste til å rynke på nesa. Helt til de har smakt for dette er faktisk ett stk utsøkt smørbrød.

 

Du trenger tysk sennep; Tommy senf er min favoritt. Typisk "bitter", sur, sterk sennep

 

Smøres på bødskive, kokt egg i skiver på, salt etter smak, ekte majones og kapers på toppen.

 

Bør prøves, har aldri slått feil.

Link to comment
Share on other sites

Som 50% tysk og oppvokst med tysk bondekost ser jeg det som min plikt å påpeke at snitzelen skal serveres med en sardin filet dandert i en sirkel på toppen, denne fylles så med kapers.

...........

 

:arrow: kalles "Schnitzel Holstein" :D

 

Er en kalvesnitzel med speilegg + kapers og den serveres med grillet loff. Pålegg på loffen er røkt laks, ansjos filets, sardin og kaviar.

 

Som tilbehør serveres steikte poteter og grønne bønner.

 

Vel bekomme :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...