Jump to content

Er amerikansk bøffel (Bison) hardskutt vilt?


jonnyvang

Recommended Posts

Hadde en utflukt til Nidarosbanen i skumringen i dag tidlig. Ble rimelig forfjamset da jeg til min store overraskelse helt tydlig kunne se en Bisonokse av det virkelig grove slaget på drøye 430 meters hold.

Bison:

American-bison.jpg

Dårlig mobilbilde fra skytebanen:

boffel_nidaros.jpg

Siden jeg egentlig var på på banen kun for å tjuvtrene litt til lørdagens jaktfelt så hadde jeg lagt igjen bøffelbørsa hjemme. Men 308win med 155grs berger vld i 840 m/s skulle jo i teorien kunne brukes på litt hold. 30 knepp opp og BANG. Kula rett i maskinrommet, men bare rart brøl fra Bisonen. Var jeg kanskje litt langt bak? Holdt en halv MIL mot vinden og BANG. Bra treff igjen, men samme reaksjon med et rart brøl. Ikke nok penetrasjon kanskje? Begynte å bli litt stressa og fant fram Norma Jaktmatch. Såkallte Solids er jo populært på store dyr, og jaktmatch-kula burde jo tåle en del mer en VLD'en. Jaktmatchen er en del slappere ladet en VLD-ladninga mi så jeg la på noen klikk og BANG. Samme reaksjon igjen? Da så det ut til at Bisonen begynte å bli litt hissig, så jeg fant det best å hive meg i bilen og komme meg vekk :shock:

 

Hva slags erfaringer har folk med skyting på Trønderimportert Bison? Må være forbredt om den også dukker opp under lørdagens jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noe som er selvskrevet her sier meg at 6,5x55, som ikke duger på noe så lettskutt som elg en gang, burde vært bannlyst av MD.

Det er også meg totalt uforståelig at noen tør prøve seg på den med den puslette .308winchester.

Her er det personer som risikerer livet for å klare å fylle mer krutt bak ei .30 kal kule en det naboen til en kjenning av en eller annen noen gang har gjort før.

 

Har den Norske jegerstanden mistet en hver fornuftig empati med viltet som det faktisk skytes etter?

 

Og på toppen av det hele blir vi motarbeidet av Staten som forbyr kaliber som faktisk virker nemlig 12,7x99 eller .50 Browning om du leser på Amrikansk.

 

Og på toppen av det igjen så er Amrikanske biler som har kubikk nok til å hamle opp med Amrikansk vilt så dyrt at det bare er ett snes av borgerskapet som faktisk vil klare å holde tritt med viltet.

 

Hvor skal dette ende?

Link to comment
Share on other sites

Den det bruker en patron som ikke er forbudt, nemlig 20x138mmB Solothurn Long.

 

Data for 20x138mmB Solothurn Long:

37327 Joule munningsenergi ,

30752.9 joule E100

13022.8 Joule E500

5380 Joule E1000

kulevekt: 1836 grains. Ballistic Coefficient: 0.389 G1

munninghastighet 792m/sek.

 

Den gjør nok jobben tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...