Jump to content

HVa er forskjellen på 222 og 223?


Norseman220

Recommended Posts

Hei.

Hadde tenkt å gå til anskaffelse av en .223 da en kjenning plutselig kom og sa at han har en Tikka .222 85 mod. som jeg kunne få overta for en tier.... Det blir jo vanskelig å ikke gå for det tilbudet, men jeg lurer litt på hva forskjellen egentlig er på disse to kalibrene?

 

Takksam for svar.

 

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Tikka 85 er forøvrig ei flott låskasse, så her har du nok gjort et aldri så lite varp, på tross av at 222. rem er litt ut :D:D

 

Tikka 85 er vel ikke funnet opp enda. Regner med det gjelder en modell 55, laget i 1985.

 

Hadde en i 308 på den tida, flott rifle.

 

222 og 223 er så like at jeg ikke ville endret noe.

 

Om du vil ha 223. Trenger du ikke kjøpe noen ting, bare brotsje opp kammeret.

Link to comment
Share on other sites

.222 er gull! Et lite røverkjøp der! :D

 

Ikke store forskjellen mellom .222 og .223. En kan vel nesten si at .223 er "arvtager" etter .222, mye pga amerikanernes valg av kaliber til militæret. .222 er eldst, men ikke med så mange år.

 

Selve hylsa er 2 mm lenger, men .223 har kortere hals, og den blir litt slangere mot toppen. Er visst ikke bare å brotsje opp har jeg hørt, i og med at det da ikke bare er å gjøre kammeret lengre. Lurte nemlig på det i en kombi jeg hadde.

 

Skyt med .222 og vær glad, og drøy evt løpsskifte til .223 til .222-løpet er utslitt (om du begynner å lure på det etter hvert), for det koster deg høvdinger. Det er ikke store forskjellene i pris på ammo uansett. En kan få tak i utrolig billig ammo til .223, men har egentlig alle butikker akkurat de merkene og hvor bra er de? Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å skyte med noe skit bare for å spare noen kroner. Pris følger ofte kvalitet.

 

Sjekket priser hos Landrø, skal dit i morgen en tur, og der var .223 gjennomgående hakket dyrere i samme merke. Feks koster .223 S&B 12,10, mens samme i .222 koster 9,60. Imidlertid har de Federal American Eagle i .223 til 6,50. Jaktammo har så å si samme priser.

 

Så at man sparer så mye med å ha .223 er ikke bare helt riktig. Men den store fordelen med .223 er om du lader selv, og har et løp med rask twist, feks 1:9 (mener Tikka T3 har dette som standard). Da kan man bruke tyngre kuler enn i en .222 (som har 1:14 som "standard"). Uansett, bruksområdet blir jo det samme, opp til og med rådyr. Tunge og lange kuler er bedre på langt hold, går saktere og lager mindre søl av dyr.

 

Men noe som er ufattelig moro med disse to småkalibrene er jo at det er moro å lade selv og! Genialt å leke seg frem til skreddersydde patroner til det du vil skyte på. Billig er det og.

 

Som eksempel kan jeg nevne at jeg kjøpte Lapua 55 grs fmj og sp for å lade selv. Rett i overkant av tre kroner kula. Med krutt, tennhette og hylse (opparbeidet meg et lager, samt har fått litt og kjøpt litt over tid) koster de meg under fem kroner patronen. Ferdig rullet koster de over 13,- og 16,- (hhv fmj og sp).

 

Blir det noen skudd i året, ja da tar det ikke så lang tid før ladeutstyret er nedbetalt, og det er en genial hobby i vinterstormene!

 

Lykke til med kosekaliber, også får du begynne å lade! :D

Link to comment
Share on other sites

Tikka 85 er forøvrig ei flott låskasse, så her har du nok gjort et aldri så lite varp, på tross av at 222. rem er litt ut :D:D

 

Tikka 85 er vel ikke funnet opp enda. Regner med det gjelder en modell 55, laget i 1985.

 

Hadde en i 308 på den tida, flott rifle.

 

222 og 223 er så like at jeg ikke ville endret noe.

 

Om du vil ha 223. Trenger du ikke kjøpe noen ting, bare brotsje opp kammeret.

 

:oops: Godt at noen er våken her! Var nok en smule Sako i tankene mine i skrivende stund (ja, jeg ser at jeg var helt på jordet her :lol: ) :wink: Men Tikka M55 er ikke til å kimse av den heller, en god gammel Tikkaklassiker :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med "kosebørse" :D

222 er et veldig fint kaliber. Bra utvalg i jaktammo og lett å lade.

Litt lavere hastighet en 223, men det ser jeg bare som en fordel :wink:

Har vel ikke vert borti så mange 222'er som ikke går bra med f.eks 62 grain Norma Rådyr.

Selv bruker jeg 40 grain V-max, 55grain Lapua SP og 55 grain Lapua FMJ på jakt.

Har fått bra presisjon nesten uansett hva jeg har puttet i børsa :wink:

Min er desverre en nyere T3 SS Light. Pipa har jeg kappet til 50cm, for å få bedre balanse med demper på.

Sikler fælt etter en eldre 222, enten Sako, Tikka eller Steyr.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Dette høres bra ut..

 

Tusen takk til alle for informative innlegg. Gleder meg stort, selv om det kanskje blir mere skyting med 6,5'en siden jeg har bra tilgang til ammo til 3-4 kroner pr.skudd.

 

En annen ting med 6,5x55 er at nesten "alle" har det, og flere på jobben pluss noen Svenske hyttenaboer har kommet med skudd til meg slik at jeg skulle få komme i gang med innskytinga.. Riktig moro er det.

 

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært hos lokal våpenforhandler og fått løpet skikkelig rengjort og inspisert. Der sa de at løpet så ut som det var nytt.. :D .

Det jeg kanskje ikke liker så godt er at løpet har 1/14 i riflestigning, noe som vel gjør at det ikke blir aktuelt med de tyngste kulene...

Hvis noen har erfaring med Tikkas M55 i cal. 222, hadde jeg satt stor pris på å få høre hvilken ammo dere har hatt bra resultater med.

Hjemmelading er foreløpig ikke aktuelt.... :?

 

Ellers har jeg montert kikkert på den nå, så da nærmer det seg prøveskyting... Til helga kanskje. :P

Link to comment
Share on other sites

Alt innenfor "normalen" vil sikkert fungere. Dvs. kulevekter opp til 55-62 grs. Må du ha tyngre, bruker du 6,5x55-rifla. :D

Lapuas 55 grs. blyspiss fungerer fint på matvilt. Ellers finnes det letter typer for mer "drep" på kråkefugl og predatorer.

F.eks winchester X-patronene. Lette blyspisskuler som ødelegger mye. Ikke for matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...