Jump to content

Utlån av vorster med pass og stell frem til jul !


kkristinee

Recommended Posts

Hvorfor akkurat fram til neste jul? Er det noe spesielt som skjer da?

 

Jeg ville som forrige taler være en smule skeptisk til en sånn avtale; man blir veldig glad i bikkja og overtar den i den mest sårbare alderen og så skal den leveres tilbake?? Tro meg - det er ikke bra for hunden. Eller for den som har hatt den på "lån".

 

Dersom dere har så store problemer med hunden at dere vil sette den vekk i et helt år, så er det bedre å omplassere den permanent.

 

Ellers så høres innlegget ut som litt trolling - jeg kan ærlig talt ikke forstå at du mener det seriøst...

Link to comment
Share on other sites

Har hunden blitt rolig i bil på ett døgn?? Da må du ha truffet hodet på spikeren med din løsning...

 

Hei

Har en vorsteh som er litt over året, og i starten var det ikke noe problem å være i buret i bila. Nå det siste halvåret stresser han mye. Sitter og peser og klynker. Har vært mye i buret når samborern min var på jobb. Også bjeffer han ide vi går ifra bilen, men gir seg etterhvert.

Et eksempel var når samboeren min kjøre en tur på rundt 10 timer fordelt på to dager, satt han slik hele tida, unntatt når han sovna med korte mellomrom.. :S

 

Lurer på om det er noe jeg kan gjøre, ev. noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Greia er at jeg er alene med hunden til neste jul.

Er jo mer stress å ha hunden alene, selv om det går bra. Passer selvfølgelig på at han ikke er for mye alene, får nok mosjon osv.

Har tenkt på muligheten å la noen passe han et år, ville bare høre hva folk tenker om dette..

Blir nok ikke til at jeg gjør det, er jo så glad i hunden! Og kan også tenke meg at det kan være vanskelig for hund og eierne som må gi fra seg hunden..

Link to comment
Share on other sites

Da har du god tid til å lære hunden og deg selv riktige rutiner.

Husk at du kan aktivisere hunden på mange andre måter enn kun å gå lange turer.

Vinteren er ypperlig for sørekjøring på ski, og om ikke lenge er sykkelsesongen i gang og da kan dere få mange fine turopplevelser.

 

Om du ikke har tid til hunden nå, hvorfor skulle du ha det senere. Da er det bedre at den får et verdig hjem, mens det enda er muligheter for å forme den noe.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig er vi to om hunden, så da har vi mer tid. Men har bestemt meg for å greie dette på en bra måte både for mge og hunden!

Har vært på en del skiturer. Gjør det gjerne når det er få folk ute, for får en ganske god fart med han. Noen som har mye erfaringer med skigåring?

Har også tenkt å begynne å sykle når det blir bart, det er springer jeg bør skaffe meg? Er det noen som har noe å anbefale? Erfaringer mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en del jobb med hund enten man vil det eller ei. Det er gjerne sånt man bør ha tenkt gjennom FØR man anskaffer seg en pelsdott :) Men du er ikke alene om å få litt sjokk over at du faktisk må gjøre noe med dyret - som å aktivsere, lufte, dressere, mate, ta ansvar for han 24/7.

 

Blir det for mye å håndtere når du er alene (en voksen vorsteh trenger ganske myye aktivitet gitt sin robuste rase), så ville jeg seriøst vurdert omplassering. Det er en ærlig sak å si at dette blir for mye for meg - det viser bare at du tenker på hundens beste.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del jobb med hund enten man vil det eller ei. Det er gjerne sånt man bør ha tenkt gjennom FØR man anskaffer seg en pelsdott :) Men du er ikke alene om å få litt sjokk over at du faktisk må gjøre noe med dyret - som å aktivsere, lufte, dressere, mate, ta ansvar for han 24/7.

 

Blir det for mye å håndtere når du er alene (en voksen vorsteh trenger ganske myye aktivitet gitt sin robuste rase), så ville jeg seriøst vurdert omplassering. Det er en ærlig sak å si at dette blir for mye for meg - det viser bare at du tenker på hundens beste.

 

Bare for å lyse opp situasjonen så skyter jeg inn med litt info. Det er ingen som har tatt seg vann over hodet når det gjelder å skaffe seg hund. Så belærende, fornuftige, flotte og ellers kloke ord er overflødig.

 

Saken er at gubben i huset, som eier hunden, og bruker den som jaktbikkje ble plutselig oppringt av kongen og bedt om å forsvare landet i 12mnd. Dermed sitter det en frøken igjen med en stk ivring bikkje som hun er alen om. Jeg antar at tips til sysselsetting av bikkja er mere det hun er ute etter, enn å få høre at hun/de ikke burdte ha skaffet den i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Tips: kjøp trekksele, begynn med lett vekt, og øk på ettersom hunden vokser. Har to eksemplarer av rasen, og de trekker alltid ett eller annet når vi "bare går tur". Uten belastning er det nesten bortkastet, selv to-tre timer er bare oppvarming...

Ellers er spark, ski og sykkel nøkkelord

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn en sprek pensjonist som har interesse av å bruke litt tid på tur med hunden en dag eller to i uka; finnes garantert en slik kar i Trondheim.

Finn en aktivitet som du og hunden kan drive som gir hunden "hodetrening"; sportrening, ettersøkskurs, kantarelljakt, whatever. en halvtime jobbing med nesa gir dyret mer aktivisering enn en lang gå tur.

Få kontakt med andre hundefolk; finn ut hvor de møtes og slipper hundene; sosial trening for hunden og trivelig for eier.

 

Bildekk er populær slepeting bak Vorsthere her i byen:-)

Link to comment
Share on other sites

...Bare for å lyse opp situasjonen så skyter jeg inn med litt info. Det er ingen som har tatt seg vann over hodet når det gjelder å skaffe seg hund. Så belærende, fornuftige, flotte og ellers kloke ord er overflødig.

 

...Jeg antar at tips til sysselsetting av bikkja er mere det hun er ute etter, enn å få høre at hun/de ikke burdte ha skaffet den i utgangspunktet.

Det var aldri meningen å være belærende - men startinnlegget kunne med fordel ha blitt skrevet mer utfyllende for å unngå slike misforståelser. Jeg mener - når man kun skriver at man trenger noen til å overta bikkja et år fordi ....? så får man gjerne svar deretter.

 

Beklager dersom jenta ble fornærmet.

Link to comment
Share on other sites

Må nok innrømme at startinnlegget var litt missvisende.. var skrevet litt i full fart.. (Ble kanskje litt overvelda over hvor stort ansvaret ble når jeg plustelig ble alene om hunden)

(Og ble foresten ikke fornærma ;) )

Trekksele hørtes ut som en god ide! Han er nå 1,5 år gammel, så da er han vel gammel nok til å ha litt vekt..

Kan se for meg at med unger inn i bilde i tilleg, blir det ihvertfall mye!

 

Takk for tips ellers! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min bedre halvdel har gjort noe liknende tidligere, hadde ei venninne som skulle studere et år på et sted det ikke var mulig å holde hund, og derfor hadde problemer med hva hun skulle gjøre.

 

Vi hadde ham i 10 måneder, og brukte det til å evaluere om vi selv skulle skaffe hund eller ikke, og selv om det var trist å sende ham bort igjen var det et nyttig og verdifullt forsøk for oss, samtidig som vi kunne hjelpe en venn med et problem.

 

 

Jeg har ingen problemer med å anbefale en slik løsning der forutsetningene ellers er tilstede, dvs man må være tydelig enige om hvilket ansvar som påligger (økonomiske, rissiko for sykdom/skader/død, innsikt i pedagogisk håndtering av hunden osv)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...