Jump to content

.308 - villsvinkule


ko-stens

Recommended Posts

Det er store muligheter for at en kompis og jeg tar en tur over til Sverige innefor en måneds tid for å bedrive litt svinejakt (jada, vet om fredning fra midt i februar til midt i april, men unggris er visst mulig, sjekket i disse dager).

 

Har lite peiling på kuler til .308 da jeg ikke har ladet disse selv enda. Hadde en tråd her for noen måneder siden, og hadde tenkt å glane på den, men finner den ikke igjen... :oops:

 

Har altså ladeutstyr på plass, unntatt trimmer og krutt.

 

Valget jeg har, er enten å kjøpe et par pakker ferdigrullede Fusion (så var jo valget om det blir 150, 165 eller 180 grs her...) og bruke de i stedet for å lade. 40 skudd, ca 700,-.

 

Eller å kjøpe kuler og lade selv. Summen på dette blir vel en drøy tusenlapp, men da har jeg jo 100 patroner i stedet for 40 Fusion.

 

Trenger derfor tips til en rimelig og god villsvinkule, samt krutt til denne! N-150 kanskje? Har N-110, N-130 og Norma 201 i kjelleren. Ingen passer vel til .308, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tips til rimelig og god villsvinskule? Hvor mye koster turen etter svina? Spiller det noen rolle om kula da koster 5 kr eller 25 kr?? Skal du ha det rimelig for den turen, kan du kjøpe ferdige skudd i 20pk. Løse kuler selges i 100pk :lol:

 

Selv bruker jeg Hornady Interbond i 165gr på gris, dog i 30-06. Tok 3 stk med den i fjor. Fant igjen kulen på den ene grisen som var ca 30 kgmed en avstand på 120m. Målte restvekten til 155gr :D Ville valgt tung kule i .308!!

 

Du sier du har ALT ladeutstyr på plass? Har du da ladeboken utg 6(eller tidliger utgaver)?? Ingen laderom er komplett uten den! I den står det hvilke typer krutt du skal bruke till forskjellige kuler og kulevekter. Leser man boken, kan man resonere seg frem(såfremt man forstår det man leser) til ladninger på andre kuler enn hva som er oppgitt i boken. Anbefaler også en kronograf for kontroll av hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Bruk en forholdsvis tung kule som sikrer deg gjenomskyting. For .308w vil det si en projektil fra 180 till 200grains. Gode kandidater er 180gr Nosler Part. eller en Mega 185gr.- Begge rel.billige,bra kuler som holder godt sammen. Krutt N14o eller N150 og cci 200 hetter. Mvh bobby

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg noe erfaring med jakt på gris for det har jeg dessverre ikke, men jeg ser for meg Nosler Partition som en god kandidat til slik jakt, 165 grs kanskje. Rask kraftig ekspansjon med masse splinter som gir god effekt samtidig som bakdelen av kula holder sammen og sikrer dybdevirkning. Kula gir ofte knall og fall på annet vilt så den bør fungere på Nasse også, litt ødelagt kjøtt får du på kjøpet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tips til rimelig og god villsvinskule? Hvor mye koster turen etter svina?

 

Jada jada! Ser den! :lol: Turen koster 1 400,- pluss en trehundrelapp i overnatting. Men det er forskjell i pris på kuler og da! :wink: Ganske mye forskjell på rimeligste og dyreste, så et sted i mellom er jo greit, om det ikke er store kvalitetsforskjeller.

 

Du sier du har ALT ladeutstyr på plass? Har du da ladeboken utg 6(eller tidliger utgaver)?? Ingen laderom er komplett uten den! I den står det hvilke typer krutt du skal bruke till forskjellige kuler og kulevekter. Leser man boken, kan man resonere seg frem(såfremt man forstår det man leser) til ladninger på andre kuler enn hva som er oppgitt i boken. Anbefaler også en kronograf for kontroll av hastigheter.

 

Joda, har alt jeg trenger. Lader .222 fra før og har gjort det halvannet år. Mangler som nevnt bare til hylsetrimming, men det bestiller jeg samtidig med kuler hos Hjemmelading.no.

 

Skal titte litt på Nosler. Høres ikke ille ut den. Har hørt at 165 grs er en fin vekt til .308, men kan hende det blir 180 grs. Grublegruble. Mega hører jeg bra ting om til elg, så da virker den sikkert på svina og, men den er kanskje litt sakteekspanderende?

 

Har i grunn vurdert blyfri kule og. Kan det funke?

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun 180 gr kuler i 308 til svin og elg.Har ca 30 svin og 30 elg på samvittigheten og en ting jeg har funnet ut er at jeg vil ha gjennomskyting på disse artene. Har de siste årene brukt Nosler Partition. Men en 150 gr Barnes TSX går nok også igjennom hvis man vil ha mere hastighet.

Bruker 165 gr og 150 kuler til både hjort og rådyr da gjerne en loddet versjon

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det forresten med 180 grs og stabilisering av kula? Rifla er en Sako Forester (L579 AII).

 

Har en viss peiling på .222, men .308 og slik aner jeg ingenting om.

 

Har glant litt på kulene hos Hjemmelading, og der er det mye rare former og forkortelser...

 

Hva er bra? Rund nese, spiss nese, boat tail eller ikke, polymer tip (hva nå i huleste det er...) eller ikke, spitzer, bonded, ultrabonded (!), PSPCL (!!!), Accu Tip, A-Frame også bortetter også bortetter... :shock:

 

Er det rart en stakkar blir forvirret... :roll:

Link to comment
Share on other sites

De fleste bra kuler duger nok greit til unggris.

 

Bruk litt tid på tilvenning til å sikte på griseskrotten. Det finnes fine skjemaer på nettet som viser anatomien. Skal du på smyg/drivjakt så kan jo skuddvinkler bli litt dårlige og da er det greit å være godt forberedt. Skal du på vakjakt så kan det være greit å forberede seg litt på sikte/avtrekk i dårlig lys. Til denne jaktformen er rød prikk i kvalitetssikte en stor fordel. Ble vel litt off topic, men tror du tjener mer på gode forberedelser enn å bruke masse tid til å fundere på om du skal bruke Fusion/Mega/Oryx eller hva du nå enn velger.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det. Må jo investere i et brukbart sikte før den tid kommer og (Grubler fælt på 1,5-6x42 i en annen tråd). Begynner i grunn å haste litt nå! Åpne sikter og helmantel, som jeg har pr i dag, er vel liiiiiitt på grensen! :lol:

 

Ser Sierra Game King er billig i det minste! Er det noe å ha da? Er vel kanskje en grunn til at de er billige. Halv pris i forhold til mange andre.

 

Ikke utenkelig at jeg utsetter lading og kjøper meg en pakke eller to ferdigrullede Fusion i denne omgangen, så slipper jeg å lete meg frem til gode ladninger på såpass kort tid. Vet hvor trøblete det kan være med slik. Sliter litt med .222en om dagen, ikke lenge før jeg skal på toppjakt. 50 skudd i dag uten egentlig å få drømmesamlinger (men heldigvis brukbare, om ikke perfekte, 2 x 15 mm til slutt)... :?

Link to comment
Share on other sites

@ 338RUM1

 

Mener du seriøst at en 150gr kule i rundt 850 m/s i fra en 308 ikke burde holde for unggris?

 

 

Seriøst! Det har jeg vel aldri sagt. Det holder i massevis! Jeg håper da det skal dukke opp noe større enn en slik pategris, men til slik jakt hvor man KUN kan skyte så smått så kan man gjerne bruke hva som helst av kuletyper, men kanskje ikke under 150 gr! Ikke ta mine utsagn ut av proporsjoner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi se; har skutt villsvin med Oryx, Gameking, Accubond, A-Frame og Mega. Ingen griser har overlevd ennå.

 

Synes dette kule- og kaliber temaet er helt ute av proporsjoner. Finn ei kule med dokumentert effekt, pris du synes er passe, i et kaliber du trives med. Og dra på jakt. Ikke en gris (eller annet vilt) som bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens.- Ingen problemer med lading av .308w, like uproblematisk som din .222Rem.- Heller ikke noe problem med stabilisering opp til og med 200gr.kuler. Du finner flaust med lade-data. Gå t ex inn på Lapuas hjemmeside.- Bruker du N140 krutt, så er det også brukbart for litt tyngre kuler i 222en (55grains og ev tyngre) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Takk Skarvekongen! Jeg trenger/fortjener å høre slik egentlig. Det blir fort til at man blir bitt av basillen og smittet av diverse tråder om hvordan/hvem/hva/hvilket T3, kaliber, kule, med mye mer... :lol:

 

Tviler på at grisen stopper opp etter skuddet, kjenner etter og tenker "pøh, bare en Game King. Billigdrit. Jeg rusler videre jeg..." :mrgreen:

 

Kjenner jeg meg selv og min jaktlykke rett, returnerer jeg hjem med like mange skudd som da jeg dro, og villsvin har jeg da fremdeles bare sett om sommeren, gjennom bilvinduet på svenskesida av Østby i Trysil...

 

 

Skal gruble til i morgen om hva det blir, om det blir Fusionpakker x2 eller kuler og krutt! N-140 eller N-150. Glane i ladebok og på QL i kveld, så får vi se!

 

Takker for mange gode tips og råd! :D

Link to comment
Share on other sites

Har tro på den 150 grs barnes TSX kula, eller den nyere TTSX. Har ladet i flere år nå, så i år tok jeg rett og slett bare med meg ferdigrulla av ymse slag som selvfølgelig hadde samme treffpunkt. F.eks sako super hammerhead 150grs, norma forbedret elite 180 grs og elite ekspress. Og det merkelige er at dyrene døde da også :) Anke punktet er at det ikke ble så fine slakt som med f.eks Barnes TSX

Link to comment
Share on other sites

"pøh, bare en Game King"

Mine tester med Gameking skutt i vedkubber ligger på restvekt over 70 %. Så dette er ikke ei dårlig kule. Som bonus gir den nesten alltid uhyggelig bra presisjon.

 

Dersom du fortsatt ønsker ei kjemisk lodded kule selges Speer Deep Curl for 4,39 pr kule hos Midway. Dette er muligens/sannsynligvis samme kuler som brukes i Fusion ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hva man haver... Var en tur i kjelleren og tittet litt i gamle jaktblader etter kuletester. I tillegg tittet jeg over ladeutstyret, og jammen har jeg ikke hylsetrimmeutstyr og holdere til .308 og. Merkelig nok har jeg også klargjort 50 hylser, så det er bare å putte i krutt og kuler! Husker ikke engang at jeg har gjort det! Makan... :lol:

 

Har nok hatt litt vel mye fokus på .222 i det siste!

 

Har nå bestilt kuler. Og det ble ikke noen av de foreslåtte i tråden! Dette gjør jeg billig, tenkte jeg. Gris får jeg neppe, er jo ikke hundre prosent sikkert det blir tur enda heller, selv om det er store planer. Alle planene mine om jakt går som regel i vasken likevel (kun en eneste gang jeg har planlagt jakt sammen med andre, har det blitt jakt, og det var min aller første tur i 2005!), så i utgangspunktet ser jeg meg selv i tv-stolen hjemme den helga! Tur er bonus!

 

Kula ble 100 stk Remington Core Lokt 165 grs. Under tre kroner kula hos Hjemmelading.no. Vil anta at grisen dør av den og. Blir jeg fornøyd med slakt, om jeg skulle slumpe til å snuble borti en gris og skyte det (èn ting er å komme seg på jakt, en annen ting er å faktisk få noe, noe som heller aldri skjer - sannsynligvis verdens mest ineffektive og uheldige jeger i utgangspunktet!), fortsetter jeg med den. Blir det ikke bra, blir det treningsskudd av dem.

 

Får gjøre det rimeligst mulig i denne omgangen. Skal jo ha med tittetut på toppen av børsa og, og fruen er aggressiv så fort jeg nærmer meg Finn.no *host* *kikkertsikte* *host*... Tenkte jo først S&B Zenith eller Zeiss Victory, men lander vel helst på brukt S&B Klassik eller Zeiss Classic for ikke å tøye strikken altfor mye... :roll:

 

Slo i grunn en flue til i smekken, hos Hjemmelading. Fant ringer til salongrifla "see-through" - høye ringer i restekassa der. Kjøpte meg en Sightron SII 4-16x42AO til salongen for en uke siden, som selvfølgelig slo nedi basen til jernsiktet, og ringene tror jeg er medium. Da må jeg vel ha høye da... De kostet meg en femtilapp. Billig!

 

Hva slags krutt er greit å bruke? Samme om jeg bruker N-140 eller N-150? Har tittet på Lapua sin side om hjemmelading. Ser ikke ut til å være så store forskjellen mellom dem. Får knabbe pcen fra jentungen her og sjekke QL litt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...