Jump to content

"ny" brukt kombi men hvilket kaliber i rifleløpet?


Glock_boy

Recommended Posts

Har innvilget søknad på kombi liggende og vurderer nå hvilket kaliber jeg skal ha i rifleløpet? De jeg vurderer nå er 222, 223 og 5,6x52R. Skal benyttes på rådyr, toppjakt og til revjakt, har hatt 222 i noen år så kjenner til dens begrensninger iform av isønderskutt småvilt ved bruk av myke blyspisskuler men har ikke selv prøvd verken 223 eller 5,6x52R og ønsker derfor å få noen innspill fra dere med erfaring av disse kalibrene med fordeler og ulemper.

Link to comment
Share on other sites

5,6*52r er jo combi kaliberet framfor 222/223,skyter generelt tyngre kuler i lavere hastigheter,men den har en større kule diameter en 222/223 og dermed er kuleutvalget mindre,vist du lader selv.

men hvorfor ikke gå opp til 6,5*57r eller7*57r finnest kuler i bøtter og spann til alle behov,og det er jo flattskytende nok til det/meste og det kan jo vere greit å ta med seg combien på småvilt jakt og du kansje har igjen en elg/hjort på kvota.

det valgte jeg når jeg kjøpte combi,bare at jeg hvalgte 30r blaser i rifla,som er kansje noe overkill på småvilt/rådyr,men fungerer perfekt med ei bastant kule og ladd ned til 30-06 nivå.

har hatt mange fine avslutninger med blaser combien min etter topp jakt og der har siste elgen dukket opp som vi har på kvota.

dette er jo mine tanker da om valg av combi,sikkert mange som har andre vurderinger som synest mine valg var feil.

men nettop det å ha et combi våpen er jo at det skal kunne brukest til alt,men ikke er idielt til alt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.222 er ofte å finne i brukte kombier. Ikke det beste med tanke på matvilt og fabrikkladet, kanskje, men om man lader selv er det både fint og rimelig å bruke. Det finnes jo noen høvelige fabrikkpatroner og da; Norma fågel (3,2 gram) på fuglevilt, S&B 50 grs fmj til trening og Norma Rådyr (4 gram) til annet matvilt, og man har kommet bra langt. I tillegg kan man få tak i Federal PowerShok 50 grs til kråka. De eneste dyre av disse er blyspisskula til Norma. Oryx er også et fint alternativ til rådyr. Dyr som juling, men ikke så dyr som til kragepatroner åkkesom.

 

.223 er sintere enn .222 og er dermed mer uegnet til matvilt, om riflestigningen ikke er krappere slik at løpet klarer å stabilisere tyngre kuler. Om man får tak i slike patroner... Svært få brukte å få tak i. Bittelitt rimeligere å skyte med enn .222. Endel billigere treningspatroner av mystiske merker, men har alle forhandlere disse? Jaktpatroner er like i pris, og det finnes alternativer, som til .222, som ikke moser alt.

 

5,6x52R er kanskje det beste småviltkaliberet av dem alle? Som forrige taler, litt større kule (.228 mot .224) enn de to andre nevnt, og det finnes endel brukt. Populært i tyske kombier. Dessverre er det et kaliber som "er på vei ut", utkonkurrert av de andre små vil jeg anta. Dyrt å skyte med i lengden og lite utvalg i kuler. Hylsene er også dyrere.

 

Andre alternativer er 5,6x50R, som vel er en .223 med krage (?), 6,5x57R og 7x57R feks. Disse er typiske brekkvåpenkalibre da de har krage. Mange mener at kragepatroner er det eneste for kombier. Personlig synes jeg det er like mye følelser som fornuft. Fine patroner alle tre, men de koster mer å skyte med i lengden. Uansett, en kombi er ikke noe mengdetreningsvåpen, så om du kommer over en brukt en med et av disse kalibrene, sjekk den.

 

Hadde selv en Zoli med .222. Kjempegod børse, og ingen problemer noen gang med å få ut patronen, til tross for liten hylse og uten krage.

 

Skulle jeg hatt en småviltkombi i dag, til småviltbruk, hadde jeg uten tvil valgt .222 igjen om jeg skulle ha brukt børse. Godt utvalg og kjekk liten patron.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at kragepatroner er det eneste for kombier. Personlig synes jeg det er like mye følelser som fornuft.
Det finnes objektive fordeler med kragepatroner, så ikke påstå at andre velger kragepatron basert på følelser.

 

 

For meg er det bare en god grunn til å velge patroner uten krage i brekkvåpen. Hvis man kommer over et gunstig bruktkjøp. Våpen for rillepatroner virker stort sett som de skal, men siden diameteren til rilla er lik som diameteren til hylsa, pleier det være en liden fjærbelastet skråskåret pinne i utdrageren. Sitter hylsa litt for godt fast, kan rilla ryke. Har pinnen fryst fast inne, blir hylsa sittende igjen, sår man åpner våpenet. Er den fryst fast i ytre stilling, i et ladd våpen, kommer hylsa ut det utdrageren skyver, men er slipper ikke ut før pinnen løsner. Det går ikke å lade et våpen med en slik pinne fryst fast i ytre stilling, før pinnen løsner.

 

Har man kragepatron, finnes ingen av disse ulempene. Den drar i stort areal av kragen, ofte bortimot halve kragen. Og utdrageren kommer naturlig under kragen, uten noen små bevegelige deler.

 

Som sagt, hadde jeg kommet over et våpen brukt, med rillepatron, kunne jeg ha kjøpt det. Men jeg hadde da helst valgt et kaliber som lett kunne brotsjes om til en kragepatron. Hadde det vært mulig, hadde jeg sendt den rett til børsemaker for denne jobben.Så i midt hode ville både .222rem og .223rem, blitt omgjodt til 5,6x50R mag.

 

Det ideelle kaliberet for din jakt etter min mening er 6x70R, men det kaliberet finner du neppe noen brukte våpen i.

 

Velger du brukt for å få det til lav pris, eller velger du brukt for å få gjøre et kupp på et fint våpen?

 

Hvis busjettet er lavt, tror jeg du finner best pris på våpen i .222rem. Dette fordi den ikke har krage, og er ikke godkjent til storvilt. Slike finner du mange av.

 

Men legger du litt mer penger i det, kan du få kjøpt nydelige kombier fra Tyskland og Østerike og da er det 5,6x52R du vil finne mest av, under storviltkravet. Jeg lurer også på om 6,5x57R ikke klarer kravet til villsvin i Tyskland. Jeg har hørt noe om at det er minimum 7mm. Er det noen som vet? Uansett sliter denne med storviltkravet også i Norge. I såfall finner du sikkert gunstige kjøp av slike. Nå er jeg ingen tilhenger i hylse som har for mye flaskeform i brekkvåpen, men jeg ville prioritert et våpen jeg liker, og funnet meg i det kaliberet den har.

 

Skal du sikre deg at det våpenet du kjøper blir lett å selge igjen, velger du 7x57R. Særlig hvis du kjøper ny. Siden dette er populært, er det også disse våpnene som du må forholdsvis betale mest for i bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at kragepatroner er det eneste for kombier. Personlig synes jeg det er like mye følelser som fornuft.
Det finnes objektive fordeler med kragepatroner, så ikke påstå at andre velger kragepatron basert på følelser.

 

Upresis formulering fra meg her! Det er for min egen del, om jeg skulle hatt en ny kombi jeg tenkte. Ikke generelt for alle andre.

 

.222 i brukt småviltkombi for min del, men en ny en i 5,6x50R, om det ikke koster skjorta å skyte med og om "alle" butikker har det når jeg trenger ammunisjon (har ikke sjekket). Fornuft for meg = .222, følelser for meg = 5,6x50R. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min Antonio Zoli har riflekaliber 6,5x55, altså ikke kragepatron. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med den, og har ikke savnet kragen i det hele tatt. Rimelig ammo, stort utvalg. Lades i diverse styrker helt opp til elg, om en skulle ønske det. Dumper en borti brukt med dette kaliberet, så er det absolutt et alternativ å tenke over.

Link to comment
Share on other sites

Har innvilget søknad på kombi liggende og vurderer nå hvilket kaliber jeg skal ha i rifleløpet? De jeg vurderer nå er 222, 223 og 5,6x52R. Skal benyttes på rådyr, toppjakt og til revjakt, har hatt 222 i noen år så kjenner til dens begrensninger iform av isønderskutt småvilt ved bruk av myke blyspisskuler men har ikke selv prøvd verken 223 eller 5,6x52R og ønsker derfor å få noen innspill fra dere med erfaring av disse kalibrene med fordeler og ulemper.

 

Litt OT, men skal selv søke om kombi og er usikker på hvilket kaliber. Trenger jeg ikke spesifisere dette i søknaden da? Ser du har fått innvilget søknad uten å ha bestemt deg for kaliber....

Link to comment
Share on other sites

Brukt kombi kun til småvilt? .222 er lettest å få tak i og til greie priser. Sønderskutt småvilt står det i sitatet ditt. Joda, men med blyspiss på lite matvilt, som fugl, kan du glemme å spise det nesten uansett hva slags kaliber du bruker. Helmantel er tingen. Kan gå galt da og, men det er i hvert fall store sjanser for at det ikke gjør det!

 

Brukt kombi til "universalbruk"? 7x57R, om du vil ha kragepatron. 6,5x55 om det ikke er så nøye. Finnes også endel med .308.

 

Ny kombi til småvilt? .223 evt 5,6x50R

Ny kombi til universalbruk? 7x57R

 

Vær obs på at R-patronene gjerne koster endel mer å skyte med og har mindre utvalg i patroner, men de fleste forhandlere har nok det du trenger likevel.

 

Du kan jo sette på et kaliber og sende søknaden. Kaliberet kan du endre senere. Jeg kjøpte en i 5,6x52R etter å ha fått innvilget det. Denne leverte jeg et par uker etterpå pga feil og kjøpte en .222 samme dagen, på samme tillatelsen, med påskrift fra selger. Dette gikk helt fint med våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Min Antonio Zoli har riflekaliber 6,5x55 .... Dumper en borti brukt med dette kaliberet, så er det absolutt et alternativ å tenke over.

 

Finner man et godt bruktkjøp, er jeg enig. Men akkurat 6,5x55 har et par ulemper. Den er notorisk kjent for å skyte slakk i brekkvåpen. Dette er fordi den har så kraftig flaskeform. Det andre er at den ikke har noen kragepatroner den naturlig kan brotsjes om til.

Link to comment
Share on other sites

men vist du får tak ei fin bruk 222 som fungerer bra,så for al del kjøp den,det er jo en smal sak å kamre den opp til 5,6*50r etterpå vist man vil det.

Jeg hadde ei tikka combi i 222,meget fin patron,måtte bare huske på å ikke skyte på hold under 140 meter så går det bra med fugelen,dette varmed blyspiss da.

Hørte jeg eit klask etter skuddet smalt så viste jeg at jeg hadde bomma på avstanden,og fugelen var som regel sprengt,men det var litt morro med da,for makan til anvisning har jeg ikke sett på lenge :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...