Jump to content

Kan kammeret få til en test av kikkertsikter


202 outback

Recommended Posts

Jeg har fulgt med i alt som er av jaktblader i snart 25 år.

Kikkert tester har alltid vært av stor innteresse.

Men i løpet av de siste årene har det for meg dukket opp mangen merker og modeller som jeg ikke har noen erfaring med.

Det er også spørsmål om kikkerter og deres egenskaper opp mot hverander hele tiden her på kammeret.

Jeg har derfor følgende oppfordring til drivere av kammeret.

Prøv og mobliser til en ommfattende kikkertsikte test.

Brukere kan stemme hvilken modeller de ønsker testet, og hva de skal testet opp mot

Forhandlere stiller sikkert mer en gjerne med kikkerter for testing, dette kan være god markedsføring.

Jeg selv kunne godt tenkt meg å finne ut hvem som er best i skumring av Zeiss modeller med og uten fl linser.

Jeg kunne også tenkt meg å finne ut hvor gode sighttroon siktene er til sammenligning med zeiss i skumring.

Jeg skulle personlig ha like god tiltro (eller mer) til en slik test som en utført av et jaktblad.

Det er også mangen kunskapsrike brukere om dette emnet her på kammeret som jeg godt kunne ønsket meg i panelet.

Er det andre som ønsker dette :?:

Kan dette være mulig å få til :?:

Link to comment
Share on other sites

HVORFOR?

 

Hva skulle norske forhandlere tjene på å låneut/bruke dyre kikkerter til test på kammeret når mange av brukerne her kjøper fra utlandet eller ringer gjerne 10 forhandlere for å tyne prisen enda en hundrings på en allerede gitt pris....

 

Er nok mange forhandlere som er drit lei dette og ikke vil bruke tid og penger på dette.

 

PLUSS.

 

Kammeret er ikke noe som blir drevet av folk som vil bruke tiden sin på å lage tester for andre. Det er mere gjrdt i fom av folk med god tid og mye penger som vil lage egene tester som de er snille og deler med andre her inne...

 

Men for alldel det skjer jo mirakler :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke i farten hvor vitenskapelig de forskjellige testene i jaktbladene er, men en skikkelig test av kikkertsikter, hvor det også skal være fokus på skumringsegenskaper, ja da trenger du skikkelig utstyr. En test der et panel på 10 personer synser om hvilken de føler de ser best i, ja den er ganske verdiløs etter mitt syn siden folk har forskjellig syn samt de fleste nok vil bli påvirket av hvilket merke som står på kikkerten. De færreste vil vel med hånden på hjerte kunne si at de ser vesentlig bedre i en Swarovski enn en Zeiss i skumringen, med ellers lik størrelse i lysåpning. Slike tester må gjennomføres med dyre instrumenter om de skal være troverdige. Om noen her inne har tilgang på riktig utsyr og de har tid og lyst så er jo saken grei! :D

Link to comment
Share on other sites

God ide! Representanter fra Kammeret burde vel være aktuelle testere til all mulig jaktrelatert optikk, våpen og annet utstyr. På Kammeret finnes helle registeret av jegere rundt om kring i Norges land. Har også registrert at fler og fler jegere utenfor Norges grenser er registrerte brukere :D Her inne på kammeret diskuteres alt fra mus og rottefangst til bjørnejakt, så potensielt mannskap til å hard-teste all verdens mulig redskap og utstyr burde finnes blandt medlemmene. Om jeg ikke husker helt feil så passerte Kammeret 10 000 brukere for ikke lenge siden. (Korriger meg hvis jeg tar feil.) I tillegg kommer alle gjestene som er innom. Testene når altså fram til en stor del aktuelle brukere av produktene.

 

PS: For meg er det viktigst at en test av et produkt blir testet i sitt rette ellement. D.v.s. i terenget, og over en lengere periode. Det at et produkt testes i en labb med dyre instrumenter er uviktig for meg. Produktet må testes der det hører hjemme i sitt rette element. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kammeret drives av folk som vil at kammeret skal være et innteresant forum for jegere og skytere(tror jeg).

Jeg vil tro mangen vil synes en slik test er innteresant :!:

Om tidligere tester er utført av menesker eller avanserte innstrumenter vet jeg ikke.

Men om en kikkert blir vurdert jevngod med et annet merke av et panel på eks 10 personer med peiling, vil det i alle fall gi meg verdifull innformasjon.

Om noen vil låne vekk utstyr vet jeg ikke, men umulig er det sikkert ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om tidligere tester er utført av menesker eller avanserte innstrumenter vet jeg ikke.

Men om en kikkert blir vurdert jevngod med et annet merke av et panel på eks 10 personer med peiling, vil det i alle fall gi meg verdifull innformasjon.

 

Her er jo kjernen, om du er ute etter en synsetest av kikkerter så vil dette helt sikkert la seg gjøre. Men jeg tror som sagt en test hvor et panel sine øyne er det eneste instrumentet for å måle lysgjennomgang vil ha liten vitenskapelig verdi. Jeg vil derimot si meg helt enig i at en form for test av kikkerter med tanke på hvor robuste de er, ja det bør være mulig. Da kommer jo nettopp brukererfaringer til sin rett, jo flere av hver type jo bedre. Ellers er det vel fort slik igjen at mange har favorittmerker, og da er vi tilbake til synsing.

Link to comment
Share on other sites

Til ein slik test kunne det jo vore interessant å fått med folk som kanskje ikkje går på jakt og neppe har sett i eit kikkertsikte. Få gjerne med folk som ikkje har høyrt om Zeiss eller Swarovski. Det finnes sikkert massevis av folk som ikkje går på jakt og neppe nokon gong har høyrt om desse kikkertsikta. Kvifor lurer sikkert enkelte? Jau dei lar seg ikkje påverke av merkenavn og prislapp. Eg er sikker om på om ein jeger må finkikke om og om igjen for å kunne sjå forskjell på to sikter lettare vil foretrekke eit sikte som som han veit et er dyrt og begynner på z.... eller s........ , enn for han eit rimelegare og meir ukjent merke.

Sa kan ein heller samanlikne desse med jegerar som er vant med optikk og som veit kva dei ulike sikta heiter. Å dekke til merkenamnet er ikkje nok, kikkertsikta i dag er ganske lette å kjenne igjen på form og utsjånad.

 

Ja eit panel sine auge er nok av liten vitenskaplig verdi, men det er vel også dei fleste innlegga her også med ulike meiningar. Med eit testpanel så veit du i alle fall at folk har testa sikta side ved side. Eg trur neppe alle her har gjort det, faktisk trur eg det er ein del synsing basert på kva folk har lest eller hørt. Akkurat det treng jo ikkje vere feil, og det er vel neppe så mange av oss som har muligheiten til å samanlikna så mange sikter side ved side.

Link to comment
Share on other sites

Om planen og ønsket er å gjennomføre en test mellom Aston Martin og Lada, der en håper at Lada`en vinner om ikke testpanelet kjenner merkene blir jo en håpløs tilnærming. Her er jeg ganske trygg på at ALLE vil se best i den dyre kikkerten. Det trådstarter skrev i første innlegg var at han håpet å kunne få svar på hvilken Zeiss modell med og uten fl linse som er best i skumring. Til en slik test, med 2 topp kikkerter mener jeg at en ikke vil kunne få noe annet enn et synse svar uten bruk av dyrt utstyr, som FAKTISK måler reel lysgjennomgang.

 

 

Jeg selv kunne godt tenkt meg å finne ut hvem som er best i skumring av Zeiss modeller med og uten fl linser.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg synes hadde hvert mest innteresant med en slik test, er kansje å bli kvitt noen myter :!:

Foreksempel swaro vs zeiss, hvor det påståes at zeiss er en del bedre i skumring.

Hvilken langholdskikkert er best i skumring :?:

Hvor mye dreier dette seg om :?:

Er det ikke merkbart uten bruk av dyre innstrumenter, er det også uvesentlig faktor å ta med i vurderingen når en skal handle :!:

Jeg har av en eller annen grunn fått tiltro til merker som sightroon-trijicoon-ior osv selv om dette er merker som er billigere en swaro og zeiss og som jeg aldri har sett i.

Jeg tror ikke det skulle være noen problem å finne noen kvalifiserte kammerbrukere som også har tiltro til andre merker en de dyre europeiske.

Jeg tviler på at disse hadde delt ut noen gratispoeng til de dyreste kikkertene.

Jeg selv har Zeiss victory på mine børser nå.

Link to comment
Share on other sites

Var en stor test av kikkerter egnet for bruk på langhold på http://forum.robsoft.nu/ for en tid tilbake. Finner ikke linken i farten men, mener å huske det ligger link til testen på http://www.jaktfall.no

 

Leitet litt fant til slutt tilbake til den svært detaljerte testen utført av våre naboer..

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... on#p939124

Noe lignenede kunne bli utført her til lands også men da ville det kanskje være lurt å velge optik som ikke allerede er teste mot hverandre i testen over.

 

Generelt synest jeg at tester/erfaringer av utstyr som blir "utført" av folk her på kammeret er en super ide og ikke noe som bare burde holdes til optikk. Det er vel få som er så seriøse og som tester utstyret til de ekstremene som en god del av brukerene her på kammeret.

 

 

edit: layout :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...