Jump to content

Heim 30-06 kaster skudda når den blir varm?


Loftsgård`n

Recommended Posts

Går den bra når den er kald?.Ser at alle jaktrifler med tynnt og lett løp begynner å sprer mer og mer ettersom den er varm. Normalt det, men klart går skudda i hytt og pine, og kanskje er langt uten om pappen er det noe galt. Er løpet i friflyt?. DVS at ikke forskjeftet tar borti løpet. Ta et papair ark, og før det mellom stokken og løpet, og se om det er rom til papiret der. Begynn med det enkle først. Sjekk om alle skruer er skikkelig tighte. Både under stokk mot stålet/våpen og kikkert/montasjer.

 

 

Ser på banen at folk(jegere) ofte har en tendens til å skyte våpenene dritt varme. Ligger å plaffer i timesvis uten pauser, uten å tenke på verken løp og feks demper. løpene er ofte nesten gjenomsiktige av varme, å klager på at riflen begynner å spre skuddene. DETTE ER GENERELLE ERFARINGER, Å HAR IKKE NOE MED TRÅDESTARTER Å GJØRE, SÅ DET ER SAGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går den bra når den er kald?.Ser at alle jaktrifler med tynnt og lett løp begynner å sprer mer og mer ettersom den er varm. Normalt det, men klart går skudda i hytt og pine, og kanskje er langt uten om pappen er det noe galt. Er løpet i friflyt?. DVS at ikke forskjeftet tar borti løpet. Ta et papair ark, og før det mellom stokken og løpet, og se om det er rom til papiret der. Begynn med det enkle først. Sjekk om alle skruer er skikkelig tighte. Både under stokk mot stålet/våpen og kikkert/montasjer.

 

 

Ser på banen at folk(jegere) ofte har en tendens til å skyte våpenene dritt varme. Ligger å plaffer i timesvis uten pauser, uten å tenke på verken løp og feks demper. løpene er ofte nesten gjenomsiktige av varme, å klager på at riflen begynner å spre skuddene. DETTE ER GENERELLE ERFARINGER, Å HAR IKKE NOE MED TRÅDESTARTER Å GJØRE, SÅ DET ER SAGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

 

Hei,, nei den blir varm nesten med en gang.

Dvs: Etter en 5-6 skudd!

Noe som er litt irriterene ,,

Men skal prøve ut det du skrev!

TakkTakk

Link to comment
Share on other sites

En Heym skal sette alle skuddene i tiern, uansett hvor varm den er :wink:

Du kan lett få slike problemer med eldre helstokk våpen. Treverket tørker og blir liggende i kontakt med løpet. Når stålet utvider seg opplever en slikt. En del Heym ble levert uten fabrikkbedding, og har du en slik er nok løsningen å bedde børsa. Sjekk først om løpet ligger an mot stokken. Trekk en hundrelapp mellom treværk og løp. Butter den, så puss innvendig i løpskanalen med sandpapir på en pinne med til nærmet løpsdiameteren. Når løpet ligger fritt i stokken er børsa klar for bedding. Legg et papir i hele lengden på løpskanalen, bedd så våpenet, gjerne med søyler. Når beddingen er tørr fjernes papiret, og børsa går som en stråle. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde det samme problemet med min mauser m98. Syns den begynte å dra den ene veien etter 4-5-6 skudd. fra 10 til 5 på skiva. Sjekka alt mulig. Bedda, sørga for at løpet lå fritt og hele pakka. Sendte den til slutt til børsemaker for en sjekk.

 

Han fant ut at løpet var ganske gjengrodd så gjorde den skikkelig rein. Så prøveskjøt han med den å han mente han fant feilen. Han mente rett og slett det var en avtrekkerfeil. Avtrekket var av det skikkelig "slarkete gamle hitler" slaget og man visste aldri eksakt når det smalt. Når man hadde skyti 5-6 skudd og kanskje begynte å føle litt i skuldra osv nappet man til børsa når det smalt fordi avtrekket var så elendig. Til og med han som skjøt så mye mente at man ubevisst nappet litt i børsa pga avtrekket. Monterte direkteavtrekk og skjøt samlinger på 5cm med den samme børsa. Siden har den gått som "ei kule" :)

 

Bare min erfaring som kan være verdt å sjekke :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er normalt etter noen få skudd, så blir løpet nokså varmt. Det tar litt lenger tid med feks ei banerifle da det er mer malm/tykkere løp. Men av alle de jaktriflene jeg har vært borti, så går kulene litt lenger bort fra sentrum på blinken etter hvor varm den blir. Normalt det, da stålet går etter hvor varmt det blir. Ei banerifle tåler mer skudd/varme i løpet før den ikke er så presis som ved normal temp. Lånte en dyr Blaser med en kompis, og den heller gikk ikke fullt så presist når den ble god og varm, sjøl om den er dritt presis på kaldt løp, og er ei rifle jeg synes har veeeeeldig god presisjon.

 

Skjøt en del med MG og 12,7 i militæret, og det var ikke mange skudda en avfyrte før en måtte stoppe eller skifte løp. Ser på film så står de å skyter til de ikke ser mer pga haugen med tomhylser foran seg :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Men av alle de jaktriflene jeg har vært borti, så går kulene litt lenger bort fra sentrum på blinken etter hvor varm den blir.

Hmm, ville ikke likt om min gjorde slikt. Har en S&L Classic i 6,5 med tynt jaktløp som ikke virker spesielt påvirket av varme. Med 15 skudd på kort tid blir det nesten umulig å sikte pga mirage, men i det omgang jeg klarer å se blinken virker det som samme treffpunkt - at samlingen åpnes opp en centimeter eller i værste fall to når man ikke ser en dritt tror jeg ikke er løpets skyld i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du 3-5 skudd og dem går presist i blinken?. Det hadde jeg vært godt fornøyd med. Klart med tynnt jaktløp, så blir den nokså fort avkjølt, og klar til en ny skudd serie igjen. Nå er ikke jeg noen våpenkjenner med gedigen våpen kunnskap, men de våpnene(jaktvåpen) jeg har vært borti blir mindre presis etter som hvor varme de blir, men ikke sånn at de kaster skuddene i hytt og pine. Det er vel litt avhengig av kaliber, demper ikke demper o.l og. Har ei 375 H&H(med jaktløp). Den går i tiern. Men blir det 5-10 skudd blir det veldig varm, og hulla blir i 9ern. Klart med demper så blir kruttgassene bremset i tuppen, og brenner der foran, og våpenet blir sikkert litt mer varm av det og. Men det finnes helt sikkert våpen som en kan skyte av et gress strå på 200 meter etter 50 raske skudd og.

 

Men er det demper på våpenet ditt?, og som nevnt går den presist på feks 5-10 skudd?. På mine jaktvåpen skyter jeg aldri mer en maks serier på 5 skudd før den får seg ei avkjøling. Jeg mener at det ikke er bra å skyte løpa alt for varm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...