Jump to content

Preparering av gamle treski?


jegerparanoid

Recommended Posts

Tretjære heter det, aner ikke hvor eller hvordan en får tak i det. Skia mettes med tjære vhja. varme. Sikles eller bare gnis. Nå kan den prepareres.

Skal treski gli må en få på nok hard voks på gliflatene, og jobbe med denne - litt vanskelig å forklare. Smelte på, sikle, gnikke med kork, gamle strømpebukser etc. Nå kan de gli bra godt!

 

Nå føler jeg meg litt gammel...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Swix sin tjære, denne pensler du på i romtempratur. Når sålen og skien har fått ett lag eller to. Kan du legge ett nytt lag sammen med flammebrenner, bør være gul svak flamme. Ikke blått og effektivt.

Når du legger på siste lag,stryker du den varme(men ikke brennende) tjæra nedover, fra tupp og bakover i glideretningen. Du stryker med en pensel eller fiberpapir som ikke røyter/loer.

Oppbevar skiene sommerstid på en plass som har jevn temp. Dvs oppe under bodhemsen eller blikk taket gjør at treet i skia kan miste spennet.

 

Mener du finner bra info hos Rønning Treski.

 

Bruk treski på jakt! Godt feste i kalde forhold og ikke helsefralig glatt ned fra fjellet.

Kan bli en nedtur hvis jakt kompisen går på plast ski. Først må du vente på han når det er oppover bakker, og så renner han fra deg og skremmer bort det meste før du er kommet dit :D .

 

Kom til slutt på at de fleste som selger se svenske blytunge treskiene også fører en tjære som er mer seigtflytende enn swix tjæra.

Er nok sist nevt jeg har brukt, noe svenskt merke. Det er nok denne tjæra som trenger varme for å bli medgjørlig.

 

Lykke til. Treski er deilig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har akkurat funnet et par gamle treski! disse har jeg fjernet lakken på, pusset ned om malt hvite! skal teste di om en stund.. Det mest geniale med dem synes jeg er bindingene. Greit å kunne bruke fjellsko og ikke skisko!

 

Tips til hva jeg kan legge på skiene bak bindingene? for ikke å slite av lakken jeg nettopp har lakt på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...