Jump to content

Salg av reveåte


Fr3ddy

Recommended Posts

Jeg jobber som slakter og har tilgang på tonnevis av slakteavfall. Vi har jevnt og trut litt folk innom jobben som gjerne vil kjøpe reveåte, men dette er noe de ikke vil selge grunnet mye stress for lite penger. Jeg får selvsagt ta så mye reveåte jeg bare vil, så min tanke var å fryse slakteavfall/reveåte i 20 kg blokker for videre salg.

 

Markedsførings planen min er å sette inn annonse i 2-3 lokal aviser og noen plakater på diverse skytebaner. og utlevering skal kun skje 1 gang i uken, f. eks: hver fredag kl 4.

 

Dette er en smule riski da jeg må leie fryseplass, for jeg har ingen plass til 6-8 paller og jeg må betale noen tusen lapper i annonsering.

Tenkte og selge en frossen 20 kg blokk for 150 kr

 

Tror dere det er liv laget for en slik ide? Og hva med prisen, for høy/lav?

Kom gjerne med tanker og ideer.

Takk

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er lov å legge ut slakteavfall fra husdyr , men er det lov så er det et bra tiltak for å få ned revebestanden. For den er stor nå , ihvertfall her på sørlandet.

 

Resten av dyret ender jo opp som menneskemat, så hvorfor skulle ikke dette være godkjent? Ofte så blir jo slakteavfall brukt til dyrefor. feks mink og til hundefor.

Selv hadde jeg ikke giddi å gitt 150 kr for 20 kg avfall. 20 kg kan det gå med på et par dager om det blir mildvær. Her gikk det med 20 kg nå på et par uker. dette var frossen blokk. Jaggu meg glad jeg for åte gratis. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra NJFF sitt hefte om revejakt(http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98495.PDF)

 

Ville ikke annonsert offentlig om salg av reveåte :wink:

 

 

Tidligere var det lov til å benytte

slakteavfall og kadaver fra husdyr som

reveåte. Disse reglene har veterinærmyndighetene

innskjerpet for å hindre

spredning og smitte av sykdommer. Det

er likevel tillatt å benytte åte av dyr som

naturlig har oppstått på stedet, inklusive

slakteavfall fra jakt, og som det ikke er

mistanke om at kan utgjøre en alvorlig

helsefare for mennesker eller dyr.

Kontakt gjerne viltnemnda for evt. å

få påkjørte dyr fra nærområdet.

Selvdøde dyr fra gårdsbruk eller avfall

fra slakterier er det derfor ikke tillatt å

benytte. Men mat som er kjøpt i dagligvarebutikk

og annet veterinærgodkjent

kjøtt kan brukes. Fisk er det heldigvis

tillatt å bruke. Fisk er nemlig et

glimrende reveåte!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er avfall fra veterinærgodjente slakt er lov å benytte. For å få ryggdekning lokalt kan man sikre seg ved å snakke med Mattilsynets regionkontor. Veterinærgodkjente slakt er frigitt til human konsumpsjon og således erklært fri for smittsom sykdom. Man kan derfor ikke sidestille selvdøde smågris og involler fra slakteri.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke prisen var så ille.

Folk forer da med hundemat (pellets), og 20kg med det koster vel fort 4-500,-

 

forskjellen er vel at man slenger på noen never tørrfor av og til, og en 20kg-sekk varer en sesong eller to, mens 20kg åte kan forsvinne på noen dager om det er mildvær;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber som slakter og har tilgang på tonnevis av slakteavfall. Vi har jevnt og trut litt folk innom jobben som gjerne vil kjøpe reveåte, men dette er noe de ikke vil selge grunnet mye stress for lite penger.

Hvorfor ikke heller sette avfallsdunkene litt lett tilgjenglig,så kan heller folk hente selv gratis :D

Jeg får selvsagt ta så mye reveåte jeg bare vil, så min tanke var å fryse slakteavfall/reveåte i 20 kg blokker for videre salg.

Må være flott å tenke på du hjelper andre jegere med en god gjerning å gi ut gratis slakteavfall :mrgreen:

 

For min egen del, så kan jeg hente slakteavfall hos en butikk med ferskvare(kjøtt/fisk)avd. sier ifra hvergang i kjøttdisken, å får 1par engangshansker å 1søplesekk å går å henter i slakteavfalls dunkene selv. henter ca 10-15kg hver uke gratis. :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er lov å legge ut slakteavfall fra husdyr , men er det lov så er det et bra tiltak for å få ned revebestanden. For den er stor nå , ihvertfall her på sørlandet.

 

Resten av dyret ender jo opp som menneskemat, så hvorfor skulle ikke dette være godkjent? Ofte så blir jo slakteavfall brukt til dyrefor. feks mink og til hundefor.

Selv hadde jeg ikke giddi å gitt 150 kr for 20 kg avfall. 20 kg kan det gå med på et par dager om det blir mildvær. Her gikk det med 20 kg nå på et par uker. dette var frossen blokk. Jaggu meg glad jeg for åte gratis. :lol:

 

Det er bare å passe på åte, så har en lenge av 20 kg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...