Jump to content

Første rifle: Kikkert og montasje sp.


Grizzly

Recommended Posts

Skal ha en Tikka Lite SS (når den snart endelig er på lager i Norge igjen).

 

Har lest at Optilock montasje vil være veldig egnet, men hvordan vil Leupold QRW være? QRW, kjøpt fra USA, koster bare halvparten av Optilock. Er Optilock så mye bedre enn QRW at det kan forsvare denne prisforskjellen? Er begge like pålitelige med tanke på minimale treffpunktsforandringer ved av og påmontering? Optilocks "gummiring" skåner kikkerten. Kan man få noe tilsvarende på QRW? Hvilke QRW-baser skal man isåfall bruke på en tikka?

 

Omsider har jeg nok fallt på å kjøpe en Nikon Monarch 2,5-10, enten 42mm eller 50mm. Blir nok ikke å jakte så mye i skumringen. Satster på litt reinsdyrjakt, elgjakt og fugl. Da holder vel 42mm lenge? Synes 50mm blir litt for stor (2,5cm lenger).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ha QRW i stedet for vanlige QR baser til tikkaen? Prisen? Jeg bruker QR på min tikka og det fungerer optimalt, det eneste jeg ikke kan klage på hos Leupold er vel disse basene... de er bra. Videre kan du ikke samenligne vanlig optiloc mot en hurtimontasje, det er jo stor prisforskjell på disse typene i utg.punktet.

 

Trenger du hurtigmontasjer eller blir kikkerten stående fast?

Link to comment
Share on other sites

Får vel ikke monarch i 2.5-10 med 42 åpning. Må være 1.5-6 isåfall. Forskjellen på de to er ca 100g. Til reinsjakt vet jeg hva jeg ville valgt ;)

 

Man får monarch 2,5-10 med 42 åpning. Er vist nytt fra 2007 tror jeg. De har den nå ihvertfall på lager. Så hva ville du valgt? Du må gjerne fortelle det.

 

Jeg har lyst på hurtigmontasje. Jeg tenkte i utgangspunktet på QRW fordi den så mer solid ut, men QR holder vel i massevis den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg havna på Minarch 2,5-10x42. Den er 2,5cm kortere og lettere enn tilsvarende i 50mm. Falt på 42mm fordi 50mm er større og fordi den nok ikke er så god i skumringen uansett. Til det er nok et tykkere retikkel og helst lys best uansett. Kikkerten jeg har valgt er nok ypperlig til den jakta jeg skal bedrive.

 

Takker uansett for hjelpa :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med QR montasjen. :evil:

 

Låsinga fungerte veldig dårlig etter en stund, låsearmen gikk trill rundt etter 2 år. :?

 

Jeg stoler ikke på den løsningen lenger. Byttet den ut med en veldig god svingmontasje. En god del dyrere, men den stoler jeg på og er etter min mening verdt pengene. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...