Jump to content

Åtejakt med eller uten kunstig lys.(avstemning)


Mr.Polar

Hva bruker du som lyskilde på åtejakt?  

104 members have voted

  1. 1. Hva bruker du som lyskilde på åtejakt?

    • 1 Kunstig lys.
      60
    • 2 Månelys.
      18
    • 3 Ingenting.
      26


Recommended Posts

Lurer på hva dere bruker som lyskilde på åtejakt?

Er ikke så nødvendig med å skrive så mye,men har du en super lampe som lyser bra og som samtidig er billig med lavt strømforbruk,så post gjærne en link til det produktet. Vanlige arbeidslamper på 500/300W og 230V etc trenger vi ikke nevne. Jeg tenker på di litt mer sofistikerte lysene..Led til eks.

Få gjerne med avstanden du har fram til åta fra lyset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har åtet på 35 meter, litt drøyt haglehold med jeg bruker stort sett rifla. Syns kunstig lys er et must, da man ikke er avhengig av perfekte forhold for å få jakte. Jeg bruker arbeidslys 300w og jeg syns det er det mest perfekte man kan ha. Sprer veldig bra til siden, så det er mulig å skyte rev som bare skal innom å sjekke men som ikke har tenkt seg på åtet. Disse lampene er nesten gratis og 300 w blir jo ikke mange kronene i løpet av en vinter. Har også vurdert 2 stk 150w arbeidslamper, for å spre lyset enda mere til sidene.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker å ha lys mot åtet, selv om det er perfekte lysforhold. Lyskilden er en arbeidslampe på 300 eller 500 w som monteres rett ved siden av eller rett over glugga. Lyset er nesten like mye for å kamuflere mine bevegelser i glugga, som å gi skytelys.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Blir vanskelig og velge. i fjor brukte jeg lys på åtet men har ikke setti opp no lys i år enda siden det ikke har vært no særlig med aktivitet på åtet. skal sette det opp så fort det bli aktivitet på åtet 8)

Så jeg får vel velge måneskinn :roll:

Link to comment
Share on other sites

Flott at noen gadd å lage avstemning på det jeg lurte på :D

 

Iår første året med kunstig lys men veldig lite trafikk på åta. Bruker vanlig Biltema lyskaster (200w pære) og har åta på 75m. Har lyset på en timer som står på fra 01-05, før og etter det bruker jeg skytelyset som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 1000m fra bil med 100w pære med dimmer. Enkelt og greit, gir mye bedre lys på avstander enn ei arbeidslampe som sprer veldig. Jeg har åtet på 130m.

 

Bruker ei billig 12v trafo fra biltema samt en elko dimmer fra feks megaflis. Bruker mindre strøm enn ri 300/500w arbeidslampe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...