Jump to content

Hjelp til ny gåsebørse !


flanged

Recommended Posts

Jeg har nå jaktet gås i en 3 års periode. Denne jakta fenger meg utrolig og investeringslista begynner å bli drøy ! Tenkte jeg muligens skulle koste på meg ei ny hagle til gåsejakta, men hvilken ? Budsjettet mitt ligger på 15 tusen for et egnet våpen. Jakter i dag med en sideligger, men kunne tenkt meg halvautomat til akkuratt denne typen jakt. Siden skudd er dyrt om dagen, så vil jeg ikke ha grøvere kaliber enn 12/76.

 

Noen forslag til ny gåsedødare ?

Link to comment
Share on other sites

har selv sett på halvauto etter gås, og endte opp med at jeg kanskje skal kjøpe benelli fast pro.

 

denne hagla garanterte parfekt lading helt ned til 24 grams patroner, og har 7 års garanti. koster rundt 10 000kr

 

12/76 og 1 + 4 magasin

hvis jeg betaler et vedlegg, samt innbytte av den gamle hagla mi, kan denne bli min for en billig penge

Link to comment
Share on other sites

Min egen gåsereper er en Browning BPS Stalker Pumpe. 10/89 patroner er såpass lite dyrere enn tilsvarende 12/76 patroner at forskjellen på jakt er ubetydelig. Forskjellen mellom kaliberne er derimot alt annet enn ubetydelig.

 

BPS'n koster ca 7000,- og da har du 8000,- ekstra å kjøpe ammo for. Det blir mange gjess det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.. jeg er den lykkelige eier av noe så kjipt som en Stoeger 12/76 halvauto.. funker som det griner foreløbig.. går og endel på gåsejakt og funnet ut at jeg ønsker en billig hagle til dette bruket grunnet "øy" jakt og mye opp og ned fra småbåt og sjøsprut.. fikk den flett ny for 3490.. og gåsa dør på samme måten... :)

 

jeg bruker i grunnen vel så mye en .308 med tofot, demper og Zeiss kikkert.. får lengre rekkevidde, og holder en seg innenfor presisjonsavstand så blir det lite kjøtt som forsvinner, og gåsa dør på flekken med helmantlet 308 når skotet sitter der det skal.

 

med litt overhøyde klarer jeg flere gås med riflen enn en klarer med en 2 skudds hagle.. så er det bare å vente på neste flokk..

 

Har forøvrig vurdert å prøve .223 på gåsejakt, men hørt at de lager større kjøtt ødeleggelser... noen som har formening om .17hmr til gås..? er vel ikke lov det nei... kjenner ikke til det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Til 15 lapper har du mye å velge i, kan anbefalle franchi fast white ihvertfall, har en slik en jeg

bruker på gåsejakta. Den veksler med alt av ammo, og er veldig lett, veier kun 2,7kg og har

fornicklet låsekasse for bedre rustbestandighet noe som er en stor fordel på gåsejakt. Ellers

har den shims for kolbejustering og kolbekappe i 3 forskjellige lengder.

Link to comment
Share on other sites

5 kg :!: Som om ikke jeg har nok å drasse på :lol::lol:

 

 

:lol: Ta det som trening! Enkelte betaler jo flere tusen kr i året for å stå inne å løfte på skrot. Her får du frisk luft med på kjøpet. Nei, det er vel som en annen her inne sa: ligger vel mere på mannen bak børsa om det skal bli noe treff eller ikke :-)

 

Lykke til i jakten på ny børse!

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordskog.com/index.cfm?tmpl= ... kid=832533" target="_blank

der har du noen halvautomater.

har selv en winchester sx3. eneste minuset jeg ser med den er all pussen. veier ikke noe særlig heller syns jeg. har dog 76 cm langt løp som går ganske bra.

samt så ville jeg ha valgt 12/89 pga mere hagl til gåsa.

eller har du jo en klassiker som overlever en atomkrig omtrent. remington 870

Link to comment
Share on other sites

: Benelli er vell selve Rolls´n det ?

 

Benelli er vel i nærheten der ja, men de koster også en del mer en de fleste andre. Har du pengene og har lyst på topp automat så er det ikke så mye å tenke på. Jeg har to stykker i skapet nå, en Comfort og en Cordoba, disse bare fungerer for å si det slik og nærmer seg 35 000 skudd til sammen. I mekanismen på Comfort'n som har gått gode 25 000 så er det mulig å se at den har vært brukt, ikke mer. Det finnes ikke slitasje noe sted, skikkelig imponerende.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordskog.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=832533" target="_blank" target="_blank

der har du noen halvautomater.

har selv en winchester sx3. eneste minuset jeg ser med den er all pussen. veier ikke noe særlig heller syns jeg. har dog 76 cm langt løp som går ganske bra.

samt så ville jeg ha valgt 12/89 pga mere hagl til gåsa.

eller har du jo en klassiker som overlever en atomkrig omtrent. remington 870

 

 

Hvor får du tak i 12/89 ammo? Ikke vært å få i Trondheim på mange år...Nå har kanskje ABC på Lade det......

Link to comment
Share on other sites

Har set federal hd 12/89 hos axel bruun i trondheim så det fins, men trenger man egentlig 89 på gåsa ? vis man

bruker stål så er det en fordel ja. Jeg mener det er mye bedre å bruke hd hagl på gåsa, for de som vil ha det

beste kan winchester xtended us4 anbefalles. Ellers kan jeg nevne at den franchien jeg nevnte tidligere i tråden

produseres på benelli armi fabrikken, løp og låskasse er merket benelli armi italy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjøpe deg en franchi Predator :) det er jo en waterfowl hagle.. jeg er kjempe fornøyd med min...koster 11000 ny :)

 

benelli supernova eller en remington 870..men 12/76 funker på gås det å :)

 

 

her er litt info om haglene..

 

viewtopic.php?f=3&t=46546

 

 

og et bilde..

 

http://oi56.tinypic.com/w9ut77.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...