Jump to content

Mammuth-tann


seawolf

Recommended Posts

Pga CITES (Convention on International Trade in Endangered Species) er nok alle hvaltenner uten klar proveniens og CITES-gyldig alder ulovlig å føre ut av landet, også som knivskaft.

 

Mammuten derimot, er utdødd for lenge siden (10-11000 år siden), og følgelig ikke på listen. Derfor er det lovlig å kjøpe og selge mammut.

 

Vær oppmerksom på at det kan skille ganske mye i kvalitet mellom mammutelfenben eller mammutjeksler fra Nordsjøen og mammut fra Sibir eller Alaska. Nordsjø-mammuten kommer fra havbunnen som for 18-22000 år siden dannet Nordsjøkontinentet, som mammuten streifet rundt på. Sibirsk mammut graves ut av permafrostens myrområder. Nordsjø-mammut kan ha flotte farger forårsaket av salter som har trengt inn i materialet, men er ofte svært hardt og sprøtt, særlig gjelder dette jeksler - som er bygget opp av lameller, skiftevis tannsement og emalje. Jeksler bør være resinstabilisert (impregnert og herdet med epoxy eller akryl) om man skal lage skaft eller annet av dem.

298235255_966556e003.jpg

 

Elfenbenet fra støttennene er enklere å bearbeide en jeksler.

Ofte er overflaten på støttennene farget av myrtorven de har ligget i, og den kan ha langsgående sprekker i varierende grad. Denne overflaten omtales gjerne som mammutbark (fordi utseende kan minne om trebark). Det er vanlig å lage sideplater til fulltangekniver og lommekniver av mammutbark.

mammoth-tusk.jpg

Innenfor mammutbarken finner man elfenben i en varierende fargeskala, fra gråsvart og brun til kremgul og nesten helt hvit. Dette elfenbenet benyttes ofte som mellomlegg i skaft på stikktangeknivver, og en sjelden gang lages det helskaft stikktangekniver, noen ganger med utskjæringer og/eller scrimshaw. Større biter med hvitt mammutelfenben er dyrest.

 

Mammutelfenben har i likhet med elefantelfenben såkalte Schreger-linjer, men mammut- og elefantelfenben har ulik vinkel på Schreger-linjene. Derfor er det enkelt å skille mammutelfenben og elefantelfenben fra hverandre. Enhver som har sett vinkelen på Schreger-linjene til de to artene kan lett identifisere hvilken art elfenbenet kommer fra: vinkel mindre enn 90 grader: mammut, vinkel større enn 115 grader: elefant

schreger.jpg

 

Schreger-linjer forekommer ikke i hval-, hvalross- og flodhesttenner.

 

Det finnes mange nettsteder som selger mammut, et lite søk på Google burde gi deg mange treff på nettsteder som handler med mammuttenner.

 

Lykke til med mammutsløyden! :)

 

Edit: Nordells nevnt ovenfor, samt Brisa har fra tid til annen mammut. Mange kjøper i bulk rett fra Russland, men det fordrer nok kjennskap til selgers kvalitet og pålitelighet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for en interessant leksjon boganis!

 

Dette var ment til en engelsk venn som bla lager smykker/pendants og dekorerer med scrimshaw.

Jeg regnet med at knivmakerne kunne en del om dette :wink:

Tvilsomt on spermtenner er det rette å satse på, og tilgant på mammuth er nok like bra fra England som fra Norge.

Uansett, takk for tips alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Åpner denne gamle tråden med noen spørsmål. Jeg har en ca 1meter lang og ca 19 cm i diameter helt inne.Elfenbens støttann som jeg har arvet etter min morfar. Denne tok han inn til landet en gang på 50tallet. Hva er denne verdt,og er dette noe som er salgbart?

Link to comment
Share on other sites

Salgbarhet og verdi på elfenben fra elefant er vel vanskelig å bedømme skulle jeg tro...

 

Jeg sjekket CITES-listene, og det lar seg ikke gjøre å føre dette elfenbenet ut av landet igjen.

Produkter fra den asiatiske elefanten står på Liste I

De fleste land i Afrika har elefantprodukter på Liste I, med unntak av Botswana, Namibia, Sør-Afrika og Zimbabwe - som har elefantprodukter oppført på Liste II.

I praksis betyr en oppføring på Liste I eller II at det ikke går å selge tannen din til utlandet.

Dermed blir jo spørsmålet hvor mye folk innen Norge er villig til å kjøpe tannen din for.

 

Store kjente knivmakerne har ofte sine mest kjøpesterke kunder i utlandet, og mange deltar på messer i utlandet med sine kniver nettopp for å nå ut til et større, mer betalingsvillig marked. Derfor er det lite sannsynlig at de vil være interessert i å benytte elfenben som ikke kan føres over landegrensene i knivene sine.

 

Det kan kanskje tenkes at noen ønsker å benytte elfenben til en kniv de ikke akter å ta med over landegrenser, men det spørs vel om en hel tann er interessant i den sammenhengen...

 

Personlig ønsker jeg ikke å lage kniv med elefantelfenben, det finnes jo et alternativ i mammutelfenben.

 

Jeg synes du burde beholde tannen, til minne om din morfar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...