Jump to content

Optilock montasjer


Toby

Recommended Posts

Jeg liker ringmontasjene bedre enn montasjene med baser og ringer. De er også lavere en de laveste vanlige montasjene, og passer fint til kikkerter med 50mm eller mindre objektiv!

Bestekameraten min fikk faktisk truet på plass en 2,5-10x56 Swarovski på Tikka T3'en sin i tilsvarende ringmontasjer.

 

http://www.sako.fi/optilockproducts.php?ringmounts

Link to comment
Share on other sites

disse ringmontasjene er vel enda litt lavere enn optilock men ettersom jeg har skjønt så har de ikke dette plastlaget på innsiden som beskytter kikkerten for å unngå riper o.l...

Ser etter montasje til en tikka for 30mm, og trenger så lav som mulig. Er usikker på om jeg skal velge disse ringmontasjene eller ringer og baser samt hviken type jeg skal velge

Link to comment
Share on other sites

Joda bjørnstad det er plast-foring i disse også som i andre Optilock montasjer.

Schaug bør ha disse på lager både til Tikka og Sako.

Den aller beste nyheten er at sist jeg kjøpte var de vesentlig billigere enn vanlige Optilock montasjer også :D

 

http://www.schouvapen.no/produkter/jakt ... er/?page=2

 

Hva slags kikker skal på?

Link to comment
Share on other sites

hm, ja da blir det den montasjen som kommer lavest. Jeg er avhengig av å komme lavt med kikkerten, vil gjerne uinngå å måtte bygge opp kolben denne gangen.

Er en zeiss diavari 1,5-6 x 42 som skal stå på m 695 i 30 06.. Blir nok elgbørsa mi det ; )

 

håper bare jeg finner best mulig montasje til den!

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg aldri helt forstår, og det er det jaget etter å få senket kikkertsiktet de siste 5mm med høyde. En kolbe som er bygget for åpne sikter, bygges opp uansett hvor lavt man monterer siktet. Og for meg spiller det ingen rolle om man må bygge opp 20mm istedet for 15mm.

 

umbraco skrue
Kan dere ikke slutte med å lære å stave av IKEA?

http://www.unbrako.com

Link to comment
Share on other sites

Det er for deg. Alle er ikke like, eller foretrekker det samme!

Du tar som utgangspunkt at stokken er perfekt for de åpene siktene, for de fleste er faktisk stokkene på moderne rifler litt høye for de åpene siktene, nettopp for at de skal passe bedre med kikkert.

 

Denne tråden er skrevet av en som ber om råd for montering av kikkert på rifla si!

Jeg kan ikke se at du (amatør) har tilført denne tråden noe av det han ber om, bare kverulering!

Link to comment
Share on other sites

Har du stått opp med feil bein først i dag? Nå fikk trådstarter svar allerede i første innlegg, så ditt bidrag har heller ikke hatt noen reel betydning.

 

Nå er dette et diskusjonsforum, hvor man kan diskutere. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle tråder hadde bare ett svar....

Link to comment
Share on other sites

Har du stått opp med feil bein først i dag? Nå fikk trådstarter svar allerede i første innlegg, så ditt bidrag har heller ikke hatt noen reel betydning.

 

Skivebom amatør.

Hans Kristian har tilført tråden en del med sine erfaringer rundt montasjer uten base.

Jeg foretrekker også disse.

Dine henvisninger til at alle rifler må forhøyes på kolben for å passe kikkert er latterlige. For 20 år siden var nok dette riktig, men ikke med dagens design på de fleste stokker. Jeg vil tro at rifla tråden gjelder ikke har åpne sikter en gang.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve min sako. Denne har kikkert med 56 mm objektiv. Med High Tec stokk og lav montasje kan du her gå relativt hardt på stokken og få perfekt anlegg.

Med leupold 1,5-5 i superlave ringer, må du ri den som ei traphagle. Ergo, mine erfaringer er forskjellige fra dine og jeg renger med at Hans Kristian sine er lik mine. Dette får du finne deg i. Skal du diskutere så diskuter, men kveruler ikke på andre sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Dine henvisninger til at alle rifler må forhøyes på kolben for å passe kikkert er latterlige.
Vel det var ikke det jeg skrev, så det hadde kanskje vært greit å lese litt nøyere, for du påstår det er latterlig.
En kolbe som er bygget for åpne sikter' date=' må bygges opp uansett hvor lavt man monterer siktet.[/quote']
Link to comment
Share on other sites

Det var det første jeg tenkte også, da jeg så denne tråden. Har aldri skjønt hvorfor montasjene skal være så lave.

 

Den eneste måten å få kolben 100% passe, er med justerbar kolbekam. Jeg vil heller ha kikkerten så høyt som mulig. dette gir litt mindre (noen mm) kulefall fra 100 til 200m f.eks. Man får flyttet toppen av kulebanen litt lenger ut for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

dette gir litt mindre (noen mm) kulefall fra 100 til 200m f.eks. Man får flyttet toppen av kulebanen litt lenger ut for å si det sånn.
Jeg har hevdet dette før, og lært at man må passe seg for å kalle dette "flatrere kulebane". Da kommer hordene og tar oss. Vi kan kalle det for mer horisontal kulebane? (kulebanen er flatere, men ikke mindre krum)
Link to comment
Share on other sites

jeg fikk iallefall svar på mine spørsmål angående montasje til tikka. Takk skal du ha, Hans Kristian! gode og innholdsrike innlegg i motsetning til enkelte andre innlegg på denne tråden. Kammeret skal jo brukes til å diskutere og dele kunnskap og tips, så kverulering syns ikke jeg hører til her..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan nå nevne at jeg akkurat har fått på min Zeiss Classic 2,5-10x50 på Sakoen min. Kjøpte Optiloc baser og ringer av Skinner her på forumet, og de var 30 mm, ekstra lave. Kikkerten passer perfekt. Får til og med på den originale linsebeskytteren.

 

Basene var for øvrig extended utgave, og jeg tok en sjans og satset på at de passet på min AII. Det står AIV/AV (lang kasse) på esken, men de passet lell. Går litt innover utkasteråpningen, men det går helt fint. Ser kanskje ikke like proft ut som om jeg hadde hatt vanlige, men da vet en i hvert fall at det meste går! :wink:

 

Så får en se om en treffer blinken...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...