Jump to content

Toppjakt-sikker bakgrunn rifle.


ØyvindK

Recommended Posts

Hei, første innlegg for undertegnede på kammeret :)

 

Har pusla litt med toppjakt med rifle og synes det er himla vanskelig å beregne sikker bakgrunn når man bedriver slik jakt. Når jeg har sett tiur og kråke i trær er det som oftest med åpen bakgrunn mange kilometer og man har null kontroll på hvor kula havner.

Har kun brukt salong til kråkejakt til nå (skal oppgradere til 6.5x55 i nærmeste fremtid) og jeg ender som oftest med å ikke løsne skudd av den enkle grunn at det overhodet ikke føles trygt. Vanligvis er det ikke fjell i bakgrunnen og jeg har naturligvis ikke lyst å plante ei kule i hode på en tilfeldig bærplukker 3 km borte (selv hvor usannsynlig akkurat det er).

Er det noen erfarne jegere her som kan komme med tips og råd for hvordan man skal vurdere sikker bakgrunn ved rifleskyting på toppjakt? Eller har bare julestresset gjort meg hysterisk? :lol:

Link to comment
Share on other sites

det er vell i ypperst få tilfeller man får en virkelig sikker bakgrunn. jeg jakter der det ikke finnes folk, så jeg bare skyter da jeg få muligheten, som du sier, hvor stor er sjansen for å treffe en bærplukker? Spesielt liten nå på vinteren :lol:

 

Haha, sant nok. Men det er jo en iboende f**nskap (også kallt Murphys lov) at hvis noe kan gå galt så gjør det jo før eller seinere.

Et problem jeg har er at det er litt bebyggelse i nærheten av hytta. og det legger litt begrensninger på hvor jeg skal legge skuddene.

Et annet problem er at kråkene har skjønt at jeg jakter på dem, så de setter seg i trærne rundt hytta (selvsagt mot veien) og gjør narr av meg :lol: Altså må de dø!

 

Ok, jeg må komme meg til mer øde områder :)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få sikker bakgrunn, men et par forholdsregler kan man jo ta. Man bør feks ha kontroll på himmelretninger. Dersom du ser en fugl, og er klar over at det feks er et hyttefelt noen km bak fuglen, kan du prøve å smyge rundt og få skutt i en annen retning. En annen ting man kan prøve på, om det er mulig, er å komme seg høyt i terrenget, slik at man skyter nedover. Det betinger jo kupert terreng da.

 

Første bud er selvsagt å forsikre seg om at det er lov å bruke rifle på fugl i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Syns personlig det rart at "alle" fokuserer ekstremt mye på sikkerhet ved toppjakt mens man aldri hører noe når det gjelder elg/hjort/rådyr.

Ved jakt på sistnevnte skytes det jo veldig ofte horisontalt. Ei kule kan fortsette langt i skogen i "personhøyde" før den stopper et sted. Under toppjakt er det jo stort sett det som ligger i nedslagsfeltet som er utsatt. Som å lobbe en basketball i kurven på et par-tre kilometers avstand.....

Link to comment
Share on other sites

+1 Neon

 

Jeg har aldri hørt om noen ulykker som skjer ved at man treffer noen ved toppjakt, men jeg kjenner til flere tilfeller hvor liv har gått tapt under elgjakt.

Var jo en svensk skiløper som døde for en måneds tid siden når noen skøt bom på en elg og kula traff skilløperen som var lengre borti skogen et sted

Link to comment
Share on other sites

det er flere elgjegere enn toppjegere. Elgjegere er ikke like kritiske til hvor det løsnes skudd. En elg i trav forflytter seg raskt fra sikker til usikker bakgrunn, og er ikke jegeren lommekjent er det da muligheter for uhell. Som toppjeger bør man være lommekjent og vite om aktivitet i bakgrunnen. skiløyper o.l. Jeg har løsnet skudd mot toppfugl, men man får litt uggen følelse selv om man er 100% sikker. Jeg liker og ha visuell kontakt med kulestoppen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan aldri være 100% sikker,slik er det bare. Det du kan gjøre er å bruke et kaliber med lita og lett kule,snike deg nært og håpe at topplua tar av for smellen hvis du skulle være så uheldig å treffe en skiløper .

Jeg skyter skogsfugl i trær med rifle hele jaktsesongen,og tenker nøye over hva som befinner seg i nedslagsfeltet før jeg løsner skudd. Litt av problemet er at man kan treffe kvist med den følge at kula skifter retning, så man må være sikker på at man har litt å gå på sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...