Jump to content

Kikkertsikte til salongrifla - hvilket?


ko-stens

Recommended Posts

Sitter og glaner litt på kikkertsikte til salongrifla. Synes 2-7x33, som blant annet Leupold har. Tenkte å vente til det kanskje dukker opp noe brukt utover vinteren, men titter jo litt rundt.

 

 

Lurer på Leupold Rimfire 3-9x33EFR, Leupold Ultralight 2-7x33 og Redfield 2-7x33.

 

Rimfiren har paralaksen på kortere avstand (justerbart fra 10 m) enn Redfielden (60 m som Leupold UL kanskje?).

 

Er det noen merkbar forskjell om jeg skyter på fra 15 - 70 meter? Vil UL og Redfield være "håpløs"?

 

Redfield er jo billig i forhold til de andre. Den koster ikke mer enn kinasikter, men lages visst hos Leupold har jeg lest. Hvordan er kvaliteten på dette da, mon tro? Billigst mulig er egentlig målet da jeg knapt bruker salongrifla.

 

Edit: Endret overskriften. Og oppdaget plutselig Sightron SI 3-9x32 og. Denne er paralksefri på 50 meter. Dette er jo høyaktuelt da.

 

Hvilket sikte ville dere valgt!?

Link to comment
Share on other sites

Er også på jakt etter sikte. Men er det ikke lurt mer stor forstørelse så en kan se hvor kula traff..? eks opp til 24 ganger..

Og evt mildot så en kan legge seg på riktig strek etter hvor langt en skyter.?

Har sett etter kikkert lenge men må nok opp på 8-10 lakser for å få no brukbart tror jeg. :?

Link to comment
Share on other sites

Redfield er jo billig i forhold til de andre. Den koster ikke mer enn kinasikter, men lages visst hos Leupold har jeg lest. Hvordan er kvaliteten på dette da, mon tro?

Jeg vet ikke noe om byggekvaliteten på de, men optisk ble jeg veldig overrasket da jeg så i et av de. De henger antakelig ikke med dyrere sikter i skumring; men i greit dagslys så den 3-9x40 jeg testet veldig kurant ut - klar i kantene og alt. Er ikke noe fan av Plex-retikkel men til den prisen kan man leve med mye. Jeg overveier selv å kjøpe en 2-7x33 til bruk på kortere avstander i dagslys og heller spare mer penger til andre typer av sikter.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Litt vanskelig å velge...

 

Blir ikke rødpunkt da jeg vil ha variabel forstørrelse.

 

Leupold Rimfire med paralaksejustering er den grommeste synes jeg, gjerne i gloss utførelse. Snasen å se på og! Men prisen er litt vel høy, synes jeg. Ultralight'en utgår da jeg føler det er mer for penga for en Rimfire. Sistevnte er jo lett den og.

 

Sightron har samme forstørrelse som Rimfire'n og koster mindre, men har ikke paralaksejustering. Litt tung i forhold til de andre og, uten at det er avgjørende egentlig.

 

Redfield er billig og muligens ganske grei og, med lavere forstørrelse. Liker de 2x ekstra som de andre har, samtidig som det er lite og lett. Men nå har jo Redfield også et med 3-9x, men om det er for salongrifle har jeg ikke sjekket. Er det ikke det, er vel paralaksen normalt i null på ca 100 meter (eller yards), og det er vel ingen fordel.

 

BSA har jeg sett på, men har liksom ikke helt sansen av en eller annen grunn. Føler at kvaliteten er bedre på Leupold og Sightron.

 

Så finnes jo Nikon Monarch i 2-8x32 eller noe der omkring og...

 

Grublebruble... Får se over jul hvor slunken lommeboka er! :) Har nok mest lyst på Leupolden, men kan hende det blir noe annet ja...

 

Hvis noen har en slik Rimfiresak og ikke vet hva de skal gjøre med den, kan de jo sende den til meg for "destruksjon". Er snill slik! :lol:

Link to comment
Share on other sites

akk ja,valgets kvaler......... eg hadde leupold 3-9x40 på min cz 22wmr. eg hadde ikke kikkert på 308w min,så derfor satte eg leupolden på 308w i stedet.så var det 22 da!, jo eg tok turen til xxl for å finne et billigsikte. kjøpte et nikon 4x32 til 999,- fordi det passa rett i montasjen eg hadde samt at det ikke berørte bolten etc under ladegrep. tenkte at hv eg savnet zoomen eg hadde på leupolden så kunne eg jo bare sette nikonen på luftgeværet senere,og kjøpe nytt til 22wmr senere....,MEN det ble ikke problem for meg! syns bilde er sylskarpt og lyst,og helt ærlig syns eg nikonen faktisk er bedre å se i i motlys enn leupolden. husk at du helst bør ta børsa med deg for å unngå kollisjon mellom sikte og bolt når du tar ladegrep, i butikken får du prøvd hvilken montasje høyde du må ha. lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...