Jump to content

Hvordan fungerer NSF sin medlems liste?


vingemutteren

Recommended Posts

Sitter nå som færsk kasserer, og undres over dette med nybegynnere som kommer til helt på slutten av året.

 

Om jeg legger de inn i NSF sitt medlemsregister på dagen i dag, skal da NSF og krets ha kontigent av de?

 

Så langt har jeg valgt å legge de inn med medlemskaps oppstart 01.01.11 for å være sikker på at dette ikke skjer. Men man undres jo på hvordan den delen fungerer.

 

I tillegg ser jeg at det oppereres med 2 fakturaer (forskjelligt fakturanr, men lik dato) på hvert medlem (likelydende, og begge merket som betalt der medlemskap er betalt).

 

Noen som kan forklare dette?

 

Ja jeg vet jeg kan skrive en mail og få dette forklart av NSF, men av og til undres man over ting 0240 om natten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

NSF trekker ut medlemsantallet en gang i Q2 (mai/juni). Dette danner grunnlag for fakturaen fra NSF vedr forbundskontingent.

 

Mht kretskontigent må du sjekke med kretsen din mht rutiner - vil gjette på at også de har uttrekksdato på våren.

 

Du bør forøvrig legge inn en rutine om at forfall på purring for kontingent for 2011 er før den datoen som NSF beregner forbundskontingenten for. Da kan du stryke de som ikke betalte kontingent i 2010, og heller ikke har betalt i 2011 (to ubetalte kont. = man kan stryke de som medlemmer).

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

§10-8. Tap og gjenopptakelse av enkeltmedlemskap

 

Medlemskap i idrettslag kan opphøre ved utmelding, stryking eller eksklusjon.

 

Utmelding skal skje skriftlig og får virkning når den er mottatt.

 

Strykning kan finne sted av medlem som skylder kontingent for mer enn ett år. Medlem som strykes kan ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt. Hvis medlemmet skylder kontingent etter forfalt to års kontingent, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning fra idrettslagets side.

 

Eksklusjon skjer i henhold til straffebestemmelsene i kapittel 11.

Da ser jeg i hvertfall at klubbens rutiner for å stryke medlemmer er lovlig, og det var jo en god hjelp (Vi stryker de etter 2ndre purring).

Så eventuell stryking må altså gjøres i April?

 

En ting jeg undres over, er om der er sentrale regler (eller praksis rundt om) for å "straffe" de som er tvangsstrøket med gebyr utover purregebyr ved gjenninnmeldelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Var merkelig formulert dette. For meg kan det se ut som de ikke kan strykes før de skylder kontingent for to år?

 

Vi stryker medlemmer etter en purring. Det går ikke å betale forbund- og kretskontingent på kr 250,- for medlemmer som ikke betaler.

 

Det som er sørgelig er at medlemmer med våpen, forblir utmeldt uten at øvrigheta reagerer.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Alle klubber i NSF må ha regelverk i tråd med NIFs lovnorm, som sier i § 5

"Medlemmer som skylder kontingent har ikke stemmerett, er ikke valgbar og kan ikke være representant til ting eller møte i overordnet organisasjonsledd. Medlem som skylder kontingent for mer enn ett år, kan av styret strykes som medlem i idrettslaget . Hvis medlemmet, ved forfall skylder 2 års kontingent, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning fra idrettslagets side. Strykes et medlem, kan det ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt."

 

Det betyr at når andre års kontingent forfaller kan man stryke de fra listen, men ikke før. Videre er det også slik at nyinnmeldte som ikke har betalt første års kontingent kan strykes (da de ikke anses som innmeldte).

 

Forøvrig er det trist at NSFs register ikke fungerer mht å blokkere "surfere" som unnlater å si opp medlemskap i en klubb før de går videre til neste klubb. For egen del hadde jeg ønsket at NSF overtok innkreving av kontingent, og heller overførte klubbkontingenten tilbake til klubben -da vilel man ha et enhetlig medlemsregister i NSF. Slik det er nå så tror jeg det er mange klubber som ikke registrerer alle medlemmene inn i NSFs register. ( Dette er basert på egen efaring etter å ha vært bruker av NSF registeret siden det kom på banen).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var merkelig formulert dette. For meg kan det se ut som de ikke kan strykes før de skylder kontingent for to år?

 

Vi stryker medlemmer etter en purring. Det går ikke å betale forbund- og kretskontingent på kr 250,- for medlemmer som ikke betaler.

 

Det som er sørgelig er at medlemmer med våpen, forblir utmeldt uten at øvrigheta reagerer.

 

Roar

Deres stryking er helt ok (samme som vår).

 

Dette med at øvrigheta ikke reagerer, er vel strengt tatt normalt ikke ørvrighetens feil. Med mindre klubben sier i fra om utmeldte medlemmer, har de i dagens system ingen mulighet til å vite at noe har skjedd.

 

Min klubb har i sine statutter, at utmeldinger skal ledsages av raport til lensmann/våpenkontor (skal raportere en gang i slutten av januar, og engang til til ferien slik vi legger opp tingene nå). Og før noen sier noe om dette, så er det ingenting i hverken norsk lovverk, NIF eller NSF sine lover. Som sier at dette ikke er lovlig.

 

Problemet er at man i dag ikke er pålagt å raportere bortfall, hadde man det, ville registeret og våpenkontrollen fungert som tiltenkt. I stede får vi vel ny våpenlov som man kan undres over hva resultatet av blir, fremfor å fikse en liten detalj i dagens system.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ARGH! Jeg blir gal! Tar ut faktura fra medlemslistene i NSF, og når jeg sjekker på det enkelte medlemmet. Så er der jaggu to fakturarer, med forskjellig faktura nr. Dette tiltross for at det kun er en faktura som blir lastet ned, og bare ett av faktura nummerne er korrekt. Dette betyr at jeg må gå inn på hver eneste ekstra faktura, og enten slette de, eller markere de som betalt. Før jeg sender ut en eneste faktura (slik at jeg har kontrol på fakturanr).

Dette kan da ikke være riktigt?

 

Sidemedlemmer med hovedmedlemskap i samme krets blir avkrevd kretskontingent (det skal de da vel ikke betale dobbelt opp av?), og Ungdom (junior) medlemmer som fyller 20 i løpet av året. Blir avkrevd forbundskontingent, og krets kontingent. Selv om de skal skyte i junior ut året de fyller 20 (begynner forbundkontigenten å løpe fra året man fyller 20?).

 

Svar fra NSF er vel i beste fall tregt, noen som vet hva som er korrekt, og hvorfor ting er som de er?

 

Så jeg kan vite om jeg skal fortsette med å ta ut fakturanene på restererende noen og femti medlemmer, eller vente?

 

P.s. Har sendt mail til NSF, men jeg har litt dårligere tid enn de (skal ha printet ut samtlige fakturaer til fredag).

 

P.s.2 Er der virkelig ikke noen bruksanvisning på nett, for hele medlemsliste surret til NSF? (slik at man kan lese seg frem til hvordan ting er ment å fungere).

Link to comment
Share on other sites

Her i Troms har ikke kretstinget fattet noe vedtak om at de som er medlem i flere klubber skal slippe å betale ekstra kretskontigent. Så jeg må betale kr 60x2. Men sånn er det bare, og det plager meg ikke så lenge jeg veit at pengene går til et godt formål. Dersom man ikke vil det skal være sånn så må man fremme et forslag til neste kretsting. Men du kan jo for sikkerhets skyld spørre kassereren i kretsen din om det skal være sånn.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren:

 

Det oppdaget jeg også - at programmet skriver ut to sett med fakturaer - ett som blir printet ut og et som ikke blir det. For sikkerhets skyld, fikk jeg ikke printet ut fakturaene heller :shock: For å være skikkelig ekkel, ble ikke møteinnkallingen til årsmøtet tatt med heller på utskriften.

 

Min løsning var å lage et word dokument som fletter inn data fra en excel-fil som man kan laste ned fra Medlemsregisteret. Der satte jeg inn fakturanummer også og sjekket med Medlemsregisteret om forbundskontingenten skulle slettes (begynte å lage faktura i NSF, men avbrøt etter jeg hadde gått igjennom listen over fakturaer som skulle bli generert).

 

Nå er ikke jeg noen racer på word og fletting å sånn, så jeg brukte ca 8-10 timer på å lage word-dokumentet. Men siden jeg kommer til å bruke det heretter (med klubbens logo istedet for NSF-logoen), kommer den tiden til å betale seg flerfoldige ganger i fremtiden 8)

 

MVH Runar

 

PS: Jeg fikk faktisk svar fra NSF etter bare en snau uke :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kresten har gitt følgende svar:

Kun en kretskontigent pr skytter i kretsen over 20 år

Kun forbundskontigent på skytter som er fylt 20 år.

Jeg tolker dette dithen at man ikke skal kreve disse kontigentene før året etter at de fylte 20.

Men NSF sitt system er visst ikke enig. :?

 

Jeg får endre fødselsdatoen til han som fyller 20 i løpet av året, slik at han ikke blir talt med i år. Og så får jeg endre rett på fakturaen til sidemedlemmet (pokkers til styr).

 

Og så får jeg kose meg med å slette noen og 60 fakturarer i systemet. :evil: At det går an. :(

 

P.s. Nei tekst som man skriver inn for å ha på fakturaen, kommer heller ikke med. :roll:

Man får håpe ting blir bedre til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Ja, medlemssytemert til NSF har vel aldri vært helt bra..... :D Opplevde også et den manuelle teksten vi la inn forsvant i fjor.

 

Men akkurat det har virket tidligere.

 

Men dette er for dårlig av NSF. Klubben(NSF) jeg er medlem i har vurdert å gå over til(kjøpe) ett annet system for å sende ut medlemsfakturaene. Og bare bruke NSF sitt som ett "dårlig" medlemssystem i tillegg

Link to comment
Share on other sites

P.s. Nei tekst som man skriver inn for å ha på fakturaen, kommer heller ikke med. :roll:

Man får håpe ting blir bedre til neste år.

 

Tidligere gjorde jeg det slik:

Jeg kjørte giroene 2 ganger gjennom printeren.

1. gang for å skrive fakturaen

2. gang for å legge på den teksten jeg ønsker å gi til medlemmene :D

Tungvint men funker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik, at vi betaler for denne funksjonen i NSF (forbundskontingenten). Da er det heller ikke for mye forlangt at disse funksjonene fungerer som de skal.

 

I dag ringte jeg til NSF, og endte opp med Generalsekretæren. For ham var disse problemene ukjente, så vi får se om de skjer noe når ett bredere lag av administrasjonen er klar over problemene.

 

P.s. Siden jeg er inne på samme tema, hvilke programmer benyttes til føring av regnskapet rundt om i klubbene?

 

Her har det gått på ett exel ark så langt, men exel og jeg har aldri slått våre pjalter sammen for å si det slik. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mamut kan anbefales ja. Ett alternativ for klubbene kan også være å bruke Medlemsservice til innkreving, koster noen små kroner, men forenkler ting veldig.

 

Mamut kan overhodet ikke annbefales, er dyrt å annskaffe og krever et årlig abonent for å funke bra.

 

Ikke er det særlig enkelt i bruk heller :wink:

 

Letteste er å få en som har litt peilig på regnskap til å ta seg av jobben :D

De bruker garantert et exelformat og ikke Mamut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den jeg linket til, kan så vidt jeg vet fakturere medlemsgiroer. Men som sagt Medlemsservice, tror de tar rundt 17 kr pr utsendelse, inkl porto

 

Med litt over 400 medlemmer, regnet jeg ut at klubben sparte ca 5.000,- pr år ved å gjøre det selv. Det er jo litt jobb å printe ut, brette og frankere, men det er utvilsomt bedre enn å gi bort 5.000,- i året!

Link to comment
Share on other sites

Tanken var ikke å bruke ett regnskapsprogramm til å sende ut fakturaene, men om det forenkler måten en ikke regnskapskyndig, skal legge inn de forskjellige postene.

 

Har forresten fått svar (både per telefon og skriftlig) fra NSF.

 

De jobber med saken, og endel av problemene var ukjent for de.

 

Nå har jeg fått ett nytt problem, 2 av mine hovedmedlemmer, ble ikke avkrevd forbundskontigent i NSF sitt system.

 

Jeg undres nå på om de kan stå oppført som medlemmer i en annen klubb ett sted i landet, systemet er nå engang ikke slik at en ikke utenvidere får se all slik informasjon om sine medlemmer (tåpelig).

 

Uansett blir vi nok avkrevd forbundskontingtent for de, kjenner jeg systemet rett (siden de er registrerte som hovedmedlem).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått ett nytt problem, 2 av mine hovedmedlemmer, ble ikke avkrevd forbundskontigent i NSF sitt system.

 

Jeg undres nå på om de kan stå oppført som medlemmer i en annen klubb ett sted i landet, systemet er nå engang ikke slik at en ikke utenvidere får se all slik informasjon om sine medlemmer (tåpelig).

De behøver nok ikke være medlemmer annet sted. Har selv vært borti situasjonen, og fikk forklart at dette kunne skje ved utmelding/gjeninnmelding av medlemmer, et eller annet som ikke har blitt fullført ved en konverteringsprosess, el.lign. I mitt tilfelle fikk jeg det rettet opp manuelt av Dag Olav på forbundskontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...