Jump to content

hvordan feste et doctor eller aimpoint sikte i hakemontasje?


klang

Recommended Posts

Jeg har en gammal heym drilling fra 1956 som har en diger "ubrukelig" hensholt kikkert.

Drillingen blir i hovedsak brukt til rådyrjakt med hund og kunne tenkt meg en rødpunkt kikkert.

Hvordan og hvem kan ordne dette på greiest mulig måte? Ca pris?

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde den montasjen når jeg kjøpte doctoren i 98. Ble ikke stabil nok til att jeg stolte på den. Laget en ny men med ører ned på hver side og den har vært grei. Børsemaker Håvar Sønju lager gode montasjer som festes både i fremre og bakre montasje. Disse er veldig bra/pene og man får senket Doctoren maks ned. Ville anbefalt en slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert andre børsemakere som kan gjøre dette også. Det finnes også andre leverandører av emner:

http://www.henneberger.de/einhakmontage-quick-release.html

semhint.jpgsemvorn.jpg

 

Jeg hadde allikevel heller montert et variabelt kikkertsikte med lyspunkretikkel, og med minste forstørring 1x. Siden du sier at det var montert et digert sikte fra før, er det ganske sansynlig at f.eks Zeiss Varipoint 1,1-4x24 passer. Normalt er det motsatt med gamle drillinger. De siktene som pleier å være montert på slike er ofte svært korte, slik at det er mye vanskeligere å finne noe som passer, uten å måtte flytte fremre base, eller montere en til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre,men heller mer og mer mot en Zeiss Varipoint 1,1-4x24 hvis det går greit tilpasse den.

kikkerten som står på er hensoldt-wetzlar-diavari-1,5-6x. ca 31cm lang. kikkerten er montert i 4-fots hake.

Den bakerste haken er montert så langt bak den kan og det er ca 10.7cm mellom basene(målt senter-senter med meterstokk :oops: )

Hvilke muligheter har jeg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde den montasjen når jeg kjøpte doctoren i 98. Ble ikke stabil nok til att jeg stolte på den. Laget en ny men med ører ned på hver side og den har vært grei. Børsemaker Håvar Sønju lager gode montasjer som festes både i fremre og bakre montasje. Disse er veldig bra/pene og man får senket Doctoren maks ned. Ville anbefalt en slik.

 

Enig, kjøp noe som bruker begge basene.Kjøpte mackklic til svingmontasjen min og den bruker bare fremre basen,ikke fornøyd.

ellers er jeg fornøyd med doctoren også blir den letter og bære på enn med kikkert,har begge deler til min.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre,men heller mer og mer mot en Zeiss Varipoint 1,1-4x24 hvis det går greit tilpasse den.

kikkerten som står på er hensoldt-wetzlar-diavari-1,5-6x. ca 31cm lang. kikkerten er montert i 4-fots hake.

Den bakerste haken er montert så langt bak den kan og det er ca 10.7cm mellom basene(målt senter-senter med meterstokk :oops: )

Hvilke muligheter har jeg?

En Varipoint 1,1-4x24 med montasjeskinne går i hvert fall rett på. Den er 30cm lang, og har en cm lengre øyeavstand. Hvis ikke bakre base koliderer med justeringstårnet, passer en uten skinne også (med ringer)

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å spare til varipoint da :D Hvilket retikkel er å foretrekke?

Hvor lav tror du det er mulig å montere kikkerten?

Den jeg har nå er så høy at det er mulig å bruke de åpne siktene samtidig som kikkert er montert.

 

Noen tips til hvor man kan få Varipoint 1,1-4x24 med skinne til en fornuftig pris?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker standarddeler er det de fra Recknagel som er de laveste. De bygger 4mm mellom basene og skinna. EAW sine bygger 10mm. Å få laget noen som er lavere er liten vits i, da man neppe kan spare mer enn 2mm. Kikkerten skal heller ikka være så lavt montert at det blir vanskelig å operere toppnøkkelen med votter på.

 

normal_IMG_3369_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

:evil:

I dag gikk jeg på trynet med drillingen og bulka ene hagleløpet,håper vågsland klarer å fikse det greit!

Blir å levere heymen på nyåret for å få dette fikset+full gjennomgang og blånering.

 

Ser for meg at dette kan koste litt og tror ikke jeg har råd til å kjøpe ny Varipoint 1,1-4x24, så håper å finne en brukt. Men det blir vell ikke lett..

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å legge ut bilde i morra. Bulken er ca 10cm fra munningen,og dessverre "krapp",ser ut som en har tatt et stort skrujern og slått på det med hammer.

 

amatør-vet du når varipoint kom med lysjustering på midten av kikkerten. Ser jakt å friluft har en av demn eldre typen til salgs(finn.no) skal ha 9000 for den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...