Jump to content

Hund & kulde.


Jegern86

Recommended Posts

Det er ikke kun tempratur som bør avgjøre.

Har akkurat gått på en smell med ene bikkja i langt mildere tempratur enn 15 minus. Ta for all del hensyn til biotop og føre.

Jeg var og trente hund i rundt -10 og lite snø. Dette førte til at alt av ris og vier lå for dagen og bikkja ble sår på ballene. I tillegg var det akkurat såpass mye snø at stellet subbet nedi snøen. Jeg har ikke fulgt bra nok med og feilvurdert føret, noe som førte til stygge forfrysninger og betennelser i pungen. Bikkja lå rett ut i to dager med feber og smerte. Først nå etter ca. 10 dager ser det ut for at sårene begynner å leges.

Mitt råd blir: Vær oppmerksom og ikke undervurder føre og tempratur.

Link to comment
Share on other sites

Minus 20 er for kaldt!

Enig at -15 er en grei regel, men noen raser har bedre pels og tåler mere. En annen ting er om hunden din er mye ute? Er det en "innehund" så har den dårlig underpels og da er den ikke vant med minusgrader noe grad, da er kanskje selv -15 for kaldt. Faktorer som er viktig for oss er like viktig for hundene, er det mye snø og kaldt, blir bikkja våt i buken/balla og kan få frostskader ganske lett. Har hunden en bra pels, (er vi godt påkledd tåler vi mer) ikke så mye snø og at du har kontroll på innkalling slik at du faktisk kan avbryte selv om losen skulle strekke seg over 30 min er ser ikke jeg en veldig stor fare for å jage i opp mot -15 minus. Men er du tvil på noen av punktene jeg har nevt, slipper du ikke, det kan fort koste mer enn det smaker.

Link to comment
Share on other sites

Jutul; Jægerens kondomdress er super. Egen ballevarmer i fleece på den :mrgreen:

 

Skeptisk til denne for drivende hunder. Jeg har prøvd den på min dunker -15 - 20, og det gikk ikke bra. Etter et par timer, så ble losmålet så rart liksom. Etter ytterligere noe tid ble det stålos, som gikk over i gauling. Jeg fant hunden under ei skjørtegran med begge frambeina inne i selve kroppen på kondomdressen. Selve dressen hadde mistet elastisiteten grunnet store mengder is. I tillegg hadde den et par tre mindre flenger. Jeg har også prøvd ulike dekken, bl.a slike hyskygutta bruker under løp og trening. Jeg har pr dags dato ikke funnet noe som fungerer. I løpet av en lang dag iser og klabber det meste ned, når du har en drivende hund som bakser i løssnø. I tillegg får du skader og flenger på remediene etter kjerr og spisse grener, hvis du har en hund som jager litt hardt og biotopen ligger til rette for dette. Jeg har desverre innsett at det eneste som er sikkert er å holde seg hjemme. Jeg trekker grensen ved -15. Jeg har hatt en Beagle som forfrøys pungen under en jaktprøve, dette gikk heldigvis bra, men jeg har også jaget noe med en Beagle som ble steril etter å ha opplevd det samme. Selv om jaktfeberen raser, så har jeg kommet fram til at det ikke er verd det. En drivende hund kan være borte i mange timer og mot kvelden synker temperaturen gjerne ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Funnsjødalen. Jeg har hatt mange sett av Jægernes kondomdress. De dekker hundens edlere organer og hindrer snøballer og is. Problemet har vært holdbarheten. Den ene bikkja mi(den som forfrøys seg) går så hardt at jeg ikke får de til å holde. Gang på gang har han kommet tilbake med hele dressen flerret opp og full av snø. Ene gangen hadde han klart å tre frembeina ut slik som Dunkerante skriver. I tilegg hadde han tredd begge frembeina gjennom sømmene i brystet så han sleit litt med å komme inn :roll:

Driver å sysler litt med ideen om å få sydd på en eller annen form for beskyttelse på ett vanlig dekken. Beskyttelsen må festes på undersiden med noen kraftige tøystrikk og i framkant over hofta med ett eller annet. Det blir nok noen prøve og feilemodeller,men skal se hva som kommer ut av det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter også grensa på 10-12 minus på halsende hund.

 

Vet ikke åssen kondomdressen funker på større hunder, men de har funka fint på Basset. Er vel viktig at man ikke kjøper dressen for stor. Den SKAL være et helvete å få på bikkja. Anbefaler plastposer på labbene når man skal kle på hunden. Det er jo mere kritisk med taska på disse, da lortfallet er ganske lavt. Personlig bruker jeg også Jægerens Joker over kondomdressen, for å spare kondomdressen som er relativt frøyn overfor kvist og kvas.

 

Ellers har jeg vært inne på tanken om tispetruse til hannhund for å beskytte taska. Burde funke fint. Eneste man bør huske, er at slårrån får henge fritt, slik at de slipper å markere inni trusa. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Baller er ofte utsatt i kulde, men også når skarpe snøkrystaller gnager på pungskinnet. Er det noen av dere som har erfaring med ballevarmeren til Freke? Husker jeg så på en slik på Dyrskun et år, men så glømte jeg hele greia.

 

Fant nettbutikken til Freke http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... eke&gid=23

 

Her har det vært jevnt under 25 blå i ei uke nå, og jeg er skeptisk til å la vorstehen springe med ubeskytta bjeller i den snøhøyden vi har nå. Kanskje en varmer nedentil er tingen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...